Väldigt givande tråd för mig och min sambo som är sugna på att skaffa spabad. Tack för alla tips! Vi är inte intresserade av bubblor och massage utan vill ha ett så tyst bad som möjligt. Vi är inne på ett spabad i rostfritt. Det badet som Peter2400 har är riktigt snyggt! Finns inte så många ställen och köpa liknande på dock. Vedpool verkar inte ha i den formen (dvs rektangulära bad). By Lama har snygga men dyra bad. Någon som har någon erfarenhet om Blockpool? Dem är billigare än ByLama men hittar inget om driftkostnad eller några omdömen på nätet.

Denna modellen har jag kikat på:
https://www.blockpool.se/sv/produkter/badtunnor/blockpool-a02.html

Den är på 3400 liter så det kanske blir lite väl saftigt i driftskostnader. Vad tror ni?
 
Det blev en vedpool för mig, inte installerat ännu. Jag är gillar estetiken den bjuder på redan.
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
 
  • Oisolerad vedpool framför en gul tegelvilla och en vit släpvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MartinBlom och 7 till
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
Hur har du tänkt isolera utanpå den sprutade isoleringen?
Den ser väldigt ojämn ut, mitt bad har ju helt plana och rätvinkliga sidor vilket gjorde det enkelt att isolera.
Utsprutad isolering med ojämn yta och rörinstallationer vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stojadin och 1 till
  • Laddar…
Det blir en isolerad låda som badet sänks i. Konstruktionen ligger under marknivå. Luftspalt utan cirkulation; i sig själv bli en isolator. Inget vinddrag alltså.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Det blir en isolerad låda som badet sänks i. Konstruktionen ligger under marknivå. Luftspalt utan cirkulation; i sig själv bli en isolator. Inget vinddrag alltså.
Jag inser att jag kollat lite dåligt på Vedpools hemsida jag trodde det var vedkaminer till de flesta baden men förstår nu att det går att välja bort och sedan bara ha elvärmare istället. Det karet du köpt var snyggt. Ser ut som "Vedpool Exlusive" på 3600 liter stämmer det? Vilken elvärmare (3 eller 6 Kw) och andra tillbehör har du köpt till? Har du räknat på eller har fått någon info av Vedpool/andra kring vad driftkostnaden kan bli på ett såpass stort bad?

Lycka till med all installation ska bli kul att följa tråden och se lite bilder på när det är klart!
 
  • Gilla
Martin Bengtsson hus
  • Laddar…
Ja, och jag valde med trappe även om det inte ser lika snyggt ut,, den instegsrampen är 70 cm djup. Som ung man inga svårigheter kanske men som äldre man med värsta case scenario som artros vill man in rulla in och ut.
Jag valde 9kw, och den är tre fas 16A. Tillverkaren hade inga kalkyler för driftkostnaden då dessa varierar beroende av klimat och hur varmt du vill ha den. Jag kommer att ha frostfri värme kanske på 12 grader och uppvärmning Vid behov. Allt styr via app. Elektriker vill ha en lina för patronen och en separat lina för allt annat. Det är bra att du tänker på det. Jag drar fram 2 linor 3-fas. Jag kan sätta upp mer bilder allteftersom.
 
  • Gilla
Nudel och 2 till
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Det blev en vedpool för mig, inte installerat ännu. Jag är gillar estetiken den bjuder på redan.
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
Snygg! Vet du om Vedpool fortfarande har sin verksamhet igång, deras hemsida verkar inte fungera iaf?
Vad är det för mått på din pool?
Vad fick du ge för den?

Med vänlig hälsning,
Klas
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag fick ett "kompispris" av en kille som har tillgång till en industri som tillverkar saker i rostfritt, dock inte spabad i normala fall.
Jag fick ge 35000:- för badet som är i syrafast halvmatt 2.5mm plåt.
Tror att det är lite för billigt egentligen, kan tänka mig att det borde kosta närmre 50", men jag har inte frågat runt.
Har bara satsat på utrustning som med bra kvalite, vi styr värmen med mobilen.
Lock 13000:-
Pump 2400:-
Filter 1500:-
Elvärmare 4300:-

Total kostnad för badet ca 65000:-, tillkommer kostnaden för trädäcket.

