Tackar!

Tror jag betalade 150 kr extra för breddningen. De hade en plåtslagare och han valsade på lite extra plåt bara. Skarvningen är blev riktig snygg. Nu beställde jag i och för sig hela skorstenen där så det kan ju ha spelat in på priset för tillägget.
 
Vet ikke hvor ofte dette skal fyres i men jeg har brukt 125 mm spiro kanal i lavoen. Denne er uisolert har ingen problemer med nedsoting. 160 mm kanal der teltduken ligger inntil. Ikke noe problem med smelting av stropper og duk.
 
Väcker denna gamla tråden då den är högaktuell för min införskaffade gamla kamin. En ankarsrum viking 85. Rökgaser går ut på baksidan i ett runt rör på ca 11 cm.

Mitt växthus har inga växter men kunde vara trevligt att vistas där på höstkvällar mm.

Finns det någon lösning som inte skenar iväg allt för illa ekonomiskt?
Davids lösning den ser riktigt bra ut, men lite svårt att se om det är en T anslutning i början för ev sotning mm?

Misstänker att jag får göra någon liknande genomföring genom att ta bort en av de 3 glasskivor att på taket.

Har sökt efter bilder men hittar inga, tips? :-D
 
Bump ni har väl inte gått och gömt er? ;-)
 
Bumpar denna tråden.
Vet nån hur nära glasväggen I ett växthus man kan ställa en kamin utan att glaset tar skada?
 
Matore Matore skrev:
Bumpar denna tråden.
Vet nån hur nära glasväggen I ett växthus man kan ställa en kamin utan att glaset tar skada?
Läs kaminens monteringsanvisning, borde ge dig svaret
 
L Lucaskarlsson1 skrev:
Läs kaminens monteringsanvisning, borde ge dig svaret
Finns ingen
 
Glas brinner i.o.f sig inte men det är troligt att det kan spricka om det blir för varmt. De kaminer som har ett x-tra ytterhölje (konvektionsdel) ger mindre strålningsvärme och kan då stå närmare än y,ex en vanlig gjutjärnskamin. Ex: denna kamin övre kan stå 1 cm från ett objekt utan att objektet kan bli max 80 grader varm Emedan den nedre får stå 50 cm ifrån ,för samma sak. Modern kamin med flammande eld och vedfack under, utformad för att minimera strålningsvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit modern kamin med konvektionsdel och stort glasfönster, designad för minskad strålningsvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matore och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, har någon gjort liknande fast med utgång På baksidan av kaminen? Genomföring genom glaset på väggen. Skulle vilja ha skorstenen på utsidan.



D _David_ skrev:
Jag har ett växthus från Stora Bredegården och löste det genom att beställa en täckplåt från Nordic Heating som de breddade åt mig så den fick samma brädd som glasrutan. Kapade sedan bara av glaset och ersatt nederdelen med täckplåten.

[bild]
 
Jag har valt att sätta rostfri plåt bakom kaminen. Först hade jag genomgången för röret där nere vid kaminen. Men väldigt mycket värme till kråkorna då. :p vände på de 3 plåtarna så hålet hamnade långt upp samt en z profil på rökröret så spred sig värmen från röret innan det går ut ur växthuset.
 
  • Gilla
MonkeyWiz och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Finns en bild?

L linden1977 skrev:
Jag har valt att sätta rostfri plåt bakom kaminen. Först hade jag genomgången för röret där nere vid kaminen. Men väldigt mycket värme till kråkorna då. :p vände på de 3 plåtarna så hålet hamnade långt upp samt en z profil på rökröret så spred sig värmen från röret innan det går ut ur växthuset.
 
K Katanamannen skrev:
Intressant! Finns en bild?
Hej, ursäkta sent svar. Har inte varit i närheten men hittade en bild där det syns hur jag har löst det!
3 RF plåtar, den översta med hål för skorstenen.
 
  • Skorsten som går genom RF plåtar på ett inglasat uterum med matplats och vikbar stol i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MonkeyWiz
  • Laddar…
L linden1977 skrev:
Hej, ursäkta sent svar. Har inte varit i närheten men hittade en bild där det syns hur jag har löst det!
3 RF plåtar, den översta med hål för skorstenen.
tack för bild! Jag kommer troligtvis dra upp en skorsten genom taket. Kommer byta ut ett av glasen till en plåt och göra genomföringen i denna. Vill ha ett oisolerat rör hela inne i växthuset och isolerat i själva genomföringen. Någon som har tips på färdig skorsten för det ?
 
  • Gilla
Caroline Stadelmann
  • Laddar…
Visa bilaga 77607[/
K Katanamannen skrev:
tack för bild! Jag kommer troligtvis dra upp en skorsten genom taket. Kommer byta ut ett av glasen till en plåt och göra genomföringen i denna. Vill ha ett oisolerat rör hela inne i växthuset och isolerat i själva genomföringen. Någon som har tips på färdig skorsten för det ?
hej! Hur gick det för dig? Står inför samma uppgift!
 
Hej!

Vill gärna be om råd och väcka liv i denna tråd. Precis satt upp ett växthus på 21m2 från Willab Garden, vilar på 60 cm mur. Hittat en gammal vedkamin som jag skulle vilja sätta in.

Helst skall den stå i ett hörn, även om det kanske inte ger bästa värmespridning.
Tänker rak skorsten upp, ersätta en glasruta i taket med plåt och låta skorsten gå 1m ovan takhöjd? Eller går det att leda ut skorsstenen via ett hål i tegelmuren och låta skorstenen gå upp på utsidan?

Vill gärna ha era råd! Hälsn, Caroline Gammal vedkamin inne i ett hörn av ett växthus med tegelmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedkamin redo att installeras bredvid en 60 cm hög mur i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedkamin i hörn av växthus med mur, arbetsvantar på stenplattor, utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.