Hej, hemmapulandet har kommit till att grusa om gårdsplan och lite dylikt, men till mitt stora förtret kunde då alltså inte lastbilen ta sig upp till min fastighet(7 på bilderna) Detta på grund av att min granne (9 på bilderna) har anlagt en carport precis i hörnet där infartsvägen är. s:1 på bilderna är då alltså vår sammfällighet, och han gjorde denna carport långt innan jag flyttade dit. i slutet av 80-talet. Det rödmarkerade på bilden är då stengrunden till carporten, som går ut i samfälligheten(förutom själva carporten). Det har ju varit lite vild västern med byggandet, och han har ju byggt intiltomtgränsen i princip på hela sin fastighet. Enligt lantmäterikartorna som jag har, skall öppningen vid infarten vara 7.7m, idag är den då alltså strax över 4, tack vare stengrunden som går ut.

Som man ser på flygfotot har han ju likväl anlagt trädgård / pool i samfälligheten , detta likväl för cirka 30 år sen..

Fastigheterna ligger ju utom detaljplan, och stuga är taxerad för 65 m2, men ytor under tak är uppskattnignsvis 150m2..

Min fråga är ju egentligen, kan jag göra nått i händelse av att han som innehar fastigheten vägrar att göra nånting åt uppfarten..? Det har ju gått 30 år sedan han gjorde de, han har inget skriftligt på att han får göra detta, preskriptionstiden är väl 10 år på svartbyggen, men ja tänker att han förstör ju för mig eftersom han begränsar tillgängligheten till min fastighet..

Nån som har nån bra idé?

Mvh
Svenne
 
  • Flygfoto som visar fastighet nummer 7 och grannfastigheten nummer 9 med en markering av den blockerade infarten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar fastigheten nummer 7 med blockerad infart av grannes carportnummer 9 på sammfälligheten s:1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gränserna på kartor du hittar på hitta och liknande ställen kan du tyvärr inte lita på. Du får gå till förrättningskartor och liknande.

Grannen får naturligtvis inte blockera i farten.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Halloj, tack för svar!

Naturligtvis har jag ju dubbelkollat gränserna, och kartvyn, är från kommunen, det är bara flygfotot som är från hitta. Jag har även lantmäterikartorna , och dessa stämmer faktiskt överens med hitta & kommunens kartor och tomtmarkeringen(rör i marken) bekräftar kartorna. Problematiken är inte hans carport, utan att han byggt en grund som går ut cirka 2m i samfälligheten, eftersom den är anlagd i en backe, stora stenar.

Gissningsvis har han gjort en muntlig överenskommelse med tidigare ägare om att få göra detta, och det ju gått så lång tid, så jag blir ju då alltså osäker på vad jag faktiskt kan ta mig till i händelse av att han är oresonlig.
 
  • Gilla
Janq och 2 till
  • Laddar…
Vem äger marken till vänster om vägen?
Kanske enklare att runda av där.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Halloj,

Tanken har slagit mig, tyvärr är de en avsats där, och det skulle bli så brant att de inte skulle kunna gå o köra där, framför allt inte vintertid.
 
harry73
Vanligtvis kan kommunen inte kräva rivning (eller ändring) efter 10 år, men eftersom det är ett servitut tror jag att ni kan kräva (mha kronofogden) att han tar bort allt som blockerar servitutet.
Lycka till
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Hallo Harry, tack för svar. Det är ju inget servitut utan en samfällighet som han och jag äger 50/50. Det kanske inte gör någon skillnad? Han begränsar ju tillgängligheten till min fastighet? Syftet med samfälligheten är att ha vägen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Eftersom det är en samfällighet bestämmer ni två tillsammans över samfälligheten, den bygger ju på samarbete.

Du som medlem i samfälligheten kan alltså kontakta dig själv och grannen i egenskap av styrelse för samfälligheten angående att grannen gör intrång. Som jag ser det är det ett problem för dig att det är en samfällighet. Hade det varit ett servitut där du var härskande och han tjänande hade du kunnat ställa krav på honom. Nu ställer du i praktiken kraven på er och ni ställer sedan i er tur kraven på grannen. Dvs risken är stor att halva samfälligheten säger att intrånget är okej...

