Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
S scim skrev:
Artikeln? Det är en 70-årig hästägare från Vollsjö som tyckte att han behövde dela med sig av sina åsikter i form av en insändare.
Ja och tänk va kul om han har rätt :rofl:
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Äh, någon gång i framtiden är ju ointressant för mig jag vill ju ha bra Internetförbindelse nu.
Och inte att det står på min gravsten "Han vänta hela livet på uppåtkoppling, men slutade med att han blev nedgrävd";)
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag ser det som självklart att internet kommer att vara trådlöst i framtiden. Nämn något där utvecklingen gått från trådlöst till trådat så kontrar jag med det omvända! Mina hörlurar till telefon/padda går på Blåtand, min telefon ansluter till bilen med blåtand, jag har trådlöst internet hemma, wifi, nästan alla familjens leksaker är trådlösa, drönare, rc-bilar osv., mitt hemlarm går på GSM, mitt båtlarm likaså, jag startar värmaren i bilen med en app i telefonen, Volvo on call, jag tar emot tv-sändningarna trådlöst, jag tänder 95% av all belysning i hemmet trådlöst med Nexa, mina övervakningskameror går på wifi, min datormus går på Blåtand, skrivaren på wifi....nu orkar jag inte skriva mera, känns som att jag har fått fram min poäng. Självklart kommer all internettrafik gå trådlöst i framtiden.
En god genomgång av trådlös funktionalitet, men jag vågar mig på att gissa att flertalet av prylarna är trådlösa i närområdet, men trådade i långdistanskommunikationen.

För även om jag också vill ha trådlöst användande på motsvarande vis har jag inget behov av att mobilnätens basstationer inte ska vara trådade, eller elnätet, eller matningen fram till wifi-punkten, eller...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag ser det som självklart att internet kommer att vara trådlöst i framtiden. Nämn något där utvecklingen gått från trådlöst till trådat så kontrar jag med det omvända!
Radio, TV. Visst, det sänds fortfarande en del sånt via etern, men idag går mycket via kabel (IP-TV, podcasts etc).

Och de flesta saker som går trådlöst gör det bara sista biten. Det är kabel/fiber fram till i princip alla basstationer för mobiltelefoni, fram till alla accesspunkter för WiFi osv.
 
M
N Nerre skrev:
Radio, TV. Visst, det sänds fortfarande en del sånt via etern, men idag går mycket via kabel (IP-TV, podcasts etc).

Och de flesta saker som går trådlöst gör det bara sista biten. Det är kabel/fiber fram till i princip alla basstationer för mobiltelefoni, fram till alla accesspunkter för WiFi osv.
Men det var väl hemfiber eller inte vi diskuterade här, eller? Jag tror inte att jag kommer få data skickat till mig från en antenn i Kiruna, men däremot via lokala mobilmaster. Dvs. precis som idag (jag har mobilt bredband) men med avsevärt högre hastighet i framtiden. Kommer inte finnas nån anledning att ha en accesspunkt med router i hemmet när jag kommer att få 500mbit/s från en närliggande mast. Tänk vilken kostnadsbesparing, slippa anlägga fiber in i varenda hushåll, idag försöker Telia krama ur det sista ur sina gamla teleserviser genom att använda dom till fiber istället, om 10 år kommer det vara stenåldern.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Aldrig.

"Etern" har begränsat utrymme. Med en kabel har du en helt egen "eter" där du inte trängs med andra.

Trots alla kommunikationssatelliter idag så kör man fortfarande optofiber över (eller kanske man ska säga under) haven.
Det där har man ju ältat ett tag, jag tror inte att mobiltelefonerna kommer försvinna och vi kommer gå mot fast telefoni igen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vad är den stora skillnaden mellan fiber till en mobil basstation och fiber till egen accesspunkt?

Det är att med mobilt internet delar du bandbredden med en massa andra.

