Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
N
A Andy78 skrev:
Har du provat annan operatör eller att växla till 3g, även med ny operatör ombderas 4g är lika dåligt?
Bra råd! För mig blev det en enorm skillnad i hastighet när jag bytte från Telenor till Telia.
 
D Daniel 109 skrev:
Du betalar kontinuerligt för fibernätet till ägaren av det.
Ja en liten del av det jag betalar för internettjänsten går till nätägaren. Det mesta stannar hos tjänsteleverantören + kommunikationsoperatören. Jag kanske inte förstår din invändning?
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Hur stor del är det?
Min invändning är att det är upplagt för samma situation som med elnäten. Privata monopol som tar onödigt mycket betalt bara för att det går.
 
  • Gilla
nimhed och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har du provat annan operatör eller att växla till 3g, även med ny operatör om deras 4g är lika dåligt?
Jag själv har Tele2, min sambo har 3, mina föräldrar har Telia. Ungefär samma hastighet hos alla. Elektrikern var här förra veckan och han fick gå utomhus för att kunna googla och han hade, enligt egen utsago, Telenor.
 
Andreas266 Andreas266 skrev:
Jag själv har Tele2, min sambo har 3, mina föräldrar har Telia. Ungefär samma hastighet hos alla. Elektrikern var här förra veckan och han fick gå utomhus för att kunna googla och han hade, enligt egen utsago, Telenor.
Börja med att växla till 3g ibland kan man även få högre hastighet, prova det även med andra operatörer.
 
N
Andreas266 Andreas266 skrev:
Jag själv har Tele2, min sambo har 3, mina föräldrar har Telia. Ungefär samma hastighet hos alla. Elektrikern var här förra veckan och han fick gå utomhus för att kunna googla och han hade, enligt egen utsago, Telenor.
Externa antenner kan göra underverk när det gäller stabilitet och hastighet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur stor del är det?
Min invändning är att det är upplagt för samma situation som med elnäten. Privata monopol som tar onödigt mycket betalt bara för att det går.
När jag försökte bygga ett eget nät för några år sedan var det 20spänn per anslutning, nu är det säker lite mer, men jämfört med helheten är det fortfarande rätt lite.

Vad gäller en ev monopolsituation - hur tycker du att det ska fungera istället för nuvarande modell? Jag känner inte så många som vill plöja ner XX miljarder i backen. det är stora komplexa projekt med många konkurser i bakvattnet......
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur stor del är det?
Min invändning är att det är upplagt för samma situation som med elnäten. Privata monopol som tar onödigt mycket betalt bara för att det går.
Dessutom är det ju inte så att man är LÅST till fiberanslutningen. Man har en helt annan konkurrens i och med att man kan få internet trådlöst. Svårare att få in trefas med 20A huvudsäkring trådlöst...
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Inlåsning. Jag har gjort ett operatörsbyte från Telia till Bhanhof. Kan inte säga att jag känner mig inlåst? Det blev dessutom mycket billigare än tjänstealternativen i Telias öppna nät.

Skumma hastigheter: Det är väl ändå inte så konstigt. Man gör en värdebaserad prissättning, precis som mycket annat du köper, och hastighet upp/ner är den enda faktorn man kan spela med i ett fibernät (eftersom marknaden inte accepterar ett tak på datavolym). Är det inte bara att välja mellan symetriska hastighetsalternativ om du inte gillar osymetrin? Du väljer ju själv?

Lägenhet vs villa: När du ser riktigt låga priser för höga hastigheter är det oftast fråga om en gruppanslutning. Dvs, delad kapacitet. Äppel och päron.
Hur bytte du?

Fick du billigare och bättre hastighet i o med bytet?

Läser just hos Bahnhof alltså deras hemsida att dom har enorma hastigheter till bra pris. Är det dom priserna du får?

10 000 Mbit/s
499 kr/mån!

Går jag in till openuniverse.se som är Telenor tjänsteportal så får jag helt andra priser.

829kr/månaden kostar en 1000/1000 när jag matar in min adress.

Hur kan du bara byta är det Bahnhof som köper kabeln från Telenor?

Vadå delad kapacitet, har inte alla lägenheter också varsin fiberlina in eller delar dom en fiberlina sins emellan?
 
T.ex. Telia öppnade fibernätet för 2-3 år sedan och stationsplats så att Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, kunde hyra in sig med utrustning och hyra fiber ut till kunden. De blev då fiberoperatörer med Telia/Skanova fiberaccesser ut till fastigheterna. Från början var det kanske Telia Öppen fiber som gjorde installationen och man köpte fibertjänst från. Men idag kan du avbeställa Telia och välja annan operatör enligt tidigare exempel.
Men det finns mängder med exempel när fibernät förändrats och öppnats upp.

Blanda nu inte ihop detta med att byta tjänsteleverantör i ett fibernät för det är något helt annat.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur bytte du?
Vadå delad kapacitet, har inte alla lägenheter också varsin fiberlina in eller delar dom en fiberlina sins emellan?
Beror på, ibland har man egen fiber i fastigheter via lokal FOS i fastigheten (multifiber fram till FOS) eller så sätts det upp en fiberswitch finns båda lösningarna.
 
Det finns så många olika lösningar och prissättningar så jag förstår förvirringen om du inte är/har varit i branschen och ser hur det fungerar.
 
1,35 Mbit/s med 3G. Något annat än fiber här är inte riktigt något alternativ.
 
Andreas266 Andreas266 skrev:
1,35 Mbit/s med 3G. Något annat än fiber här är inte riktigt något alternativ.
Det riktigt riktigt kassa med mobiluppkopplingar är att bandbredden är delad med alla. Det gör att bandbredden varierar utmed användningen.
När det är hög belastning i nätet ligger vid på runt 2 Mbit/s ned och kanske 10 Mbit/s upp. När melodifestivalen gick sist kunde vi inte surfa alls. Runt vargtimmen brukar man kunna få ut 15-20 Mbit/s ned som bäst.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
OffToppic men jag kommer ihåg när jag böt från 56k-modem til 11M trådlöst ,WOW wilken fart det var ( det var innan adsl kom)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.