Magnus E K
3 305 skrev:
Har du även testat en normal sladd med platt kontakt på den apparat som denna märkliga sladd medföljde?
Inte nu, då den är skrotad sen åtminstone 2014. Minns inte om jag testade att byta sladd på den tiden jag använde den, troligen inte.

Funkar en sådan ojordad stickpropp även i jordade vägguttag i Frankrike?
Ingen aning tyvärr, har inte varit i Frankrike sen 1994.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte direkt värsta elkopplingen, kanske inte ens formellt felaktig utan bara korkad? Hittade denna sladd när jag rensade i mina gömmor, medföljde någon datorpryl (extern hårddisk tror jag) i mitten av 00-talet. Jordad stickpropp gjuten på lampsladd och en ojordad, "vad-den-nu-heter" kontakt i andra änden.

[bild]
Jag fick det motsatta med ett löpband som drar 5-6A vid full fart. Den är ju lite mer tveksam ...

Elkontakt och stickpropp till en apparatkabel, som eventuellt används för ett löpband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
Magnus E K
Blev nyfiken på hur ett franskt jordat eluttag ser ut och googlade fram denna bild (mittersta är den franska):

Differents-types-de-prises.png

Som ett förstorat (gammalt) lamputtag ungefär; frågan är om det är smart eller irriterande att man inte kan vända kontakten åt båda hållen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Blev nyfiken på hur ett franskt jordat eluttag ser ut och googlade fram denna bild (mittersta är den franska):

[bild]

Som ett förstorat (gammalt) lamputtag ungefär; frågan är om det är smart eller irriterande att man inte kan vända kontakten åt båda hållen.
Sannolikt både smart och irriterande. T.ex. så blir glödlampsarmaturer mindre farliga om fasen alltid hamnar på den minst åtkomliga kontaktytan.

Och enpoliga sladdströmbrytare får ju hellre bryta fas än nolla...
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
E
3 305 skrev:
Och enpoliga sladdströmbrytare får ju hellre bryta fas än nolla...
Om de inte sitter på en sladd med europropp, då den är vändbar även i franska uttag
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte direkt värsta elkopplingen, kanske inte ens formellt felaktig utan bara korkad? Hittade denna sladd när jag rensade i mina gömmor, medföljde någon datorpryl (extern hårddisk tror jag) i mitten av 00-talet. Jordad stickpropp gjuten på lampsladd och en ojordad, "vad-den-nu-heter" kontakt i andra änden.

[bild]
Den där är inget problem, ty en apparat utrustad med C8-inlet får ej vara konstruerad annat än att max strömförbrukning är 2,5A.
Därför blir det ingen risk för att man kan sätta in sladden i ett schuko-uttag fastän det sitter en C7-kontakt i andra änden. Det enda "problemet" är väl att det där apparatstället inte kan anslutas i alla möjliga olika uttag, dvs en användarbegränsning.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Edit:
Kontakten A passar även i B-uttag
Kontakten C passar även i E, F, H, J, K & L
Kontakten C (euro) passar även i A (usa) om man "piggibackar" den på en halvt isatt A-hane. Praktiskt på hotellet när man glömt adaptern.
 
richardtenggren
Var det inte i Bonde söker fru någon visade hur man kunde göra om man var för snål för att köpa reseadapter? ;)
 
Jag trodde inte man fick sätta en jordad typ F kontakt på en ”lampsladd” med 2 trådar? (Som i #7452)
Eller är det okay om apparaten är dubbelisolerad?
Kan tillverkaren fritt välja typ F för att den sitter bättre i uttaget?
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Jag trodde inte man fick sätta en jordad typ F kontakt på en ”lampsladd” med 2 trådar? (Som i #7452)
Eller är det okay om apparaten är dubbelisolerad?
Kan tillverkaren fritt välja typ F för att den sitter bättre i uttaget?
Tja, just den biten är jag lite osäker på.

Det finns ju utföranden i ojordad schuko, vilket borde vara det mest naturliga alternativet. Men jag är inte säker på ifall det jordade utförandet är totalt olagligt.
images
 
Vad skulle problemet vara? I slutändan använder man sladden för att koppla in en dubbelisolerad apparat i ett jordat uttag. Och det får man göra.
 
Det förutsätter i och för sig att man förstår att den bara får användas på dubbelisolerade "apparater" och inte som utbyte till klass ett lampan där stickproppen inte passa r efter "renoveringen" av elanläggningen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nu gällde det en apparatsladd med C7-don i ena änden och en jordad kontakt i den andra. C7-donet förutsätter väl att det är en dubbelisolerad apparat?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.