Hur är det med en brandbil, skulle den nå dit hus? Kanske värt att kolla med räddningstjänsten hur de ser pa saken. Borde vara ett hårt argument för att grannen ska rätta till. Om man blockerar en brandgata tänker jag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Svaret på din fråga är nog att du ska börja med att prata med grannen.

Kontakta kommun eller ställa krav utan att kommunicera först är som gjort för lite klassisk grann-osämja...

I bästa fall förstår han att gränserna är överskridna och att du ”bara” vill ha bättre access till din mark.

Vad tror du om det?

Med vänlig hälsning, Ben.
 
  • Gilla
maglub
  • Laddar…
Om kartorna stämmer som du hävdar så ansluter ju inte ens samfälligheten till vägen utanför? Har ni någon annan rättighet för att använda den lilla snutten?
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Hemmakatten
Manfreds har en bra synpunkt även om frågeställningen är något utanför TS fråga.
Det behövs ett servitut för att ansluta till vägen utanför oavsett sträcka. Lantmäteriet borde, har säkert, tänkt på detta när er fastighet styckades av, men värt att kolla och även radien på utfarten.
 
Med tanke på hur gamla grannens byggnad är så misstänker jag att det blir svårt att göra något åt det nu, utan att riskera att förstöra grannsämjan rejält i alla fall. Om grannen nu inte går med på att han/ni gör om grunden till garaget.

Det går inte för lastbilen att vända och köra från andra hållet alternativ backa ner? Vår uppfart är nog inte ens 3m bred och från ena hållet är det inga problem med att backa ner, men de måste åka upp till vändplanen och vända innan de försöker ta sig ner.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Åtminstone på flygfotot är det uppenbart att gränserna är förskjutna en del, som det kan vara.
Om man tar hänsyn till det ser det ut som att det skulle finnas hyfsat gott om plats att bredda vägen utåt?
 
“Om jag fattar rätt så fungerar din infartsväg i normalfallet för dina behov men när du skulle grusa gårdsplanen så:”


Infarten är tvärtajt, leveranser som kommer med postnord och dyl, ställer de på grannens uppfart. Jag betalar tillägg för slamsugning eftersom han inte kommer upp. Om ja nånsin skulle behöva betong, blir de en betongbil med låång slang.


“Att lasta om saker till mindre fordon för att få in dem på tomten är ju en kostnad för samfälligheten. Som han då borde betala hälften eller allt av ;-)”


Det fungerar ju i vissa fall, om äns att samfälligheten skulle kunna belastas med mina kostnader?


“Hur är det med en brandbil, skulle den nå dit hus?” Den här blir nog mitt främsta argument i händelse av en klinch!


“Svaret på din fråga är nog att du ska börja med att prata med grannen.”


Det är ju naturligtvis mitt förstaval. Försökte utröna vad mina rättigheter är i händelse av drabbning =)


“Om kartorna stämmer som du hävdar så ansluter ju inte ens samfälligheten till vägen utanför? Har ni någon annan rättighet för att använda den lilla snutten?”


“Åtminstone på flygfotot är det uppenbart att gränserna är förskjutna en del”

Det ytterligare en samfällighet, se bifogad förrättning. Och det är även där , jag kan se att det skall vara ca 7.7m vid infart. Kommunens karta, Lantmäteriets karta, Hitta.se satelitkarta är faktiskt spot i jämförelse med förrättningskartan som jag bifogar. Inga förskjutningar vad jag kan se.


Bifogar en bild på tomtgränspinnen(precis till vänster om björken) och själva stenbumlingarna i sin härlighet.


Varit i kontakt med KFM och fick detta svar, blir väl att läsa på lite...

