R RapidSledge skrev:
Spelar ingen roll förusatt att stockarna inte ligger direkt mot backen och att man tar ut barrveden innan skadedjuren hinner föryngras.
Eh, jo, det spelar stor roll, eftersom det är mycket lättare att dra kälken över snö än över stock och sten...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Har samma problem.

Haft alla åren garaget ockuperat av ved.

Men nu så slutade min leverantör med ved och har bara tillgång till blöt ved (alla andra som säljer till vettigt pris har alltså blöt ved). Som såklart inte torkade :poop:

Skulle även vilja få plats till annat i garaget.

Nå problemet är tomten man får ju bygga friggis och attefall etc etc...men när man har liten tomt och ska lämna 4.5m åt alla håll och kanter :mad:

Garaget är byggt på 80 talet precis på gränsen får ej fortsättas pga det. Ifrågasatte hos kommunen och fick bara svaret "det var den tiden okej bygga så, men inte idag".

Men jag kom på en plan B...ha veden ute som de är med tak...är ju ingen byggnad då :devilish: Och även om det skulle räknas som det är det ju enklare flytta på vid klagomål än en stor boda...
Men frågan är hur man gör enklast så man får nåt som ändå håller och ser någorlunda fint ut?

Skulle behöva plats till ca 10kbm staplad ved.
 
Redigerat:
Har du en baksida på garaget som skulle kunna nyttjas?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har samma problem.

Haft alla åren garaget ockuperat av ved.

Men nu så slutade min leverantör med ved och har bara tillgång till blöt ved (alla andra som säljer till vettigt pris har alltså blöt ved). Som såklart inte torkade :poop:

Skulle även vilja få plats till annat i garaget.

Nå problemet är tomten man får ju bygga friggis och attefall etc etc...men när man har liten tomt och ska lämna 4.5m åt alla håll och kanter :mad:

Garaget är byggt på 80 talet precis på gränsen får ej fortsättas pga det. Ifrågasatte hos kommunen och fick bara svaret "det var den tiden okej bygga så, men inte idag".

Men jag kom på en plan B...ha veden ute som de är med tak...är ju ingen byggnad då :devilish: Och även om det skulle räknas som det är det ju enklare flytta på vid klagomål än en stor boda...
Men frågan är hur man gör enklast så man får nåt som ändå håller och ser någorlunda fint ut?

Skulle behöva plats till ca 10kbm staplad ved.
Stapla det snyggt och högt.
Finns bilder på Youtub å Insta.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Har du en baksida på garaget som skulle kunna nyttjas?
Jodå problemet där är bara hanterbarheten (snö) är inte långt till grannens tomt och även det att det ej torkar. För varken vind eller sol når dit.
 
kisumisu
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Stapla det snyggt och högt.
Finns bilder på Youtub å Insta.
Nån bra exempel?

Gjorde en gång i tiden runda högar...men de torkade inte. Dvs skulle behövas tak.

Dessuto vill jag att det ska vara någorlunza stabilt också då jag glömde nämna det att både jag och grannen har småbarn. Så får ju inte vara något som ev välter.

O ja tack för alla tipsen!
 
T.ex. så med en presenning el plast på toppen så veden ligger luftigt men regnet inte kommer direkt in.
Stapelad vedhög placeras utomhus på pallar för luftigt förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Jag funderar på att bygga en vedförvaring utomhus och behöver få inspiration på hur jag kan göra. Kanske blir det något med dubbelfunktion. Vindskydd? Kantmarkering? Skulptur? Skicka gärna in en bild på er vedförvaring, inomhus eller utomhus, så kan jag (och andra) bli inspirerade att ta itu med skräphögarna med ved som nu finns lite här och där i trädgården.
Förvara min i en stor hög mitt på gräsmattan. Det är inte värt att se det ser förjäkligt ut men enkelt och praktiskt är det.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har samma problem.

Haft alla åren garaget ockuperat av ved.

