Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
N Nerre skrev:
Funkar inte med 5G, problemet med 5G är det är så små celler. Jag läste nånstans att för full 5G-täckning behöver basstationerna sitta med 300 m mellanrum. Det är nog få som bor inom 300 meter från kyrkan...
Jag talar just om mindre byar..... Men ok, i större byar får man sätta upp repeaters I klockargården, by skolan och församlingshemmet. Ladugårdstak är också hyfsat högt upp och det går ju att sätta en mast. Man får ha lite initiativ helt enkelt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag talar just om mindre byar.....
Är Högsrum på mellersta Öland en mindre eller större by?”
Satellitbild över Högsrums by på Öland med markerad Högsrums kyrka och omgivande byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är Högsrum på mellersta Öland en mindre eller större by?”
[bild]
Tveklöst en mindre by. Jag ser en utmärkt kyrka i överkant och i nedre högra hörnet ser det ut att vara en ladugård som man kan sätta en mast på för att täcka lantbruket. Då kan man streama Netflix medans man kör traktorn. Eller så gör 5G att traktorn kör själv.
 
[QUOTE="Eller så gör 5G att traktorn kör själv.[/QUOTE]

Varför skulle 5G göra att traktorn kan köra själv? Skulle väl isf vara GPS? Eller finns det finesser i 5G som gör att man kan navigera med det också?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här är ett utdrag ur en större rapport med lite fakta från 2018. Inte tungläst utan enkelt beskrivande och på slutet en fundering om mobila utvecklingen i en mening.
[länk]

Tänk på att det finns lite äldre statistik i rapporten och att utvecklingen gått vidare i oförändrad takt, men det ser ni i statistiken som jag länkade till tidigare hos PTS.
Jag gillar meningen "År 2016 saknade färre än 60 hushåll tillgång till bredbandsuppkoppling i någon form". Visste inte att vi var så nära 100% och dessutom verkar alla dessa hushåll vara med i denna tråd... ;)
 
Det beror ju på hur man definierar tillgång och bredband. Jag vet att definitionen har varit 2Mbit. Det kan man i allmänhet få någon väg.
 
M Marsman80 skrev:
[QUOTE="Eller så gör 5G att traktorn kör själv.
Varför skulle 5G göra att traktorn kan köra själv? Skulle väl isf vara GPS? Eller finns det finesser i 5G som gör att man kan navigera med det också?[/QUOTE]
5G skall användas till indudtriautomatisering och för att t ex undvika kollisioner. Traktorn kan ju ha kamera och radarsensorer och kommunicera med sensorer i åkern som ligger nedgrävda. Då kan plogen styra bladet och ge feedback till traktorn så man får raka plogfåror utan att någon behöver köra traktorn.
 
Det finns inget behov av 5G där.
 
Tror man ska vara försiktigt med att göra tvärsäkra uttalanden kring i vilka applikationer vi behöver bandbredd och låg fördröjning.....
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget behov av 5G där.
Behov!?!? :D:D:D:D:D:D:D

Gällde det bara behov kunde vi stannat vid 3G och TV via antenn. Sedan håller jag med om att de praktiska fördelarna i denna metropol är begränsade.

Men det handlar också om att skapa en marknad och att man vill ha någotsånär samma standard i hela riket.
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Traktorn kan ju ha kamera och radarsensorer och kommunicera med sensorer i åkern som ligger nedgrävda.
De systemen finns sedan länge tillbaka och det behövs varken 5G, GPS, kamera, radar, nedgrävda sensorer eller kommunikation mellan plog och traktor. Positioneringen sker med laser och reflektorer i hörnen på åkrarna (som man kan se om man är lite uppmärksam). GPS är inte riktigt tillräckligt noggrant, men används väl iofs också i vissa system.
 
Förr vet jag att man använde laser för korrektionen, men inte nu väl? Har iofs bara sett några demos från Trimble men där räcker prescionen gott o väl till med GPS och radiobaserad korrektion med tex RTX eller RTK. Ner till ca 2 cm om jag inte minns helt fel.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Behov!?!? :D:D:D:D:D:D:D
Jag tror det handlade om 5G och självkörande fordon. Självkörande fordon klarar sig utan uppkoppling. Bussarna som kör runt i Barkarbystaden är helt "air-gappade". De använder inte ens GPS utan använder sin(a) LIDAR (8 stycken har jag för mig, två fram, två bak och en på varje hörn) för att orientera sig.
 
N
Mätte mitt 4G. Ovanligt lång svarstid. Brukar ligga runt 18 ms.
 
  • Skärmbild av bredbandsmätning med 142,57 Mbit/s nerladdning, 26,97 Mbit/s uppladdning och svarstid 29 ms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
Tror man ska vara försiktigt med att göra tvärsäkra uttalanden kring i vilka applikationer vi behöver bandbredd och låg fördröjning.....
Håller med, det finns många olika spår med 5G och nu finns det lite påbörjade piloter i Sverige.
Själv sonderar jag terrängen kring detta utifrån ett företagsperspektiv och har fått lite olika dragningar, bl.a. en presentation av Ångpanneföreningen som samarbetar med Ericsson att vara en av partner mot företag gällande lösningar. De har också en testanläggning.
Men det är ganska kul att i tråden läsa mycket "troende" och totala felaktigheter kring 5G :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.