Förhoppningsvis går det att gå vidare via Kronofogden som harry73 säger om grannen inte är samarbetsvillig.

Men steg 1 som jag ser det är att resonera med grannen om hur ni tillsammans ska kunna lösa problemet med att infarten och vägen är för smala på grund av hans intrång.
 
  • Gilla
PiaHelena och 2 till
  • Laddar…
Hej Anna!

Det är ju naturligtvis mitt förstaval att kunna resonera med grannen och på så sätt lösa det hela, det är ju dock som så att om man tar bort stenarna, kommer ju hans carport inte stå på en stabil grund, jag utgår från att han motsätter sig detta alternativ, som egentligen är det enda alternativet för att lösa mitt problem med tillgänglighet...

Ett alternativ skulle ju vara att bara köra bort stenarna, så som han kört dit dem en gång i tiden...Ingen aning om vad jag riskerar då dock..
 
Det måste ju rimligen gå att ersätta stenarna med en mer slimmad konstruktion, ex. i betong? Givetvis kostnader.

Hur kostnaden då skall fördelas i en situation som den här är kanske enkelt (helt grannens problem), men det kan lika gärna vara så att stenarna idag får anses som "statiska", och kostnaden för att bygga en fungerande infart då hamnar helt på dig. Och då givetvis säkra så inte carporten rasar ned på vägen.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Halloj! Tack för all input! Uppskattas verkligen!

Grannen skapade samfälligheten ihop med dåvarande ägare till fastigheten som jag har, och det verkar ju onekligen som att han har tänkt till, dvs gjort en samfällighet ist för servitut. Han har ju våldtagit samfälligheten i de stora hela(altan,pool,carport,gräsmatta,staket) utan att nån egentligen har kunnat göra nått då han har 50% av rösterna.

Jag är inte främmande för dela kostnaderna om man kan få till stånd att gjuta en sorts sockel för hans grund, och på så sätt frigöra yta vid infarten...Jag får helt enkelt snacka med grannen & fogden, för att utröna mina alternativ.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Att han har 50% av rösterna betyder inte att han kan göra vad han vill. I ditt fall gäller att alla beslut rörande samfälligheten skall tas i consensus. Du har vetorätt mot vad han vill göra med samfällda marken och tvärtom. Men troligen är det försent att bråka om något han gjorde innan du var delägare i samfälligheten.

Att ex. bygga en pool precis vid tomtgräns är oftast OK, inget som grannar har med att göra. Men nu var det väl lite över gränsen, det är en annan femma.
 
  • Gilla
gustavasofia och 2 till
  • Laddar…
Tjo,

E ju just den här som jag upplever som lite besvärlig " Du har vetorätt mot vad han vill göra med samfällda marken och tvärtom " och nu ligger hans stenar där..så om jag säger att jag vill ta bort dem, säger ju han helt enkelt nej, för de e enklast för honom..Samma gäller väl hans altan, som går ut cirka 2m i samfälligheten, hans carport 1 m...men det är ju gjort för så länge sen, och om jag skulle yppa nått om dem, så säger han att han tycker nog bäst att låta de va som de är....sigh..
 
Om jag fattar rätt så fungerar din infartsväg i normalfallet för dina behov men när du skulle grusa gårdsplanen så:

S svenne78 skrev:
kunde då alltså inte lastbilen ta sig upp till min fastighet
Kanske är den enklaste lösningen att "lasta om" gruset till någon annan typ av fordon som fungerar. Kanske inte "juridiskt rätt" lösning men kanske den enklaste och billigaste metoden att lösa ditt "grusningsproblem".

Tänker att exempelvis en traktor med mindre vagn skulle kunna leverera lastbilslasset i några omgångar.
 
  • Gilla
Springhunter och 5 till
  • Laddar…
Att lasta om saker till mindre fordon för att få in dem på tomten är ju en kostnad för samfälligheten. Som han då borde betala hälften eller allt av ;-)
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.