Vi renoverade köket på landet i våras och satte dit en Husqvarna spis QSG6225W med två ugnar och häll UTAN induktion (alla våra kokkärl skulle fått bytas om vi tagit induktion). Kostade 11.495 på ELON.
Hade ingen aning om att det var en fläkt som skulle väsnas när man använder ugnen, och efteråt också...
Verkligen en vissen upplevelse, och det går ju inte att byta heller för alla verkar ju ha denna fläktfunktion.
Länge går den också.
Tacka vet jag vår spis hemma som köptes för 25-30 år sen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Stänga av zeolittorken? Är ju att ta bort pricken över i.
Fast det är ju knappast värt det om man sitter i köket och tvingas höra på eländet efteråt. Det räcker med fläktfan i spisen när man lagar mat... och den ska bytas ut pga ljudet. Till en med mycket tyst fläkt eller vattenkyld. Så mycket plast diskar jag inte i maskin heller så att det stör och de bakbunkar av melaminplast jag diskar i maskin lider inte av problemet att de inte torkar efter en stund så som porslin etc gör.
Sedan så är det ju inte ovanligt att man får byta zeolitburken.
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Vi renoverade köket på landet i våras och satte dit en Husqvarna spis QSG6225W med två ugnar och häll UTAN induktion (alla våra kokkärl skulle fått bytas om vi tagit induktion). Kostade 11.495 på ELON.
Hade ingen aning om att det var en fläkt som skulle väsnas när man använder ugnen, och efteråt också...
Verkligen en vissen upplevelse, och det går ju inte att byta heller för alla verkar ju ha denna fläktfunktion.
Länge går den också.
Tacka vet jag vår spis hemma som köptes för 25-30 år sen.
Men har man inte öppet köp? Är man inte nöjd så byter man så klart.
Jag lämnade tillbaka en märkes dvd för några år sedan eftersom den surrade när man såg på film.
Min 10år gamla som gett upp var knäpptyst.
Aldrig att jag accepterar hushållsmaskiner 2019 som utsöndrar en massa störande ljud.
Min 15år gamla Bosch kyl byter jag ut först om jag är garanterad att den nya är lika tyst.
 
H Herr Melin skrev:
Det verkar helt omöjligt att på förhand få reda på ljudnivå från moderna spisar, och utifrån vad man läst i forum-trådar går det inte heller att förutsätta att premium-modeller håller en tillfredsställande låg nivå ljudmässigt.

Jag kan tolerera att spisen låter medan man lagar mat och använder den, men vår nuvarande Elektrolux har en (störande) fläkt som står igång lång tid efter att man använt ugnen även om man sätter luckan på glänt för att snabba på nedkylningen.

Grundkrav:
* 60cm bred spis.

Starkt önskemål:
* TYST kylfläkt till elektronik / ugnslucka. Helst helt utan fläkt men det finns väl inte nuförtiden.. Vi pillar inte på luckan så har hellre en som man bränner sig på än fläktar som väsnas. Finns det ingen spis som är tyst är önskemålet att den skall sluta väsnas inom kort efter att man stängt av den.

Övriga önskemål (EJ krav):
* Induktion (jag vet att det ofta låter under användning, stör inte mig).
* Pyrolys
* Rostfri design

Någon som har något tips?
Den tysta spis finns och dessutom nästan 0:- på elräkning (är elen går bara till belysningen) MEN det finns "nackdelar" som beroende på vem som bestämmer sig att köpa.

Gasol spis är min absolut favorit.
Fördelar har:
Billigare el drift, (det finns med el ugn eller total gasol)
Tyst
Värme på noll tid
Total kontroll över temperatur
Godare mat (min åsikt)
Roligare att laga mat (kan precis som kokar på TV med lite eld)
etc

Nackdelar:

Du måste ha konstant ventilation för att undvika förgiftning eller explosion vid en läckage (Är du noga med reglerna blir det inga problem)
Du måste ha flaskan med gasolen utom hus som det krävs (kolla med din kommun), då måste du göra ett ingrepp för att dra slangen till spisen från utsidan.
Dyr, dem som jag kollade går på 30 laxar uppåt men det kan finnas bättre pris, jag kollade bara på en tillverkare.

Jag har haft gasol hela mitt liv och det är roligaste och bäst tycker jag.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min 15år gamla Bosch kyl byter jag ut först om jag är garanterad att den nya är lika tyst.
Då är du i samma läge som jag på landet. Kyl/frysen behöver bytas pga visset utseende, men då måste man ju ha två för att få plats med samma mängd mat! Kyl/frysarna nuförtiden har ju jättetjocka väggar så utrymmet för förvaring i mitten är minimalt...
Så icke i den jag har på landet.
 
