Har en sodastream som är ca 4-5år gammal. Efter senaste patronbytet så har den inte funkat som den ska. Låter som övertrycksventilen släpper igenom alldeles för tidigt. Någon som vet om det går att fixa samt om det går att få tag i nya packningar?
Och hur man öppnar den? Sitter ju 4 stjärnskruvar undertill som jag lossade. Men sen verkar det vara något mer som håller ihop det hela.
Tittade på vad en ny kostar :surprised: , Är ju runt 700kr. Känns som onödiga pengar om det är något man kan lösa själv med lite klurighet.
 
C
Min har betett sig konstigt med vissa patroner, trots att jag använder SodaStream-märkta patroner.
Misstänker att vissa patroner är dåliga eller inte har riktigt de dimensioner som maskinen förväntar sig. Har inte grävt något djupare i det. Men har du en reservpatron, så testa med den. Om det funkar bättre kan du ju alltid reklamera patronen som inte funkar bra.
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att den nya patronen har för mycket laddning, så säkerhetsventilen öppnar tidigare?
 
Första frågan är väl om det blir bubblor i vattnet.
Om det nu blir det trotts att övertrycksventilen släpper tidigare än vanligt så skall du väl bara vara glad att du fått en patron med väldigt bra tryck i.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan det vara så att den nya patronen har för mycket laddning, så säkerhetsventilen öppnar tidigare?
Jag får byta in den tomma så fort jag hinner så är det ju lätt att avgöra.
Kan dom överfyllas?
 
Nej, de fylls till vikt. Gasen är dessutom kondenserad, så trycket är konstant till all kondenserad gas är slut.
Gasbehållarens anslutning är separerad från övertrycksventilen, så behållaren kan inte orsaka det här problemet.
 
Vad är det för modell? Jag har då pillat isär de enklare utan problem. Vanligt problem som jag tror spelar stor roll i de explosioner som skett är att man kolsyrar söta saker, har nivån för högt och det trycker ut i övertrycksventilen. Då kletar den igen av sockret och kan bete sig väldigt konstigt.......
Eller som många gör, inte matar på med gas så den öppnar och motioneras överhuvudtaget. Då kan den också fastna.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de fylls till vikt. Gasen är dessutom kondenserad, så trycket är konstant till all kondenserad gas är slut.
Gasbehållarens anslutning är separerad från övertrycksventilen, så behållaren kan inte orsaka det här problemet.
Så du menar att flaskan är Helt fylld normalt? Det tror inte jag! Om mina antaganden är rätt, så kan en produktionsstörning faktiskt göra att flaskan fylls för mycket och det KAN få konsekvenser för apparatens övertrycksventil t.ex. Om vätska kommer ur flaskan.
Att kolla detta görs lätt genom att sakta " pysa" ur lite gas i vattenflaskan. Byta vattenflaska och upprepa några gånger. Detta kan man ju börja med att göra innan man köper en ny gasflaska.
 
Nej, den är aldrig helt fylld. Den är fylld till en specifik vikt. Vilket medför en viss gasvolym.
 
Dricker väldigt mycket bubbelvatten och har bytt mååånga flaskor och helt klart kan de variera i uppförande. Vet inte om trycket skiljer eller vad det nu kan vara. Inte påverkar det fyllningen på nåt vis iallafall. Möjligen att man upplever att trycket i vattenflaskan går upp fort och övertrycket öppnar tidigare men det spelar ju ingen roll.
Det enda som har betydelse är ju om övertrycksventilen öppnar eller inte. Om inte så lär ju vattenflaskan explodera vilket har hänt nå ggr. Det lär ju inte hända om man hör övertryckventilen rapa hela tiden.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, den är aldrig helt fylld. Den är fylld till en specifik vikt. Vilket medför en viss gasvolym.
Ja normalt sett så är det rätt, men även maskiner för gaspåfyllnad och efterföljande kontroll KAN och faktiskt ibland även fyller fel, för ingen process är till 100% felfri.
Jag har själv haft en misstänkt flaska, där det omedelbart bildades mycket kolsyresnö i vattnet , vilket naturligtvis gjorde att säkerhetsventilen släppte, när snön smälte. Det blev bättre ju mer flaskan användes, så jag misstänkte att fyllnadsgraden var fel från början!
 
Jag gissar att det så fall var första fyllningen. Det låter väldigt osannolikt.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för modell? Jag har då pillat isär de enklare utan problem. Vanligt problem som jag tror spelar stor roll i de explosioner som skett är att man kolsyrar söta saker, har nivån för högt och det trycker ut i övertrycksventilen. Då kletar den igen av sockret och kan bete sig väldigt konstigt.......
Eller som många gör, inte matar på med gas så den öppnar och motioneras överhuvudtaget. Då kan den också fastna.
En sån här är det SodaStream Genesis kolsyremaskin med två flaskor och en CO2-cylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har skruvat bort dom 4stjärnskruvarna på undersidan av ”huvudet ”. Då kan jag dra ner mekanismen ca20mm men sen är det något som tar emot. Sitter ju även några stjärnskruvar runt där man skruvar i vattenflaskan. Men dom tror jag inte motar.
Och om jag nu får isär den, är där något man kan fixa med å få den att funka igen?
Finns reservdelar?
 
J
Jag har ibland haft problem med att det pyser, men det verkade komma ur kopplingen mot plastflaskan. Jag har smörjt packningen med lite matolja och jädrar vilket tryck man får då. Ber om ursäkt ifall det inte gäller din men kan vara svårt att höra var det läcker.
 
engs
Har en sån som på bilden ovan (tror jag) där packningen för patronen ibland lossnar vid patronbyte. Skruvar man i nya patronen utan att uppmärksamma att packningen är borta uppför den sig märkligt. Men kommer inte ihåg på vilket vis just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.