Fiber kommer inte att vara stenålder om 10 år, eftersom den fiber som dras in idag klarar troligen hastigheter på 1 Terabit/s. Det går som sagt var redan idag att köra 40 Gbit/s med "off the shelf"-prylar. Fibern är inte begränsningen idag, det är utrustningen i ändarna på fibern som begränsar.

https://www.cisco.com/c/en/us/products/interfaces-modules/40-gigabit-modules/index.html

Visst, dessa 40 Gbit-prylar kostar en hel del idag, men det är ju inte fiberns fel.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vad är "off the shelf" prylar?
 
A Andy78 skrev:
Vad är "off the shelf" prylar?
Uttrycket syftar på saker som finns på hyllan, alltså allmänt tillgänglig teknik som inte är någon oprövad spjutspetsteknik förrymd från forskningslabb.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M
N Nerre skrev:
Vad är den stora skillnaden mellan fiber till en mobil basstation och fiber till egen accesspunkt?

Det är att med mobilt internet delar du bandbredden med en massa andra.

Fiber kommer inte att vara stenålder om 10 år, eftersom den fiber som dras in idag klarar troligen hastigheter på 1 Terabit/s. Det går som sagt var redan idag att köra 40 Gbit/s med "off the shelf"-prylar. Fibern är inte begränsningen idag, det är utrustningen i ändarna på fibern som begränsar.

[länk]

Visst, dessa 40 Gbit-prylar kostar en hel del idag, men det är ju inte fiberns fel.
Läs vad som står i ämnestråden! Det är fiber till egen fastighet vi diskuterar, inte fiber till master. Dom hastigheterna du nämner har en privatperson ingen som hellst nytta av.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nej, men en familj har antagligen glädje av att slippa dela bandbredden med grannar, sommargäster eller andra som vill vill köra trådlöst.

Och det får man med fiber. Visst, man skulle även få det med vanlig kopparkabel, men det är det i princip ingen som installerar idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Ja det var ett herrans liv i början av 90-talet när jag satt hemma och tog upp telefonlinjen med mitt US Roboticts 28.8-modem och ingen kunde ringa varken in eller ut. Släktingarna var vansinniga då dom ringt varenda kväll i veckor i sträck men det alltid var upptaget. Vem kunde då ana att man några år senare kunde både få internet och ringa med samma linje. ADSL var supersnabbt när det kom, tyckte man då. Men vi kan fortsätta denna diskussionen om 10 år. Tror knappast att bandbredden för supersnabbt trådlöst internet kommer vara något som hellst problem. Att dra in en fysisk ledning till en fastighet för internet ringer på sista versen, bokstavligt talat.
 
R
M Markarbetaren skrev:
Men vi kan fortsätta denna diskussionen om 10 år. Tror knappast att bandbredden för supersnabbt trådlöst internet kommer vara något som hellst problem. Att dra in en fysisk ledning till en fastighet för internet ringer på sista versen, bokstavligt talat.
Härligt när någon som kallar sig "markarbetaren" gubbgissar kring dataöverföring så det osar om det :)
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det var ett herrans liv i början av 90-talet när jag satt hemma och tog upp telefonlinjen med mitt US Roboticts 28.8-modem och ingen kunde ringa varken in eller ut. Släktingarna var vansinniga då dom ringt varenda kväll i veckor i sträck men det alltid var upptaget. Vem kunde då ana att man några år senare kunde både få internet och ringa med samma linje. ADSL var supersnabbt när det kom, tyckte man då. Men vi kan fortsätta denna diskussionen om 10 år. Tror knappast att bandbredden för supersnabbt trådlöst internet kommer vara något som hellst problem. Att dra in en fysisk ledning till en fastighet för internet ringer på sista versen, bokstavligt talat.
Tio år är så nära i tiden att man redan nu kan säga att du har helt fel.

Eller, helt fel kanske är fel ord. "Supersnabbt" trådlöst internet kommer vara "supersnabbt" men det kommer inte vara tillgängligt överallt. Några kommer välja att köra trådlöst istället för att vänta på en fiberinstallation men det känns inte som någon kioskvältare att fast förbindelse kommer fortsätta att dominera där man kan få det till sin fastighet. Ungefär som idag alltså.

För tio år sedan lanserades LTE/4g. Det är inga oöverblickbara tidshorisonter vi pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.