MathiasS MathiasS skrev:
En annan sak. Har du 5mm armering? Man brukar försöka köra 6150 mattor av det enkla skälet att dessa inte deformeras när man går på dom under gjutningen. 5mm nät böjs och riskerar då att sticka upp.
Ärligt talat så vet jag inte, det var några mattor som pappa fått över i något större gjutprojekt. Jag får väl avsyna noga innan njutning. De ligger ganska lågt också, på 25mm distanser, så lite marginal finns väl iaf.
 
  • Gilla
Frajjanspappa
  • Laddar…
Såg felet i förra inlägget nu, jag skyller på mobilen. Lite roligt kanske det blev iaf...

Skaffade grövre borr i förra veckan och borrade igår, även fast största insatsen nog var att städa undan så att jag skulle komma åt. Fick bli 32mm hål som jag sedan slog ner några PEM-stumpar i:

En rad borrade 32mm hål i betong, PEM-stumpar inslagna, bredvid en borr och en slangrulle redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen borrade 32mm hål med PEM-rör och slangen för badrumsmatning under armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hann sticka in änden på slangrullen också:
32mm PEM-rörstumpar installerade genom grund och armering för badrumsmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

32mm hål i betonggolv för PEM-rörinstallation i en oisolerad byggmiljö med synliga verktyg och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon noterar att den går under armeringen här är det för att den ska bli matning för badrummet och den kommer jag försöka begrava i isoleringen här.
Hur isolerar jag den bäst under den oisolerade plattan på andra sidan och genom hjärtväggen?
 
  • Gilla
Frajjanspappa och 1 till
  • Laddar…
Och så har det gått lite mer tid, framförallt sen jag uppdaterade här i tråden...

Jag har fått lite mer gjort i några omgångar. Till börja med kan jag säga att jag gick vidare med ideen att isolera ovanpå sulan med 70mm cellplast-remsor. Jag bestämde mig också för att hålla ungefär 25 cm från yttervägg till närmsta golvvärme-slang.

Först lade jag ut slangen i det som ska bli badrum/tvättstuga. Jag skar ut i cellplasten för matningen genom det andra rummet, ovanpå har jag senare lagt lite fogskum:
Golvvärmeinstallation med synliga slingor och fästen på isolerad betonggrund i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slingorna blev lite sådär, men det kan jag nog leva med.

Sedan tog jag mig an isoleringsremsorna och att täcka det som tittade fram av sulan med fogskum.

Någonstans i det tog jag hand om toa-avloppet som stack upp lite för lite. Före:
Golvvärmeinstallation med cellplastisolering, armeringsnät och golvvärme rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under:
Avloppsrör som sticker upp från golvet täckt av en plastfilm med isolerande skumplast och fyllningsmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Golvvärmeslang och isolering på cellplast med armeringsnät och golvbrunnar inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Häromdagen såg det ut så här:
Instalation av golvvärme med slangar monterade på armeringsnät, isolerade med cellplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med slangar utlagda över cellplastisolering i ett orenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då hade jag som syns också börjat lägga ut golvvärmen för det större rummet.

Det blev jag så gått som klar med idag:
Golvvärmeinstallation i pågående badrumsrenovering med slingor utlagda på nät över cellplastisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ringde igår till byggaren jag var i kontakt med i våras och bad om en offert på gjutningen. Denna yta och det som är uppbilat i det gamla garaget för avloppsrören, ca. 35 m2 8-10 cm betong, kanske ännu lite tunnare någonstans för cellplasten ligger tyvärr inte helt i våg.Totalt tre golvbrunnar, varav de i gamla garaget bara behöver lokalt fall.

Den här gången var han snabb med att återkomma, fick en kortfattad offert per mejl imorse, men jag blev lite överraskad över beloppet. Totalt ca. 51 000, varav material ca. 36000, arbete efter rot ca. 13000 och maskinhyror knappa 2000.

Gjutning max 7,5 m3 hade han skrivit, vet inte riktigt hur det påverkar kalkylen, men jag tycker det låter som orimligt mkt betong.

