Börjar bli dags att starta budgetarbetet inför den svarta fredagen.... dvs se till att övriga familjen redan är helt nöjd med allt, skaffa sig några extra pluspoäng och sedan bara slå till på allt som rör sig på fredag.
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Listan är lång, vad måste man ha som man glömt?
Jag har väldigt få verktyg på listan idag.. :/
 
Är bacho 1/4" satsen på jula för 199 nåt att ha?
 
MathiasS MathiasS skrev:
se till att övriga familjen redan är helt nöjd med allt, skaffa sig några extra pluspoäng
Är det inte bra mycket enklare att skaffa ett hemligt kreditkort och lite lagerutrymme? :cool:
 
nino nino skrev:
Är bacho 1/4" satsen på jula för 199 nåt att ha?
199kr är nog ett bra pris för den. Har den själv och är väldigt nöjd med den.

Dag
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag slängde också ett öga på den, den verkar ha svårt att starta med tryck i tanken, vilket gör den i mina ögon snudd på oanvändbar.
Misstänker att det var mig du kommenterade?

Den kan ha lite svårt att starta om den står i en kall miljö, ex i ett icke uppvärmt garage på vintern. Det är som om den hamnar i ett läge där cylindrarna har svårt att dra runt. De få gånger det händer så hoppar den antingen själv igång eller så får man stoppa försöket och starta om den, då funkar det. Låter man den bara stå och försöka så kommer säkringen gå tillslut. På tal om säkring, en 10a räcker inte, man måste sätta ialalfall en trög 10a, d.v.s en 13 eller vad de nu är.

Problemet jag beskriver ovan inträffar väldigt sällan och aldrig när det är varmare klimat.
 
S snowjim skrev:
På tal om säkring, en 10a räcker inte, man måste sätta ialalfall en trög 10a, d.v.s en 13 eller vad de nu är.
Nej, en 10 A säkring är en säkring med 10 A märkström. De finns med olika karaktäristik "trög/snabb" vilket handlar om hur snabbt de löser vid överlast.

En 13 A säkring är en säkring med 13 A märkström, dvs något annat än en 10 A säkring.
 
@snowjim Korrekt!

Läste genom de negativa kommentarerna på Jula och de flesta handlade om just detta.
Jag har ett garage uppvärmt till 5-8 grader på vintern, och tänkte eventuellt bygga upp ett icke uppvärmt utrymme i ett hörn att ha exempelvis kompressorn (förvisso också en vattenpump så jag kommer vilja hålla plusgrader även där)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, en 10 A säkring är en säkring med 10 A märkström. De finns med olika karaktäristik "trög/snabb" vilket handlar om hur snabbt de löser vid överlast.

En 13 A säkring är en säkring med 13 A märkström, dvs något annat än en 10 A säkring.
ja, de har du såklart rätt i, i mitt fall satte vi i en 13 där det egentligen suttet en 10a, elektrikern godkände det baserat på kablarna :) 10an räckte iallafall inte till.
 
Risken är att man inte löser grundproblemet, att motorn inte orkar komma igång, utan bara förlänger tiden det tar innan säkringen går så att kablar, kontakter eller motorn blir överhettade och tar skada.
 
useless useless skrev:
Risken är att man inte löser grundproblemet, att motorn inte orkar komma igång, utan bara förlänger tiden det tar innan säkringen går så att kablar, kontakter eller motorn blir överhettade och tar skada.
Nja, även med säkring på 13 så gäller det att vara snabb med att stänga av motorn. Lösningen är självklart att ha lite värme runt kompressorn.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte bra mycket enklare att skaffa ett hemligt kreditkort och lite lagerutrymme? :cool:
Det är klart redan. Lagerutrymme har jag löst genom att helt enkelt ha så mycket saker i garaget att ingen normal människa kan se någon skillnad om jag ställer dit en pryl till.
 
  • Gilla
  • Haha
Strontus och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart redan. Lagerutrymme har jag löst genom att helt enkelt ha så mycket saker i garaget att ingen normal människa kan se någon skillnad om jag ställer dit en pryl till.
Målet är ju att så snabbt som möjligt uppnå "alla dina verktyg" då märks det inte om det tillkommer nya :)
 
  • Gilla
Rickard_nr1 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart redan. Lagerutrymme har jag löst genom att helt enkelt ha så mycket saker i garaget att ingen normal människa kan se någon skillnad om jag ställer dit en pryl till.
Känns bekant på något sätt..
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Bauhaus har ett paket med skruvdragare och slagskruvdragare från Skil plus två batterier för 1195 kr (ska vara nedsatt från 2200 typ).
Är det ett vettigt köp? Beror väl på såklart, men jag har inte jättehöga krav.
Har idag en meec multiseries skruvdragare som jag är nöjd med och alternativet till Skil-paketet ovan är att köpa meecs slagskruvdragare för 500 kr och man vill nog ha ett till batteri för 300 kr. Då närmar man sig kostnaden för Skil-paketet. Är det nån större kvalitetsskillnad mellan meec och skil?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.