H Herr Melin skrev:
Det verkar helt omöjligt att på förhand få reda på ljudnivå från moderna spisar, och utifrån vad man läst i forum-trådar går det inte heller att förutsätta att premium-modeller håller en tillfredsställande låg nivå ljudmässigt.

Jag kan tolerera att spisen låter medan man lagar mat och använder den, men vår nuvarande Elektrolux har en (störande) fläkt som står igång lång tid efter att man använt ugnen även om man sätter luckan på glänt för att snabba på nedkylningen.

Grundkrav:
* 60cm bred spis.

Starkt önskemål:
* TYST kylfläkt till elektronik / ugnslucka. Helst helt utan fläkt men det finns väl inte nuförtiden.. Vi pillar inte på luckan så har hellre en som man bränner sig på än fläktar som väsnas. Finns det ingen spis som är tyst är önskemålet att den skall sluta väsnas inom kort efter att man stängt av den.

Övriga önskemål (EJ krav):
* Induktion (jag vet att det ofta låter under användning, stör inte mig).
* Pyrolys
* Rostfri design

Någon som har något tips?
Du kanske har för dålig ventilation bakom spisen? Vi har separat induktionshäll och ugn och det är inte några fläktar som går efter att man stängt av respektive enhet. Ugnen är inbyggd i ett högskåp där också mikrougnen finns.
 
Jag har precis slängt ur en splitter ny Bosch spis pga att den väsnas under och efter användningen. Jag råkade idag hitta en intressant artikel på ämnet som jag vill dela med mig av.

https://silent.se/ljud/tyst-spis/

Utöver det så har ju spisen som är en vitvara nu även av Meidamarkt klassats som en hygienartikel. Vilket de däremot inte talar om när de listar vad som är hygienartiklar i deras kundinformation. Det får till följd att de kan hävda att de inte tar tillbaka produkten (spisen) annat än i obruten förpackning. Kombinationen är intressant eftersom man inte har möjlighet att uppleva hur spisen låter förrän den står på plats och används. Jag frågade Mediamarkt på vilket sätt de rekommenderar att jag ansluter spisen medan den står i obruten förpackning men jag fick inget svar på den frågan.
 
BirgitS
M maka76 skrev:
Vilket de däremot inte talar om när de listar vad som är hygienartiklar i deras kundinformation
Har inget med hygienartiklar att göra.

Om du köper i en fysisk butik finns det inget krav på att butiken ska ha öppet köp eller något annat som gör att du får lämna tillbaks en vara och om de erbjuder öppet köp har de rätt att sätta vilka villkor som helst. Normalt är att det krävs att varan går att sälja till ordinarie pris, dvs. oskadad och med en oskadad förpackning.

Om du köper i en online-butik och utnyttjar ångerrätten så gäller även där att varan ska gå att sälja till ordinarie pris.

Varans funktion och egenskaper ska man ta reda på innan man köper t.ex. genom att fråga butikspersonalen och få deras svar nedskrivet om det är något viktigt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varans funktion och egenskaper ska man ta reda på innan man köper t.ex. genom att fråga butikspersonalen och få deras svar nedskrivet om det är något viktigt.
Hur kan man veta i förväg att man skall fråga om spisen låter mycket, när alla tidigare spisar alltid varit ljudlösa?
Det är ju inte riktigt vad man undrar över när man köper spisen, utan då handlar det om hur fort ugnen blir varm eller om det finns torrkokningsavkännare och liknande...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vad låter mest när det används spisen eller fläkten för fläkten går ju nästan alltid när häll/ugn/spis används.;)
 
Du menar väl köksfläkten och inte spisens fläkt antar jag?
Det som mest irriterar är att när man lagat färdigt maten och skall äta den så tystnar inte spisen när man stänger den utan den fortsätter att väsnas 15-20 minuter till! Köksfläkten stänger man när det inte osar längre och då är den tyst.
Det handlar alltså inte om ljud medan man lagar utan när man skall avnjuta resultatet!
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Är det inte en ugn som väsnas i det här fallet?
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Är det inte en ugn som väsnas i det här fallet?
Korrekt, det är ugnen som har använts när man kört spisen för att laga mat.
Fast vi har oftast inte använt varmluftsugnen (den undre ugnen) den körs bara när vi bakar bröd eller har två ugnsrätter.
Ljudet stängs inte när man stänger av spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.