“Den tjänsten vi har som skulle kunna vara aktuell i din situation är handräckning. Det finns två varianter, vanlig och särskild. . https://www.kronofogden.se/Handrackning.html
 
  • Fastighetskarta med markerade gränser och mått för att visa infartsvägens bredd och plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en tomtgräns markerad med en pinne vid en björk och stora stenar i ett lövtäckt område som illustrerar diskussionen om tillgänglighetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser ut som att själva infarten till vägen är 4,52 m bred, men att samfälligheten är drygt 7,5m bred där den ansluter mot annan väg. Sedan ser det även ut som att en lastbil borde kunna köra upp på vägen mittemot och backa ner. Vägen upp till oss är ca 3 m bred och det är inga problem för lastbilar, sopbilen eller slambilen att ta sig upp eller ner på min infart som inte ens är 3 m
Ritning av infart och korsning med måttangivelser, markerad med röd, blå och grön färg för att beteckna olika områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd - infart
Blå - korsning
Grön - samfälligheten
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack för input! Alltid uppskattat! Från början va de då alltså väg hela sträckan dvs 7.7m mot bef grusväg som va väg. Sedan byggde han alltså sin carport, och eftersom de lutar , va han tvungen att bygga ut i samfälligheten. Vägen som är mittemot finns inte längre, det är skog/dike numera, som man ser på flygfotot. De va en servicegata för elverket på 70-talet. Värt att nämna är att det är en uppförsbacke med lutning ut mot avsatsen som lastbilschaufförerna måste backa upp för, med i princip inga marginaler.

Om lastbilschaufförer inte vill/kan backa upp där, kan jag ju tyvärr inte tvinga dem, oavsett...tyvärr.
 
  • Del av en karta med markeringar och mått, visar en före detta väg och nuvarande skogsdike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svenne78 skrev:
han gjorde denna carport långt innan jag flyttade dit. i slutet av 80-talet.
S svenne78 skrev:
Från början va de då alltså väg hela sträckan dvs 7.7m mot bef grusväg som va väg. Sedan byggde han alltså sin carport
Är du nu säker på detta?
Enligt @hjulias bild och så som man bör tolka ritningen har vägen aldrig gått där stenarna är. Det är möjligt att stenarna inte var där från början men marken var inte heller väg då enligt ritningen.
 
"Är du nu säker på detta?"

Ja, syftet med att skapa samfälligheten ( när grannens tomt styckades av från min tomt som är stamfastigheten) Var just att anlägga vägen.
 
S svenne78 skrev:
Från början va de då alltså väg hela sträckan dvs 7.7m mot bef grusväg som va väg. Sedan byggde han alltså sin carport, och eftersom de lutar , va han tvungen att bygga ut i samfälligheten.
Denna utbyggnad av stenarna verkar då vara gjord innan förrättningen gjordes eftersom det verkar som att utfarten faktiskt bara är ritad som 4,5m bred? Kan det vara så att dessa stenar alltid har legat där men när grannen byggde sin carport så använde han dessa som grund/staga upp sin grund och kanske möjligen flyttade om bland stenarna eller fyllde på med fler?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Om vägen mitt emot inte finns längre, och beroende på vem som äger den marken, kanske det går att få till att utöka utrymmet ditåt så att det faktiskt finns utrymme där för att komma till bättre med lastbilen. Fordonen är ju inte bredare än 2.6 så det bör ju finnas utrymme även om vägen är klart smalare än de 4.52 som anges.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
S svenne78 skrev:
"Är du nu säker på detta?"

Ja, syftet med att skapa samfälligheten ( när grannens tomt styckades av från min tomt som är stamfastigheten) Var just att anlägga vägen.
Ja, syftet med att skapa samfälligheten känns given. Men är du verkligen helt säker på att vägen gjordes till att täcka hela samfällighetens bredd? Jag tycker inte att det ser ut som det utan snarare som att de tog till extra mark till samfälligheten ifall behov av att bredda infarten senare skulle uppstå
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lite vintergrönt och en frösådd björk, skulle tro att möjligheten att få lov från grannen att bredda vägen ifall du erbjuder dig att bekosta/ordna detta. Varför skall du göra/bekosta detta kanske du frågar dig, jo eftersom de såg ut så här när du köpte fastigheten och har väldigt små möjligheter vad som kommit överens mellan tidigare ägare.
Kan lastbilar vända uppe hos dig? Annars måste ju de backa någon väg.
Själv saknar jag mellan storleken på lastbilar i Sverige, såna lite mindre man ser på kontinenten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.