Visst kostar det, men det här är precis vad vi önskade oss, och det kommer hålla hela livet om vi vill, alla delar är lätt utbytbara.
Det finns ett par tillverkare av rostfria bad
vedpool och By Lama of sweden.
[länk]

När du skriver att du styr värmen med mobilen är det att du kan ställa in graderna eller bara sätta på värmaren? har värmaren en termostat man kan ställa in?

/R
 
D Dalek skrev:
Snygg! Vet du om Vedpool fortfarande har sin verksamhet igång, deras hemsida verkar inte fungera iaf?
Vad är det för mått på din pool?
Vad fick du ge för den?

Med vänlig hälsning,
Klas
Hemsidan fungerar, testade nu det, f’där har du alla mått, priset hamnade på 100kkr. Utan elektronik, pump och filter. Tog deras poolskydd och isolering.

https://vedpool.se/vedpool-exclusive/

R Ricregad skrev:
När du skriver att du styr värmen med mobilen är det att du kan ställa in graderna eller bara sätta på värmaren? har värmaren en termostat man kan ställa in?

/R
inga färdiga lösningar i marknaden för detta. Jag kommer att använda z-wave moduller. Två elpatron 3kw, en för idle temp 12c och en 9kw för uppvärmning. Elpatroner styr jag via z-wave, av och på. Termostat i varje patron är regulator. temperatur modul z-wave även. Allt styrs via app.
 
Min hantverkare gick i kk lol. Så måste hitta någon för att a vid installationen.
 
Esam Esam skrev:
Hemsidan fungerar, testade nu det, f’där har du alla mått, priset hamnade på 100kkr. Utan elektronik, pump och filter. Tog deras poolskydd och isolering.

[länk]



inga färdiga lösningar i marknaden för detta. Jag kommer att använda z-wave moduller. Två elpatron 3kw, en för idle temp 12c och en 9kw för uppvärmning. Elpatroner styr jag via z-wave, av och på. Termostat i varje patron är regulator. temperatur modul z-wave även. Allt styrs via app.

Intressenat med Z.wave, men om man ställer in att det alltid skall vara 38grader så skall värmaren klara av att hålla det? eller skall du bara värma vattnet innan du badar?
 
R Ricregad skrev:
Intressenat med Z.wave, men om man ställer in att det alltid skall vara 38grader så skall värmaren klara av att hålla det? eller skall du bara värma vattnet innan du badar?
Bara innan jag badar kommer 9kw till uttryck. 3kw för att hålla karet i beredskap. Rimligen mer kostnadseffektivt om jag badar en gång per vecka. Det som ör kul ör att modullerna kommer att rapportera el-åtgången även.
 
Förresten så tycker det är bra att man läser på andra lösningar än vedpools soritument för pump o filter som är no-name kina, från Alibaba efter extensiv googlande.

fokusera på det som de är bra på,, karet!
 
Esam Esam skrev:
Bara innan jag badar kommer 9kw till uttryck. 3kw för att hålla karet i beredskap. Rimligen mer kostnadseffektivt om jag badar en gång per vecka. Det som ör kul ör att modullerna kommer att rapportera el-åtgången även.

Bra ide, sen får man se hur mycket man badar:) Vilka moduler har du tittat på? Har för mig att det inte finns z-wave moduler som klarar minusgrader.
 
R Ricregad skrev:
När du skriver att du styr värmen med mobilen är det att du kan ställa in graderna eller bara sätta på värmaren? har värmaren en termostat man kan ställa in?

/R
Jag väljer givetvis önskad temperatur med mobilen, allt annat vore osmidigt.
Värmaren har en egen termostat som är inställd på 45*, det är om mitt egna styrsystem skulle fallera, då blir man inte helt kokt.

Smartphone-app för poolvärmare som visar temperaturinställning på 37°C och alternativ för automatisk eller manuell styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.