useless useless skrev:
Kollar jag lite snabbt på internet så kostar enkla dosmonterade knx-prylar typ dubbelt så mycket som zwave.
Dimmer/brytare för knx kostar 1000-1500. Motsvarande zwave 5-600.
Hagers villapaket easy knx kostar 30 000 på elbutik.se. En controller för zwave och utrustning för att styra 20 prylar hamnar runt 15 000.
Jag förordar att man undviker dosmonterade komponenter och istället gör en mer typisk knx-installation.

För övrigt har vi ju haft den här diskussionen tidigare i en annan tråd och även då visade det sig att knx-komponenter knappast är dyrare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/z-wave-eller-knx-i-nybygge.339217/#post-3250185
 
Redigerat:
Vill ni diskutera för- och nackdelar med KNX så gör det i en egen tråd tack.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det är ju bra att HA inte har några problem med trådade system.

Men hur brukar man dra sådant här? Jag tittade på 1-wire och det är ju smidigt (och billigt) att kunna använda telefonkabel. Men sådan kan väl inte dras tillsammans med elmatningen i gemensamt flexrör som man gör i KNX-system? Betyder det att man måste dra egna flexrör för 1-wire? För sensorer, som inte behöver någon egen strömmatning, kan väl det vara acceptabelt, men för till exempel styrning av lampor och andra strömförbrukare känns det ju ganska dumt om man behöver dra fram två flexrör. Är det verkligen så man förväntas göra eller missar jag något essentiellt kring hur 1-wire är tänkt att fungera?
 
1-wire är inte tänkt att användas på det sättet. Iallafall är det inget som är praxis...
Kolla på t ex Dali om du vill ha trådad styrning av laster som går att dra tillsammans med starkströmsledningarna.
 
Det går garanterat att dra 1-wire tillsammans med strömkablaget. (Men om man Får göra det vet jag inte? Finns säkert någon elektriker här som kan svara på det.)

Däremot så förläggs ju all el i nybyggnation i flexrör där elen redan ligger färdigdragen! Kommer vara ett jäkla meck att dra igenom en telekabel i dessa. Hade aldrig ens tänkt tanken, utan ett extra flexrör separerad från elen enkom för telekabeln hade jag gjort. Kostar inte många kronor extra och arbetet blir mindre än att trixa igenom det i elslangen....

Ett alternativ kan ju vara att dra KNX kabel som är färdig i flexslang, och använda den till din styrning ist. Då finns även möjligheten att använda denna till ett Riktigt KNX system i framtiden om du känner att Home Assistant är lite för ”hobby” aktig. För det är det ju, även om HA funkar bra.

Såhär blir det, om du väljer trådat! Väljer du trådlöst behöver du inte fundera så mycket nu utan gör det sen....
 
Redigerat:
Största problemet med 1-wire är att det inte finns några färdiga produkter för att styra starkströmsprylar i hemmet. Man får själv löda ihop relä-kort efter bästa förmåga och hoppas att dom är säker nog att stoppa in i en dosa tillsammans med resten av anläggningen.
Att få en elektriker att koppla in sakerna borde vara uteslutet?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag måste medge att jag tycker ämnet är ganska svårt att sätta sig in i.

1-wire är alltså inte bra för starkströmsprylar? Till det bör jag ha något som heter Dali (har inte hunnit titta på det än)? Är det något problem med att kombinera olika trådade system och fortfarande bara koppla det till en dator? Eller kommer det bli för mycket styrenheter för att det ska fungera rent praktiskt? Jag vill inte behöver ha många separata system eftersom lite av charmen är att allting ska styras från en och samma punkt.

Till saken hör väl att jag inte hade tänkt mig någon egentlig starkströmsstyrning runt om i huset. Inomhus är jag mest intresserad av att ha klimatsensorer i alla rum som i sin tur kan styra FTX och golvvärme som ändå sitter i teknikrummet precis bredvid eventuella styrenheter för hemautomation.

Det jag framförallt behöver starkström till är utomhus där det finns både utebelysning och bevattningssystem som vill ha el. Och eftersom jag helst inte drar dubbla flexrör till alla dessa punkter så är det alltså inte 1-wire jag ska ha där utan hellre det som heter Dali?
 
Nu är du ju helt inne på trådade system, men om du vill automatisera starkström från en central enhet direkt så slår jag ett slag för Shelly 4 Pro, som du monterar direkt i din elcentral. Då kopplar du starkströmmen direkt till denna och får då möjligheten att styra detta via app eller integrerara med HA. Denna enhet kopplas upp till ditt Wi-Fi.

Finns garanterat andra system. Men inget jag känner till. Men en sådan typ av lösning är nog bäst i ditt fall.

Berätta gärna mer vad du vill åstadkomma så kan du säkert få bra vägledning.

Men frågan är om du inte bör skapa en egen tråd kring detta. Denna tråd bör hålla sig till ämnet Home Assistant.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Berätta gärna mer vad du vill åstadkomma så kan du säkert få bra vägledning.
Jag är egentligen på en väldigt basal nivå när det kommer till hemautomation. Anledningen att jag fastnat för Home Assistant är att det verkar vara helt flexibelt. Vad jag absolut inte vill ha är olika former av låsta system så att man måste beställa hem en licensierad fackman när man vill tända lampan. Jag vill kunna koppla allt till en Raspberry Pi och programmera det själv i godan ro (helst i i python).