Är detta ett rimlig pris idag? Jag har nog nära 50 km till närmsta betongstation, antar det påverkar priset lite grann iaf.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Låter lite dyrt tänker jag spontant. För 7år sedan fick jag gjutet 70m2 för strax över 30kkr (men första lirarna skulle ha över 50kkr) och då var det en del extra utrustningspengar för pump också. Har ungefär lika långt till betongställe. Stålglättad yta. I 08 område. Jag hade kollat med någon mer om jag var du.

Kan ju lägga till att det inte var någon "fulfirma" utan väletablerat och seriösa killar. Och det blev väldigt bra.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Borde inte gå mer än 3,5 kubik om det är 10cm och 35 kvadrat?
Betong kostar typ 2000/kubik med några mils leverans, säg 10,000 med transport grovt räknat för dig.
Dyrast brukar de stora swerock och betongindustri vara, de mindre i regel något billigare.
Var i Östergötland finns du?

Kan de komma intill med bilen o köra in rännan genom nåt fönster eller måste man pumpa in med slang?
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Precis, ungefär 3,5 m3 borde det väl bli.

Jag bor i norra Östergötland, har ungefär lika långt, 4-5 mil, till både Norrköping och Katrineholm.

Det borde gå att backa in iaf kanske ca. 3 meter från fönster i ena änden, sedan är utrymmet dryga 10 meter långt. Garaget är lite svårare, men den ca. 0,5 m3 borde man väl kunna köra i skottkärra antar jag...
 
Jag antar att de kanske antar pump för att de lägger lite marginaler på den kostnaden också...
 
  • Gilla
Kjular
  • Laddar…
C Charlieboyen skrev:
Jag antar att de kanske antar pump för att de lägger lite marginaler på den kostnaden också...
I mina lite drygt 30kkr för 70 kvm så ingick pump för det var lååånnggt med slang. Som sagt, jag hade kollat med någon mer.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Att man har pump är ju inte konstigt oavsett om man kan få in en ränna i ett fönster eller inte - ingen vill stå å skyffla betong tvärs hela källaren. Både jobbigt och tidskrävande.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag vill väl provtrycka golvvärmen innan gjutning och funderar på om jag skall göra en provisorisk inkoppling av den också, för alla mina pannrumsprojekt ligger på is tills pannrummet inte är förråd längre... Första steget i det är nämligen att bila i golvet för att installera en golvbrunn, och då vill jag ha ut det mesta av grejerna, mkt grejer är det.

Jag har en oanvänd varmvarrenberedare som jag funderar på att koppla golvvärmen mot, något expansionskärl och cirkulationspump med. Huset går på elvärme i vilket fall förutom en LLVP på övre plan.

Jag antar att man använder något slags klämringskoppling för golvvärmeslangarna? Är det nödvändigt med fördelare och så i ett provisorium? Jag tänker att det borde gå att strypa in flödena med några kulventiler också...
 
Jag har tänkt de allra senaste dagarna att det väl är bäst att inte bygga alla delar av golvvärmefördelningen allt för provisoriskt iaf. Jag har tyckt det varit en djungel och försökt att fatta lite vad som är vad. Denna bild hittade jag på Rinkaby rörs sida och jag tyckte den var mkt klargörande:

Schematisk illustration av en golvvärmefördelare med märkta komponenter som reglerventiler, avstängningsventil och by-pass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har jag några funderingar:

Ventilerna till vänster är det bara vanliga kulventiler?

Och om jag vill ansluta en manometer (för provtryckning) kan jag göra det med ett t-stycke på någon r15-anslutning på något ändstycke?
 
Ja och ja.
 
Ja tex det övre ändstycket är avluftningen, du öppnar den med en insex från sidan på ändstycket. Så, på toppen kan du ansluta en manometer.

Vinkelventilerna till vänster passar mot fördelarnas oringar, så även om dom är lite tråkigt dyra så kanske det är en bra grej ändå.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag har köpt hem och gjort ett första försök att installera fördelare
men tvivlar på att det blev tätt. Hade bara gängtejp att tillgå:

Nyinstallerad fördelare med gängtejp synlig, tryckmätare ovanför, innan provtryckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte fått tid att provtrycka än, dock.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
....men du har bara använt tejp runt manometern hoppas jag....?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.