Men nu så slutade min leverantör med ved och har bara tillgång till blöt ved (alla andra som säljer till vettigt pris har alltså blöt ved). Som såklart inte torkade :poop:

Skulle även vilja få plats till annat i garaget.

Nå problemet är tomten man får ju bygga friggis och attefall etc etc...men när man har liten tomt och ska lämna 4.5m åt alla håll och kanter :mad:

Garaget är byggt på 80 talet precis på gränsen får ej fortsättas pga det. Ifrågasatte hos kommunen och fick bara svaret "det var den tiden okej bygga så, men inte idag".

Men jag kom på en plan B...ha veden ute som de är med tak...är ju ingen byggnad då :devilish: Och även om det skulle räknas som det är det ju enklare flytta på vid klagomål än en stor boda...
Men frågan är hur man gör enklast så man får nåt som ändå håller och ser någorlunda fint ut?

Skulle behöva plats till ca 10kbm staplad ved.
En granne i kvarteret har liknande dessa vedtornen. 4 st men hans är mycket bredare, gäller såklart att man har platsen. Sen har han presenning över. Han har haft det så så länge jag levt. Hans hobby är nog ved för nästan när man än går förbi så pillar han med ved.

Jag har ju bara myskamin i vardagsrummet men har plats för drygt 4-5 kubik bakom garaget som någon tidigare ägare har byggt med sido och bakvägg och ett tak i plåt. Måste vara över 10 år gammalt men smidigt då man inte stör sig på det heller. Lite drygt bara att man måste gå runt hela huset =)

ryAUXS3zAxmk3GRK_fEsdS89n8Q.png

Såg att du nämnde att ni hade barn. Om man gör det korrekt så är det stabilt, den jag skrev om hade dagmammeplats med och vi lekte på rätt bra runt hans torn =) Hans ved bör ha varit torr nog för de ryker knappt från huset.
 
  • Älska
Vardagsrum
  • Laddar…
kisumisu
BengtH BengtH skrev:
T.ex. så med en presenning el plast på toppen så veden ligger luftigt men regnet inte kommer direkt in.

[bild]
R Rkarlsson skrev:
En granne i kvarteret har liknande dessa vedtornen. 4 st men hans är mycket bredare, gäller såklart att man har platsen. Sen har han presenning över. Han har haft det så så länge jag levt. Hans hobby är nog ved för nästan när man än går förbi så pillar han med ved.

Jag har ju bara myskamin i vardagsrummet men har plats för drygt 4-5 kubik bakom garaget som någon tidigare ägare har byggt med sido och bakvägg och ett tak i plåt. Måste vara över 10 år gammalt men smidigt då man inte stör sig på det heller. Lite drygt bara att man måste gå runt hela huset =)

[bild]

Såg att du nämnde att ni hade barn. Om man gör det korrekt så är det stabilt, den jag skrev om hade dagmammeplats med och vi lekte på rätt bra runt hans torn =) Hans ved bör ha varit torr nog för de ryker knappt från huset.
Intressant, har dock gjort liknande för ca 10år sedan och dom veden torkade aldrig och en del ruttnade.

Dock gjorde jag felet att ha dem direkt mot marken och ingen presenning som tak.
Skall prova absolut!

Dock är det här inte så praktist sen när snön kommer.
Men det är absolut säkert en bra torkmetod och stapla in vårvinterns ved till garaget.

Bor ju i norrland där vi har 1 meter snö under värsta tiden.

Men tänkte ju också köra en kombo. Dvs även i fortsättningen ha nån kubik i garaget då det är ju bekvämt hämta därifrån ;)
Bara att jag vill inte fylla hela garaget och att årets ved har ej torkat där.

Såg på en finsk sida att dom byggt nåt sånt här Trävedsstapel under skyddande tak och sidostöd i en lummig trädgård med röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av ett vedtorkställ i trä med presenningstak och lyft från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Republiken och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Bor ju i norrland där vi har 1 meter snö under värsta tiden.
Bara som notering det står "stockholm" i din profil, kan ju påverka svar i en tråd vad man angivit som ort.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Bara som notering det står "stockholm" i din profil, kan ju påverka svar i en tråd vad man angivit som ort.
Ok är ändrat nu ;)
Tack för påpekningen (y)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant, har dock gjort liknande för ca 10år sedan och dom veden torkade aldrig och en del ruttnade.

