Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Mitt intryck är att ingen budar på deras grejer, trots att de är lågt prissatta.
Jag säger inte emot dig alls, förutom på en punkt.
Lågt prissatta.:surprised:
Inte sällan är priset ren katastrof eller fantasigrundat.
Kanske de hoppas på att någon helt ovetande stackare budar på en begagnad vara till ett pris som 20 gånger högre än samma vara kostar ny.
Det finns massa exempel bara i denna tråden.
Tex:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sellpy-tokiga-annonser.328268/page-4#post-3245501

https://www.byggahus.se/forum/threads/sellpy-tokiga-annonser.328268/page-6#post-3447483

Oaktat vilket så är det lite kul att se dessa annonsera prissättning och ibland även beskrivning av varan.
 
Nu är det fyndläge på skruvmejslar på Sellpy!:crysmile:
Finns flera varianter.

https://www.sellpy.se/item/fcNK5oOicP/hazel-skruvmejsel-gul

En gul och genomskinlig skruvmejsel med platt spets på en webbshopssida, priset är 75 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använd skruvmejsel från Stanley med orange handtag och mörkt skaft, till salu för 50 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte sluta förvånas!!
Är detta på riktigt?
Vill någon verkligen köpa begagnade, öppnade färgburkar, spackeltuber o kakelfix?
Troligen inte, men varför ens läggs ut det till försäljning?

https://www.sellpy.se/item/olZcJc948J/alpina-oljefarger-vit

Begagnad, öppnad burk av Alpina oljefärg i vit färg till försäljning för 30 kr på en webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.sellpy.se/item/lmSdYBgi5M/spackel-vit-bla

Öppnad spackeltub med texten "Spackel" och priset "30 kr" som visas på en försäljningsannons online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner mig dum nu som har kört mina gamla färgburkar till tippen.:crysmile:
Om jag släppt in Sellpy i min källare som jag håller på att rensa skulle jag kanske kunna åkt på en riktigt trevlig semester.:cool:

Nåja. Om jag har tråkigt så kan jag ibland roa mig med att kolla annonser på Sellpy. Så någon funktion har de i alla fall.
 
Det är ju privatpersoner som skickar in all möjligt skit till dem utan värde. Istället för att bara kassera allt och få en arg kund så tror jag dem lägger ut massa annonser bara för att kunna visa kunden att dem har försökt.

Det är ju knasiga människor som skickar in sitt skräp till sellpy som dem sen måste försöka sälja. :thinking:
 
Kanske någon borde tipsa Tradera om den här tråden och att Sellpy förstör Traderas rykte.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
MultiMan
De har blivit tillsagda gång på gång av både mig och många andra. Händer inget särskilt. Money rules.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
MultiMan
Fynda bojsänke:

Begagnad grå Fujitsu Siemens Esprimo stationär dator med AMD Sempron märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inrego kan slänga sig i väggen! :crysmile:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
De har blivit tillsagda gång på gång av både mig och många andra. Händer inget särskilt. Money rules.
Exakt, det vore väldigt konstigt om de inte hade full koll på detta. Nu vet jag förvisso inte vad de har för deal med Sellpy, men det lär ju vara en lågoddsare att de får betalt även för Sellpys osålda objekt, och det är uppenbarligen mer intressant än att annonserna håller en god kvalitet.
 
MultiMan
Minns inte om jag skrivit något positivt i denna tråden tidigare men har iaf fyndat rätt många saker på Sellpy, så har man tålamod att vänta ut annonserna kan man göra klipp. Och använda deras smidiga reklamationssystem om något är helt upp åt väggarna fel (mått, skick eller annat). Fri retur och pengarna åter, eller pengar ändå och göra vad man vill med varan (men oftast blir det papperskorgen pga skicket).
 
Den här affärsmodellen borde ju vara kriminell. Sellpy hämtar alltså saker hemma hos folk utan kostnad. Det de inte skyltar med är att de kommer att lägga ut grejerna för ruskiga överpris och därmed inte kommer att sälja någonting. Däremot tar de 10 kr per osåld vara i "provosion" så hämtar de en Ikeapåse med 100 varor hos dig är du helt plötsligt skyldig Sellpy 1000 kr.

Skärmbild av Sellpys prislista som visar provision och försäljningsdelning för olika försäljningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Det står ju iofs under tabellen "Dvs. vi försöker sälja en vara men inte lyckas" .. Det tolkar jag som att de tar betalt efter saken gått igenom deras prissänkningstrappa ...

Min uppfattning är att det mesta går att sälja på tradera för ett tillräckligt lågt pris... (kanske inte den öppnade och torkade tuben med "spackel/lim/fogmassa" som länkades ovan, men ni fattar)
 
Ja, jag tolkar det som att Sellpy kan lägga ut den öppnade tuben med spackel för 1000 kr, sedan sänka till 750 kr och slutligen till 500 kr för att sedan fakturera säljaren 10 kr.
 
Tror inte det är deras affärsmodell ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte det är deras affärsmodell ..
Tidigare i tråden var det någon som kollat upp att endast 14 % av Sellpys varor blir sålda. 86 % av grejerna skänks alltså bort till välgörenhet, alternativt dumpas på tippen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.