S
Kök med glittrig tapet, lister runt arbetsbänk, panel, och hängande glasvaser framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råkade gå på en extremt glittrig tapet så den åkte upp och även listerna runt bänkskiva och på panelen kom upp. De var ju bara ett år sedan som panel kom på plats. Man ska skynda extremt långsamt
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
[bild]

Råkade gå på en extremt glittrig tapet så den åkte upp och även listerna runt bänkskiva och på panelen kom upp. De var ju bara ett år sedan som panel kom på plats. Man ska skynda extremt långsamt
Nice..:cool:
 
Skruvat lös en list som går tvärs över golvet över en skarv i detsamma för att undersöka varför några av skruvarna inte längre biter. Konstaterade att det är läge att köpa nya pluggar och göra om arbetet.
 
Idag har jag begått hempul igen. När jag gjöt in golvvärme i källaren så passade jag på att slänga i slang till ett angränsande rum där det saknades radiator. Har dock haft problem med att få bra fart i radiatorn och golvvärmen samtidigt, har försökt att strypa in på golvvärmeshunten men radiatorn blir i princip bara tillräckligt varm när jag stänger av golvvärmen. Så idag testade jag min sista teori, att bygga om den här slingan till ett ettrörs-system där jag matar golvvärmen med returen från radiatorn och låter golvvärmepumpen hjälpa till att dra vattnet genom radiatorn. Blev precis klar så det är lite tidigt att uttala sig, men det verkar som om radiatorn börjar få upp värmen nu!

Innan:
Installation av rör och ventiler för golvvärme och radiator i källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Installation av golvvärme och rör anslutna till radiator i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Ännu ett litet jobb. Men ack så viktigt.
Sedan vi köpte huset har eluttaget i förrådet var löst och dosan öppen. Plåster har använts för att täcka hoptvinnade kabeländar. När man satt i en sladd var man tvungen att hålla emot med ena handen så inte uttaget lossar. Ni vet, inte bra men man vänjer sig...
Barnen ville dessutom ha en strömbrytare på utsidan, en dotter tycker det är obehagligt att öppna dörren till förrådet när det är mörkt där inne.
Så jag tog en sväng till Biltema. Köpte det jag trodde jag skulle behöva.

Det gick bra. Brytaren fungerar. Dosan skyddar oskyldiga barnfingrar och allt ser trevligare ut. Kvar är att klamra på insidan. Och att byta skitsladden som går till lysrörsarmaturen.

Hur det var innan.
Öppen eldosa med exponerade kablar och löst eluttag i ett förråd, innan renoveringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu
Nytt säkert eluttag och dosa monterat på trävägg i förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad strömbrytare monterad på en trävägg med kablar klädda i vit skyddsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland köper man verktyg för att det känns som man behöver dem. Tiden går utan att de används. Men så går det inte skruva i torxskruven med dragaren (för trångt) och då minns man de där torxskruvmejslarna man köpte på Classe, för att det kändes rätt... En torxskruvmejsel som skruvar i en skruv mot en träbakgrund med en strömbrytare och dosa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vägguttag med öppen dosa och synliga kablar, verktyg hålls intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag ångrat att jag fixade trappan till friggeboden.... och att jag är så snål i dubbel bemärkelse :crysmile:. En bräda var halvrutten så jag återanvände en tryckt brädbit från den rivna sandlådan.

Nu efter en månad hade den blivit svinhal efter att ytgeggan mjuknat upp av allt regn. Det var inget lyckat när jag skulle bära in de nya dubbdäcken :oops:. Klarade balansen mirakulöst och har nu bara ont i ryggen och märken i handen efter dubbarna på däcken. Det hade inte hänt om däckfirman fått skifta hjulen... :rofl:

Hand med märken från dubb på däcken efter en händelse med hala trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Rönnis och 5 till
  • Laddar…
Efter en god natts sömn kan jag konstatera att min teori fungerade i praktiken, både golvvärme och radiator blir varma:
Termisk bild som visar en uppvärmd radiator med temperaturen 31.8°C indikerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild som visar varma områden i gult och lila där golvvärme och radiator värmer upp ett rum, temperaturen visas som 25.2°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uffen och 10 till
  • Laddar…
S
Sotaren var hemma och godkände min glidgjutning.
Och på kvällen tvingade min fru mig att hänga upp adventsstjärnor.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Inget julpynt innan black friday/thanksgiving ;)
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Köket börjar ta form nu. Blev en tur till Ikea igår och inköp av det sista som saknades så idag har jag fixat klart skåpen. En miss var dock att jag lyckades köpa en annan variant av knoppar, vilket jag upptäckte först när jag tog ett par steg tillbaks för att beundra. Alltid är det något... Positivt är att diskmaskinen fortsätter att imponera. När jag hade den i lägenheten så levde den om som om varje disk var den sista, och det var på håret att den fick följa med ut, men nu går den lika tyst och fint som en ny maskin. Eller så ny en 30 år gammal diskmaskin kan kännas ska jag väl säga.

Nästan färdigt kök med vita skåp och olikartade knoppar, diskmaskin och spis, under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
Satte dit ångbromsen och byggde en fönstersmyg. Givetvis blev den för liten, men den får gå ändå, och sen borrade jag hål i undersidan för spottar... Nåja, får vara nöjd ändå.
 
  • Fönstersmyg under konstruktion med ångbroms och förborrade hål för spotlights i renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Nu ska avloppet (irriterande skitbit..) grävas om igen.. och denna gång hoppas, och tror, vi att det blir ordentligt gjort! (y):)

Minigrävare gräver i jord för att lägga om avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Vill inte behöva göra om det var 4:de år resten av livet..)
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vit bil delvis täckt av regndroppar framför tegelstenar, framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50 nyanser av vit? Det är väl husrelaterat att tvätta bilen som drar släpet som i sin tur blir lastat med allt rivningsbråte.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Börjat riva garderobs-badrummet, kallar det så då dörren var en garderobsdörr och väggarna 30mm tjocka.
Rivningsfas av ett litet badrum dolt bakom en smal garderobsdörr, med toalett och kvarvarande väggbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsfas av garderobs-badrum med synlig toalett och nedmonterade VVS-detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person river väggar i ett litet badrum med synlig toalett och uppbrutet golv, ommöblering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.