Dock gjorde jag felet att ha dem direkt mot marken och ingen presenning som tak.
Skall prova absolut!

Dock är det här inte så praktist sen när snön kommer.
Men det är absolut säkert en bra torkmetod och stapla in vårvinterns ved till garaget.

Bor ju i norrland där vi har 1 meter snö under värsta tiden.

Men tänkte ju också köra en kombo. Dvs även i fortsättningen ha nån kubik i garaget då det är ju bekvämt hämta därifrån ;)
Bara att jag vill inte fylla hela garaget och att årets ved har ej torkat där.

Såg på en finsk sida att dom byggt nåt sånt här [bild]
[bild]

Såhär har jag det bakom garaget. Rätt bra ändå, bara att uppfarten är på andra sidan och bonden ställer av det på uppfarten så man får ta skottkärran och fylla på. Men fyller jag mitt så håller det ett par år.

Kan förstå dig om du vill ha lite småljummen ved som bor i norrland.
 
  • Vedförvaring bakom garage med staplade vedträn och täckt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Såhär har jag det bakom garaget. Rätt bra ändå, bara att uppfarten är på andra sidan och bonden ställer av det på uppfarten så man får ta skottkärran och fylla på. Men fyller jag mitt så håller det ett par år.

Kan förstå dig om du vill ha lite småljummen ved som bor i norrland.
Det där såg faktist bra ut.
Som ett litet förråd om inte annat.

Jag har visserligen väldigt smalt bakom garaget. Men skulle ju kunna kanske bygga mot huset. Där har jag flera meter innan grannen och det är grannens garage så tror ingen skulle störa sig på det heller.

Är ju tyvärr det största bristen i mitt hus det där med förvaring. Vet inte hur dom tänkte det på 80 talet egentligen :thinking:
Visst den tiden körde man väl med direkt el men övrigt. Man ska väl ha bilen i garaget ;)

Men den tiden kanske man inte hade cyklar, gräsklippare, snöslunga, verktyg osv :thinking:

Har själv haft lite fundering på en tält också.
Dvs komma enkelt undan bara bygga ihop.
Men där vet jag dock inte hur dom tål snömängderna och för övrigt väder och vind.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det där såg faktist bra ut.
Som ett litet förråd om inte annat.

Jag har visserligen väldigt smalt bakom garaget. Men skulle ju kunna kanske bygga mot huset. Där har jag flera meter innan grannen och det är grannens garage så tror ingen skulle störa sig på det heller.

Är ju tyvärr det största bristen i mitt hus det där med förvaring. Vet inte hur dom tänkte det på 80 talet egentligen :thinking:
Visst den tiden körde man väl med direkt el men övrigt. Man ska väl ha bilen i garaget ;)

Men den tiden kanske man inte hade cyklar, gräsklippare, snöslunga, verktyg osv :thinking:

Har själv haft lite fundering på en tält också.
Dvs komma enkelt undan bara bygga ihop.
Men där vet jag dock inte hur dom tål snömängderna och för övrigt väder och vind.
Ja det är riktigt bra vedförråd. Det är spjälor längst in och sj pallar i botten, osb på höger sida. Plåttak och hängränna. Men det är ju inget måste att bygga så avancerat. Skall ju bara skydda lite.

Förr i tiden var inte bilar så stora heller så garagen var små ofta, mitt är mycket knepigt byggt, det närmast på bilden är en uteplats på ritningen men förra ägaren slängde upp skivor för att få ett förråd till åkgräsklippare och dylikt.
Mitt är ändå byggt 45 och det såg ut på de gamla ritningarna som att förvaring inte var prio ett heller. En liten duschhörna vid oljepannan som fanns där då.

Ett tält fast med tjockare material hade jag satsar på isåfall om jag bott i snörika områden =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.