Skånepöjk
Demmpa Demmpa skrev:
Nä det finns inget krav på brandstege på enfamiljshus.
Enda ”kravet” på brandskydd är en brandvarnare per våning, resten är mer rekommendationer.
Det är bla LSO, BBR, PBL som styr vad som ”krävs”.

[länk]

[länk]
Det finns inga krav på Brandvarnare. Bara rekommendationer.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
optimum
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det finns inga krav på Brandvarnare. Bara rekommendationer.
Precis

Det finns heller inga krav på att inte ta livet av sig, bara rekommendationer.

Bara Boverkets "krav" på brandvarnare.
Trams.

Skulle vara fängelsestraff på att inte ha brandvarnare.
De som skiter i detta utsätter andra för livsfara och brandmän för risker när de får ta hand om att få ut folk ur brinnande fastigheter på grund av att folk varnats för sent.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Skånepöjk
optimum optimum skrev:
Precis

Det finns heller inga krav på att inte ta livet av sig, bara rekommendationer.

Bara Boverkets "krav" på brandvarnare.
Trams.

Skulle vara fängelsestraff på att inte ha brandvarnare.
De som skiter i detta utsätter andra för livsfara och brandmän för risker när de får ta hand om att få ut folk ur brinnande fastigheter på grund av att folk varnats för sent.
Vafan...? Som sagt det finns inga krav. Jag vet allt om risker med bränder då jag jobbar som brandman så du behöver inte mästra mig.
 
M
J Johannesbook skrev:
8 st.
Ni som har få, sätt nästa i tvättstugan. Jag minns inte siffrorna nu, men tvättstugan är en av de vanligaste brandkällorna.
Hur fungerar det om man har dusch i tvättstugan som används dagligen? Vill minnas att jag läst att man ska undvika varnare i fuktiga utrymmen pga. lätt för falsklarm?
 
Vi har brandvarnare i samtliga rum förutom badrummen. Dessutom på vinden och i uterummet. Totalt 11st. Dessa är kopplade via hemautomationen och drivs via densamma plus att automationen har en egen ups i tillägg till det sitter det reservbatterier i varje brandvarnare. Sms till oss och mina föräldrar vid larm.
Har tänkt att fixa så ventilationen stängs av och lite ledbelysning tänds när någon brandvarnare drar igång men har inte kommit så långt än. Det var ju bara 5år sedan vi flyttade in...
2 st 6kg pulversläckare och 2st brandfiltar på varje våning.

I garage med tillhörande lgh har vi vanliga kommunicerande brandvarnare. 1st brandsläckare i lgh och 3st i garaget.
 
optimum
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vafan...? Som sagt det finns inga krav. Jag vet allt om risker med bränder då jag jobbar som brandman så du behöver inte mästra mig.
Hatten av för en som kliver in där de flesta flyr ifrån.
Brandmän samhällets hjältar.:heart:
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vafan...? Som sagt det finns inga krav. Jag vet allt om risker med bränder då jag jobbar som brandman så du behöver inte mästra mig.
Hur tolkar din räddningstjänst 2kap 2paragrafen i LSO?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det finns inga krav på Brandvarnare. Bara rekommendationer.
Vad jag förstår så är det inget ’skall krav’ utan ett ’bör krav’ men många ’bör krav’ ska läsas som ’skall krav’.

I LSO är styrande lagen, sedan förenklas och förtydligas detta i SRVFS (Räddningsverkets allmänna råd).
PBL är också styrande lagen, som förenklad & förtydligas i PBF som ytterligare förenklas & förtydligas i BBR.


https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-pa-lag-forordning-och-foreskrift
 
Istället för att köpa brandvarnare som är seriekopplade så tycker jag det är bättre att köpa en brandvarnare som är kopplad via WIFI till din router.
Du behöver inte ha något larm i huset,brandvarnaren sänder ett larm till din mobil om något skulle hända och du t ex är på jobbet.
Priset på dessa WiFi kopplade brandvarnare är också hyggligt. Jag har hittat för runt 500 kr st.
 
När vi köpte vårt hus satt det brandvarnare i princip i varje utrymme. Dock var de monterade på väggarna (nära taken), vilket inte är att rekommendera då den tidiga röken tydligen undviker att ta sig in i hörnen. Varnarna var av modellen som inte gick att byta batteri på, utan de hade 10 års-batterier och enligt datummärkningen var de över tio år gamla, så de behövdes ändå bytas.

Jag ville ha kommunicerande varnare, och efter lite research valde jag 2 st "Houseguard Origo" 3-pack. De drivs av två AA-batterier vilket jag tyckte var lockande, eftersom i princip ingenting vill ha 9-voltsbatterier längre (bortsett från typ multimetrar) och vi har alltid ett lager AA och AAA hemma.

