C caanol skrev:
Först ska jag prata med min närmaste chef som redan är lite insatt i händelseförloppet. Sedan ska vi tänka efter noga vem som ska få reda på detta i nästa steg. Internt alltså. Det är tydligen väldigt viktigt att man ska "vara kompis" med entreprenörer och inte påpeka fusk/fel/slarv i hantverket. Allt för att inte störa relationen. Det är väl inte så farligt om en mjukfog i ett badrum inte blir gjord eller om ett dörrfoder råkar ramla loss men dessa fel jag hittat är av en annan kaliber tycker jag. Om mot förmodan "locket läggs på" så kommer jag höra av mig till en elkonsult/besiktningsman som inte är en del av detta projekt. Han är en person som gått den långa vägen från elektriker till elingenjör och är en "hårding" som tycker att yrkesstolthet är en dygd. Tycker han som jag och forumet gör så kommer jag fråga om lite uppbackning i ärendet för att därefter komma fram till om anmälan eller "gör om, gör rätt" är vägen att gå.

Typ så.
Är husägaren så rädd om relationen till entreprenören ???

Östersunds Kindberg fick 3 år för trolöshet mot huvudman (bland annat.)
Tänk nu om en hyresgäst blir skadad eller dör av pga den här entreprenörens icke-funktion ?
Och att husägaren tog det den lite långsammare vägen ?
Hur många år ska husägarens vd få ?
I min åsikt: en eget rum i Tidaholm på livstid med närmaste prövning om 15 år.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Blev nyfiken på hur ett franskt jordat eluttag ser ut och googlade fram denna bild (mittersta är den franska):

[bild]

Som ett förstorat (gammalt) lamputtag ungefär; frågan är om det är smart eller irriterande att man inte kan vända kontakten åt båda hållen.
jag har aldrig sett den kontakten här i frankrike
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Blev nyfiken på hur ett franskt jordat eluttag ser ut och googlade fram denna bild (mittersta är den franska):

[bild]

Som ett förstorat (gammalt) lamputtag ungefär; frågan är om det är smart eller irriterande att man inte kan vända kontakten åt båda hållen.
Jag hade egentligen lovat mig själv att inte skriva i detta underforum, men här krävs en rättelse:
Vet inte riktigt bakgrunden till denna bild och förvirringen, men den platta Eurostickproppel (isolationsklass II) har länge varit ihopblandad med de gamla runda ojordade kontakterna (isolationsklass 0). För "Type C" visas alltså ett runt ojordat uttag (klass 0) ihop med en Eurostickpropp (klass II). Europluggen har inget mer med "Type C" att göra än med "Type E", "Type F", samt kontakterna i Schweiz och kontakterna i Brasilien. I olika versioner av engelskspråkiga Wikipediasidan om kontakter så har "Type C" dessutom ofta refererats till som en Sovjetisk kontakt. Visst, den finns i Sovjetiska GOST-standarden men den finns ju som alla här helt säkert redan vet även som standard i t.ex. Sverige, Norge med flera länder och har säkerligen funnits före de jordade kontakterna i nästan alla länder som har "Type E" ("franska" kontakten) och "Type F" (Schuko, den t.ex. vi har).

Eftersom bokstasvordningen börjar med två nordamerikanska kontakter så kan vi väl utgå från att det är nån i USA som gjort listan från början.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Värmepanna och cirkulationspump anslutna till samma stickkontakt i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan och cirkulationspumpen borde nog båda anslutits fast och inte dela på en stickkontakt på det här sättet. Jag vet inte om den driver elpatron eller om det bara är lite pumpar i pannan också.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
hsd
Det finns schuko som är polariserade, ena stiftet är grövre
 
hsd hsd skrev:
Det finns schuko som är polariserade, ena stiftet är grövre
Hur funkar detta då vägguttagen väl brukar vara symmetriska med två lika stora hål i?
 
tommib
hsd hsd skrev:
Det finns schuko som är polariserade, ena stiftet är grövre
Då är det inte längre Schuko.

Men ja dessa finns, de är oftast för 12/24 DC-system.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vart har alla inlägg med smaskig fulel tagit vägen?
Ser bara en antal inlägg om inkoppling av en spis...
Okej, får väl lägga upp den här:

Gamla eluttaget monterat på träplatta jämte säkerhetsbrytare och ansluten stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, det där såg bekant ut protte ... :thinking: :crysmile: :p
 
Mikael_L
Men ett mästerverk. (y)
Polariserad stickpropp, bra märkning och dokumentation, luftigt förlagda ledningar för att undvika överhettning samt ovanligt svårfunna dragavlastningar, den där tror jag bara går att köpa i Schweiz, kanske att Siemens eller ABB har något liknande i sitt utvecklingslabb, som kanske kommer på marknaden snart. :crysmile:
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vilka regler bryter den mot?
 
R
Magnus E K Magnus E K skrev:
Okej, får väl lägga upp den här:

[bild]
Kan någon förklara syftet med den där?

Var tar sladden till höger vägen? Varför har man två kopplingsplintar när det borde räcka med en?
 
Magnus E K
R RoAd skrev:
Kan någon förklara syftet med den där?

Var tar sladden till höger vägen? Varför har man två kopplingsplintar när det borde räcka med en?
Tanken var att kunna göra strömmätning med tångamperemeter av stickproppsanslutna apparater, även för eventuell jordfelsström.

Sladden till höger går till stickproppen, ca en meter sladd. Fick inte med hela i bild på ett bra sätt. Så det är en förlängningskabel med enkelisolerade ledare m m åtkomliga.

Håller med om att det var hjärnsläpp med två plintar när det hade räckt med att skala en av kablarna längre.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Och jag hade bara tagit en rak kort skarvkabel och skalat av manteln på för att slippa div skruvar. Fortfarande regelvidrigt då det saknas dubbla isolerande skikt. Men bra mycket säkrare än detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.