Det verkar helt omöjligt att på förhand få reda på ljudnivå från moderna spisar, och utifrån vad man läst i forum-trådar går det inte heller att förutsätta att premium-modeller håller en tillfredsställande låg nivå ljudmässigt.

Jag kan tolerera att spisen låter medan man lagar mat och använder den, men vår nuvarande Elektrolux har en (störande) fläkt som står igång lång tid efter att man använt ugnen även om man sätter luckan på glänt för att snabba på nedkylningen.

Grundkrav:
* 60cm bred spis.

Starkt önskemål:
* TYST kylfläkt till elektronik / ugnslucka. Helst helt utan fläkt men det finns väl inte nuförtiden.. Vi pillar inte på luckan så har hellre en som man bränner sig på än fläktar som väsnas. Finns det ingen spis som är tyst är önskemålet att den skall sluta väsnas inom kort efter att man stängt av den.

Övriga önskemål (EJ krav):
* Induktion (jag vet att det ofta låter under användning, stör inte mig).
* Pyrolys
* Rostfri design

Någon som har något tips?
 
Hörselskydd är billigare än en ny spis
 
Skaffa en brytare till ugnen lättillgängligt eller slå av säkringen

Med klureri kan det kanske ev gå att koppla bort funktionen
 
K Karl P skrev:
Skaffa en brytare till ugnen lättillgängligt eller slå av säkringen
Bra tips!
Vi har induktionshäll och separat ugn från IKEA.
Hällen är perfekt, para lite pip som respons när man sätter på och stänger av eller ställer om värmen på "plattorna" annars tyst och fin.
Men ugnen vill, som trådskaparen säger, gärna gå en halvtimme efter den gjort sitt jobb och surra entonigt med en fläkt.
Då stänger vi ibland av med säkringen när vi skall sitta och äta vid matplatsen intill.
Det är lätt gjort, för elcentralen sitter i tvättstugan, bara en meter från ugnen.
 
Fläkten går väll för att inte elektroniken skall ta skada av för hög värme, ju mindre elektronik desto tystare.
 
A
Inte ens en vedspis är tyst
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Inte ens en vedspis är tyst
Fast när man stängt av den (eldat klart) är det dock ingen d-a fläkt som håller igång. :mad:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Induktionshäll kanske är ett bra alternativ isåfall? Låter verkligen ingenting.
 
BirgitS
H Herr Melin skrev:
Vi pillar inte på luckan så har hellre en som man bränner sig på än fläktar som väsnas. Finns det ingen spis som är tyst är önskemålet att den skall sluta väsnas inom kort efter att man stängt av den.
Är väl förbjudet att sälja spisar/ugnar som inte håller ugnsluckan sval av barnsäkerhetsskäl.
@electroluxaren Är det något som man kan koppla bort utan att orsaka andra problem?

Vi stör oss också att fläkten för ugnsluckan går i ca 10 minuter efteråt men har börjat bli rätt bra på stänga av ugnen 5 minuter i förväg och låta maten bli klar på eftervärmen.
 
A
ryck sladden till fläkten
men troligvis så kommer överhettningsskyddet lösa när ugnen varit igång en stund
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast när man stängt av den (eldat klart) är det dock ingen d-a fläkt som håller igång. :mad:
Nä men någon som skall aska ur!
 
Stör mig också fruktansvärt mycket på dessa jäkla moderna spisar som väsnas med fläktar mm.
Behöver elektroniken kylas är den placerad på fel ställe med för små kylflänsar. Pipljud kan man ju bara operera bort.

Om någon kan tipsa om en TYST spis med induktionshäll så är jag också oerhört tacksam.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
A
Induktionsmodulerna måste kylas annars blir inte livslängden så många minuter.
Men du kan väl bygga om dessa till vatten kylning och öppna en kran istället.
 
  • Gilla
Hempa69 och 2 till
  • Laddar…
Vattenkyld induktionshäll vore verkligen premium!
Finns det?
 
Är det inte konstigt? I moderna spisar är värmen en biprodukt som måste ventileras bort...

Kan man inte utforma kylflänsen som en kokplatta så man kan värma maten på den?
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.