Placeringen av de sex varnarna är följande:

Markplan:
Sovrum (vi har bara ett)
Rakt ovanför trappan ned till källaren
Vardagsrum

Källare:
Precis vid trappuppgången
Gästrum (där även bastun finns)
Garaget

Enligt tillverkarens anvisning valde jag att inte ha någon varnare i kök, badrum och gillestuga (där vedkasset finns).

Vi har också en z-wavevarnare i vardagsrummet, men den har jag inte monterat upp ännu. Tanken är att skaffa fler sådana, så jag kan få notis om brand via hemautomationssystemet. De ska dock inte ersätta de vanliga, då jag läst att de inte är 100% tillförlitliga.

Övrig brandutrustning är 3 st 6 kg pulversläckare placerade i hallen utanför kök, korridor utanför gillestugan och precis vid dörren i garaget. Brandfilt i kök och garage, samt en "Firemill" i kök och garage.

Jag vill verkligen slå ett slag för Firemill! I somras fick jag fettbrand i gasolgrillen (ja, jag vet...jag behöver bli bättre på att rengöra den...men det är ju så tråkigt!). Ropade till frugan att komma ut med Firemill:en och jag gav fettbranden en puff. Elden slocknade direkt och jag kunde fortsätta med kvällens grillning som om inget hade hänt! Utan denna geniala brandsläckare hade jag antingen varit tvungen att låta fettet brinna ut eller tömma (och helt förbruka) en pulversläckare med troligtvis en totalförstörd Webergrill.

Firemill är inte en ersättare för en rejäl pulversläckare, men den kan vara ett (rent och mycket smidigt) första försvar mot en begynnande brand. Om den konkar ut innan branden är släckt måste en pulversläckare finnas tillgänglig. Firemill är också en brandsläckare som man kan öva med, om och om igen, iom att den laddas med vanliga kolsyrepatroner till läskapparater som ju har utbytesprogram lite överallt.

(Disclaimer: Jag har inget ekonomiskt intresse i Firemill...jag är bara en "frälst" privatkund.)
 
Jag har en kollega som gärna hade haft en Firemill när en powerbank exploderade, oturligt hände detta knappt en vecka innan både han och jag fick var sin.


Kök efter brandsläckning, med spillror av powerbank och brandsläckningspulver på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär såg det ut efter två snabba tryck på pulversläckaren, några bitar av powebanken flög fem meter och gjorde en inbuktning i kylskåpsdörren som är bakom fotografens rygg.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inget jättestort hus men ingen direkt öppen planlösning och jag har 10 brandvarnare. Läser ibland om villabränder där folk inte haft brandvarnare, är det mig eller dom det är fel på? Är det overkill med 10st? Har även 2 brandfiltar och 6 brandsläckare, är jag onormal?
Jag tycker det är bra bra! Vid en brand så ser man inte brandsläckarna utom den närmaste. 10 brandvarnare kanske är många vid normalstort hus? Man bör också ha lite brandövningar hemma, provanvänd släckarna!
 
Skånepöjk
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag förstår så är det inget ’skall krav’ utan ett ’bör krav’ men många ’bör krav’ ska läsas som ’skall krav’.

I LSO är styrande lagen, sedan förenklas och förtydligas detta i SRVFS (Räddningsverkets allmänna råd).
PBL är också styrande lagen, som förenklad & förtydligas i PBF som ytterligare förenklas & förtydligas i BBR.


[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag förstår så är det inget ’skall krav’ utan ett ’bör krav’ men många ’bör krav’ ska läsas som ’skall krav’.

I LSO är styrande lagen, sedan förenklas och förtydligas detta i SRVFS (Räddningsverkets allmänna råd).
PBL är också styrande lagen, som förenklad & förtydligas i PBF som ytterligare förenklas & förtydligas i BBR.


[länk]
Du behöver inte ha brandvarnare ingen lag på det men självklart är det bra att ha.
Så är lagen oavsett hur du tolkar det.
Läst smo och sysslat med förebyggande arbete under längre tid så inget jag hittar på.

Vore perfekt om alla hade Brandvarnare, skulle underlätta och rädda liv.
 
optimum
Kanske ny kampanj för Brandkåren.

"Släcka åt idioter"

Alltså åt sådana som är så korkade att de inte har en eller flera brandvarnare i sitt hem.

Nej jag skojar bara. :D

De har sett för mycket elände så de skulle aldrig komma på något så korkat.

I vårt fritidshus har vi även kolmonoxidvarnare. (Gasolkamin)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Du inser att brandkåren tjänar pengar när det brinner? Frågan är som med Anticimex om de verkligen vill utrota problemet.
 
  • Haha
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.