Att jag snöat in på trådade system beror på att jag tror att trådat alltid är säkrare och stabilare än motsvarande trådlösa system. Antagligen en uppfattning som jag inte kan täcka upp helt och hållet med faktaargument, så man får väl se det som en åsikt byggd på känslor. Men känslor styr ju rätt mycket när det kommer till husbyggnad, så varför inte hemautomation också.

En annan anledning att jag tjatar så mycket om trådar just nu är att jag är på det stadiet av mitt byggprojekt då man lägger flexrör i marken, hur och var alla rör ska ligga hamnar därför högt upp i medvetandet. Stadiet då man programmerar sitt nästan färdiga system ligger för min del några år framåt i tiden och känns därför inte lika aktuellt.
 
  • Gilla
trssl och 1 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Jag är egentligen på en väldigt basal nivå när det kommer till hemautomation. Anledningen att jag fastnat för Home Assistant är att det verkar vara helt flexibelt. Vad jag absolut inte vill ha är olika former av låsta system så att man måste beställa hem en licensierad fackman när man vill tända lampan. Jag vill kunna koppla allt till en Raspberry Pi och programmera det själv i godan ro (helst i i python).

Att jag snöat in på trådade system beror på att jag tror att trådat alltid är säkrare och stabilare än motsvarande trådlösa system. Antagligen en uppfattning som jag inte kan täcka upp helt och hållet med faktaargument, så man får väl se det som en åsikt byggd på känslor. Men känslor styr ju rätt mycket när det kommer till husbyggnad, så varför inte hemautomation också.

En annan anledning att jag tjatar så mycket om trådar just nu är att jag är på det stadiet av mitt byggprojekt då man lägger flexrör i marken, hur och var alla rör ska ligga hamnar därför högt upp i medvetandet. Stadiet då man programmerar sitt nästan färdiga system ligger för min del några år framåt i tiden och känns därför inte lika aktuellt.
Håller helt med dig om att trådat känns bättre och som sagt home assistant ser jag inga problem med att hantera detta genom kompatibla komponenter.

Så om du just nu är i slangstadiet. Tomslang kostar inget så plöj ner så mycket du kan även om de känns onödigt så kommer en dag du tackar dig själv för att den är där
 
  • Gilla
Glenn1990 och 1 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Jag är egentligen på en väldigt basal nivå när det kommer till hemautomation. Anledningen att jag fastnat för Home Assistant är att det verkar vara helt flexibelt. Vad jag absolut inte vill ha är olika former av låsta system så att man måste beställa hem en licensierad fackman när man vill tända lampan. Jag vill kunna koppla allt till en Raspberry Pi och programmera det själv i godan ro (helst i i python).

Att jag snöat in på trådade system beror på att jag tror att trådat alltid är säkrare och stabilare än motsvarande trådlösa system. Antagligen en uppfattning som jag inte kan täcka upp helt och hållet med faktaargument, så man får väl se det som en åsikt byggd på känslor. Men känslor styr ju rätt mycket när det kommer till husbyggnad, så varför inte hemautomation också.

En annan anledning att jag tjatar så mycket om trådar just nu är att jag är på det stadiet av mitt byggprojekt då man lägger flexrör i marken, hur och var alla rör ska ligga hamnar därför högt upp i medvetandet. Stadiet då man programmerar sitt nästan färdiga system ligger för min del några år framåt i tiden och känns därför inte lika aktuellt.
Skapa en ny tråd kring detta, så ska jag ge dig massa tips och info från mitt nybygge som jag gjorde och som jag saknar idag.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så, för att komma on topic i tråden(!) igen så kommer här en bild på min färskt ihoplödda NibePi som ska integreras med HA.

Stort tack till @crazytok för supporten (y).

[bild]
Har just införskaffat en luft-vatten-värmepump från Nibe som installeras i skrivande stund. Har sneglat lite på att koppla in ett nibepi-system. Är dock helt renons vad gäller lösning. Har nog en lödpenna liggande någonstans, så om det inte är hysteriskt krångligt/svårt kanske det kan vara värt ett försök, eller vad säger du?
 
fatsug fatsug skrev:
Har just införskaffat en luft-vatten-värmepump från Nibe som installeras i skrivande stund. Har sneglat lite på att koppla in ett nibepi-system. Är dock helt renons vad gäller lösning. Har nog en lödpenna liggande någonstans, så om det inte är hysteriskt krångligt/svårt kanske det kan vara värt ett försök, eller vad säger du?
Vad ska du göra först och främst? Ska du bara övervaka funkar ju elupus nibe komponent i ha
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Vad ska du göra först och främst? Ska du bara övervaka funkar ju elupus nibe komponent i ha
Tack för tipset, men behöver man inte Nibe uplink för det?
 
fatsug fatsug skrev:
Tack för tipset, men behöver man inte Nibe uplink för det?
Jo men de är ju gratis såvida du inte ska ändra något. Historien lagrar du i home assistant istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.