Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu kisumisu skrev:
Det är största nackdelen med fiber.
Alla har olika priser och sedan måste man nästan hoppa på första tåget.

Sedan har storbolagen bla Telenor och Telia sedan ensamrätt oavsett hur öppet det ska vara. Låter bra men är i princip lika låst som gamla telenätet.

Man kan byta bolag och får kanske 1kr billigare eller mycket sämre hastigheter osv i gengäld, vissa fall tom dyrare än hos själva nätägaren.

Var väl det som var största besvikelsen och det att det finns många skumma hastigheter dvs osymmetriska hastigheter trots att fiber inte har några begränsningar. Man får bra pris men sen ligger hastigheten på 10Mbit.

Sedan har bla Telenor skum prissättning.
Villakunden ska betala nästan de dubbla än en lägenhetskund osv....jag har ju för fan betalat dem närmare 20k för att få fibern men ändå kan man inte få 1gbit för 249kr/mån eller 100mbit för en hundring...

Det går dock pruta ner priset när man börjar hota om att säga upp.
Inlåsning. Jag har gjort ett operatörsbyte från Telia till Bhanhof. Kan inte säga att jag känner mig inlåst? Det blev dessutom mycket billigare än tjänstealternativen i Telias öppna nät.

Skumma hastigheter: Det är väl ändå inte så konstigt. Man gör en värdebaserad prissättning, precis som mycket annat du köper, och hastighet upp/ner är den enda faktorn man kan spela med i ett fibernät (eftersom marknaden inte accepterar ett tak på datavolym). Är det inte bara att välja mellan symetriska hastighetsalternativ om du inte gillar osymetrin? Du väljer ju själv?

Lägenhet vs villa: När du ser riktigt låga priser för höga hastigheter är det oftast fråga om en gruppanslutning. Dvs, delad kapacitet. Äppel och päron.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du måste ju oavsett vilket betala telia för fibern.
 
Varierande priser är utifrån en hyfsat fri marknad och en otroligt snabb utbyggnadstakt.
Skulle man valt samma modell som dagens elnät och tidigare koppartele med någon form monopol/oligopol så hade vi inte haft fibernät där vi är idag på lite slarvigt dryga 10 år utifrån när utbyggnation tog full fart.
Det återstår fortfarande relativt många som inte kan få fiber pga utbyggnad behöver göras, men det grävs ned fiber i en fortsatt hög takt så den stora stagnationen har inte inträffat.
Varierande pris visar också på att det inte finns kartellbildning.
 
T
Jag är nöjd!

Med ett nytt hus så var det en självklarhet att dra in fiber, speciellt när det kostade oss 9000 kr totalt inkl ALLT!
 
A AndersS skrev:
Varierande priser är utifrån en hyfsat fri marknad och en otroligt snabb utbyggnadstakt.
Skulle man valt samma modell som dagens elnät och tidigare koppartele med någon form monopol/oligopol så hade vi inte haft fibernät där vi är idag på lite slarvigt dryga 10 år utifrån när utbyggnation tog full fart.
Det återstår fortfarande relativt många som inte kan få fiber pga utbyggnad behöver göras, men det grävs ned fiber i en fortsatt hög takt så den stora stagnationen har inte inträffat.
Varierande pris visar också på att det inte finns kartellbildning.
I utbyggnaden finns det konkurrens. Men sedan sitter du i en situation som är väldigt lik elnätets monopol.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jag bor 3 mil från Göteborg och kommer upp i runt 3-4Mbit/s med mitt 4G. Det kostar mig runt 34 000:- att koppla in mig på fibern men såg det inte som ett alternativ att stå utanför när möjligheten dök upp. Netflix fungerar just nu någorlunda men att streama hos HBO fungerar sämre.

Ser verkligen fram emot när allt är klart med inkopplingen.
 
D Daniel 109 skrev:
I utbyggnaden finns det konkurrens. Men sedan sitter du i en situation som är väldigt lik elnätets monopol.
Japp, det är så marknaden utvecklats.
Syftet med PTS tillsynsuppdrag är att de ska övervaka att pris kontra kostnaderna är "skäliga" vilket de idag är om vi ser till vad internetuppkopplingar varit sedan 90-talet modem/xDSL/kabelnät/fiber utifrån prestanda/kapacitet.
Sedan vad man tycker är dyrt eller billigt vet bara var och en utifrån sina egna förutsättningar, behov, nytta, användande och äevn ekonomiska förutsättningar. Var och en väljer, vissa tycker att 400kr/månad är dyrt medan man kanske betalar det dubbla för snus/tobak, livet är ju inte så svart/vitt. ;)
 
Med den motiveringen kan man hävda att elnätet är väldigt billigt. Det är värt klart mer än det kostar att ha anslutning till elnätet.
 
D Daniel 109 skrev:
Du måste ju oavsett vilket betala telia för fibern.
Vad menar du? Jag har betalat för installationen, ja.
 
D Daniel 109 skrev:
I utbyggnaden finns det konkurrens. Men sedan sitter du i en situation som är väldigt lik elnätets monopol.
En skillnad är att fibernätsägarens del av ditt tjänstepris är avsevärt mindre än för elnätet. Dvs, det spelar inte så stor roll att några få äger det mesta av näten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad menar du? Jag har betalat för installationen, ja.
Du betalar kontinuerligt för fibernätet till ägaren av det.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du betalar kontinuerligt för fibernätet till ägaren av det.
Dock är det inte alltid du får fakturan för det utan ibland så betalar tjänsteoperatören den kostnaden och så lägger dem på det på din faktura från dem.
 
Finns alla varianter.
Installationsavgift + nätavgift + tjänsteavgift

Men ibland är nätavgiften inbakad i tjänsteavgiften. I en sådan lösning kan du sitta på din fiber utan tjänst för 0 kr/mån
 
Ja, den är i allmänhet en dold del i tjänsteavgiften. Du kan stänga av elanslutningen också, så det är ingen större skillnad.
 
Andreas266 Andreas266 skrev:
Jag bor 3 mil från Göteborg och kommer upp i runt 3-4Mbit/s med mitt 4G. Det kostar mig runt 34 000:- att koppla in mig på fibern men såg det inte som ett alternativ att stå utanför när möjligheten dök upp. Netflix fungerar just nu någorlunda men att streama hos HBO fungerar sämre.

Ser verkligen fram emot när allt är klart med inkopplingen.
Har du provat annan operatör eller att växla till 3g, även med ny operatör om deras 4g är lika dåligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.