Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A Andy78 skrev:
Faktum är att folk har använt det mobila nätet till att göra det dom nu gör över internet i 10, 15 år? och det verkar fungera för dem som använder det.
Nej, alla gör inte det. De som bara surfar på facebook och liknande klarar sig antagligen utmärkt med det mobila nätet, men för t.ex. spelande eller streaming är det ofta (inte alltid) problem.

Allt handlar inte om överföringshastighet, en hel del handlar om latens.

Jag gjorde för många år sen en kalkyl över hur man skulle kunna få en hastighet på 300 Mbit/s genom att köra hårddiskar med MC-bud mellan Stockholm och Uppsala. Problemet där är ju att "round trip delay" (det som även brukar kallas "ping") blir typ 2 timmar.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, folk går inte längre i kyrkan. Jag tycker att i små byar kan kyrkan återigen få bli centralpunkt för livet i byn så kyrkan får väl ansöka om frekvens (bör inte vara svårt med tanke på den korta räckvidden) och så monterar man en riktantenn i korset till närmsta basstation och en rindstrålande antenn som täcker hela byn.
Funkar inte med 5G, problemet med 5G är det är så små celler. Jag läste nånstans att för full 5G-täckning behöver basstationerna sitta med 300 m mellanrum. Det är nog få som bor inom 300 meter från kyrkan...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nej, behöver inte vara så med 5G. Läs tidigare inlägg från mig med olika realiseringar beroende av syfte med 5G.
Men kapacitet och avstånd påverkas utifrån frekvensband och antenner.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja en liten del av det jag betalar för internettjänsten går till nätägaren. Det mesta stannar hos tjänsteleverantören + kommunikationsoperatören. Jag kanske inte förstår din invändning?
Är inte nätägare och kommunikationsoperatör oftast samma aktör? Och det är väl där den största delen hamnar.
 
kisumisu
Det som ändå lite intressant ur tekniksynpunkt.

Det pratas om överbelastning av nätet.
Har också varit med om det, blev strömavbrott och 4G var helt hopplöst...gick dock surfa på 3G antar för alla tror automatiskt att 4g snabbast.

Men bla i Finland använder många fler mobilt än Adsl och fiber, dem har inga stora problem.

Länder som Kina, kanske dåligt exempel men vi tar bara USA. USA har också stor befolkningstäthet i vissa städer och där använder garanterat mobiler och internet i samma utsträckning som i Sverige.
Hur klarar dom att inte nätet överbelastas?

Alla har ju inte kabel där heller även om det är kabelns välsignade land...

Har dom fler basstationer eller rent basstationer som har mer kapacitet än våra svenska?

Kommer ihåg från just modemtiden när både Sverige och Finland hade minuttaxa. Det pratades om att telenätet skulle annars kollapsa. Men i USA har dom ju haft fri lokaltaxa dvs fast pris på internet sedan gamla modemtiden. Utan att nätet kollapsar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hsd
Visst sjutton märker användare av hög belastning, särskilt vid olika större evenemang tex. festivaler ,detta trots att mobilnätet ofta förstärks tillfälligt med mobila mobilmaster
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hur bytte du?

Fick du billigare och bättre hastighet i o med bytet?

Läser just hos Bahnhof alltså deras hemsida att dom har enorma hastigheter till bra pris. Är det dom priserna du får?

10 000 Mbit/s
499 kr/mån!

Går jag in till openuniverse.se som är Telenor tjänsteportal så får jag helt andra priser.

829kr/månaden kostar en 1000/1000 när jag matar in min adress.

Hur kan du bara byta är det Bahnhof som köper kabeln från Telenor?

Vadå delad kapacitet, har inte alla lägenheter också varsin fiberlina in eller delar dom en fiberlina sins emellan?
Jag gjorde det man kallar för ett operatörsbyte. Från Telia Öppen Fiber till Bhanhofs icke öppna nät (dvs, det är bara dom själva som levererar tjänst där).

Just nu betalar jag 299kr per månad för 1000/1000. Det är ett kampanjpris som jag tecknade för två år. Dvs, jag sparade 50kr när jag gick från 100/100 från Bahnhof i Telias Öppna nät till Bahnhof slutet nät 1000/1000..... Även efter kampanjen sparar jag pengar.

Det är Skanova (Telia Wholesale) som äger nätet/fibern och för de flesta i området är det Telia som är kommunikationsoperatör (driftar nätet) ( i mitt fall Bahnhof) och tjänsteleveransen kommer från alla möjliga håll förstås.

I mitt fall kommer Bahnhof betala Skaniva en slant för att få använda fibern fram till mig. Det skulle även Telia göra om jag varit kvar i deras öppna nät.

Delad kapacitet: Tänk dig att ett höghus ansluts med 1000Mbps som du och dina 75 grannar delar på.....men det måste ju inte vara så bara för att det är ett flerfamiljshus. Alla varianter finns...!
 
Helt olika förutsättningar och funktionalitet, etc. Men för att beskriva olika länders förutsättningar och tekniska realiseringar behövs en större rapport/avhandling.
Tror att det räcker att fokusera på Sverige.;)
 
S scim skrev:
Är inte nätägare och kommunikationsoperatör oftast samma aktör? Och det är väl där den största delen hamnar.
Jag har ingen statistik på vad som är vanligast. Från början var det nog så. Många mindre bolag har köpts upp av större så nu vet jag inte riktigt hur det ser ut.

Största delen av pengapåsen kan du utgå från hamnar hos tjänsteleverantören. Den som driver nätet har inte skitmycket att göra ärligt talat....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har ingen statistik på vad som är vanligast. Från början var det nog så. Många mindre bolag har köpts upp av större så nu vet jag inte riktigt hur det ser ut.

Största delen av pengapåsen kan du utgå från hamnar hos tjänsteleverantören. Den som driver nätet har inte skitmycket att göra ärligt talat....
Jag arbetar på ett företag som bygger system som administrerar fiberstadsnät, både privata och kommunala, och den bild du beskriver är långt ifrån hur verkligheten ser ut i våra kunders nät.

En av de större leverantörernas tidigare VD berättade dessutom för oss att lönsamheten i att leverera bredband är ganska skral, mycket av inkomsterna kommer från påminnelseavgifter.
 
S scim skrev:
Jag arbetar på ett företag som bygger system som administrerar fiberstadsnät, både privata och kommunala, och den bild du beskriver är långt ifrån hur verkligheten ser ut i våra kunders nät.

En av de större leverantörernas tidigare VD berättade dessutom för oss att lönsamheten i att leverera bredband är ganska skral, mycket av inkomsterna kommer från påminnelseavgifter.
Vilken bild pratar vi om?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vilken bild pratar vi om?
Pengapåsen.
 
S scim skrev:
Pengapåsen.
Ok, du får gärna delge din bild av hur 100kr tjänstepeng fördelas mellan nätägare, KO och tjänsteleverantör. Jag gör inte anspråk på någon absolut sanning, kan bara förmedla vad som passerat mina ögon och öron.
 
Kollade priset för en 100/100 tjänst i Umeås stadsnät, och där hamnar knappt 15kr i tjänsteleverantörens ficka.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lägenhet vs villa: När du ser riktigt låga priser för höga hastigheter är det oftast fråga om en gruppanslutning. Dvs, delad kapacitet. Äppel och päron.
Nja, jag känner inte till någon operatör som gör så, iallafall inte nuförtiden – graden av överbokning brukar vara samma oavsett om det är gruppavtal eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.