henq henq skrev:
Klarar denna verkligen 400NM tro?
Nej, jag skulle gissa på hälften. Den klarar precis av att lossa hjulbultarna dragna med fälgkors. Några får man knacka en stund på innan dom rör sig. På släpvagnen fick jag lossa med fälgkorset och lite våld. Dom gick mutterdragaren bet på.
 
Synd bara att den av någon anledning inte finns för oss Norr om Jönköping... :(
 
Snailman
Alfredo Alfredo skrev:
Någon som känner till dessa två hålsågssatser?

[länk]

Kräver i och för sig 20 V skruvdragare så inget för mig kanske... :thinking:

[bild]
[bild]
[bild]
Jag köpte satsen för kakel får några månader sedan (var 30% då) använde den för nån vecka sedan, för att borra för några dosor, först använde jag den gamla jag köpt på Jula, där man bara har ett fäste, och sen en massa olika diametrar, där man har bajonettfattning. Problemet med den är att rätt vad det är så lossnar bajonetten, sen kom jag ihåg lidls sats ;).

Och den lossar ju inte klingan på hela tiden :D . Borrade tre plattor och gick åt sex, då jag centrerat dåligt/tryckte för hårt med plattan på ojämnt underlag = knäcktes. Använder vp2 dosor så kopplingsdosorna är samma som apparatdosorna = 73mm duger

Varning för sådana här satser som julas:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...gar-och-dosfrasar/halsagar/halsagsats-189100/

Vill man ha hålsågar för kakel med små diametrar, så köpte jag en sådan här från banggood, välj priority direct så slipper man PostNords straffavgift på 75kr (packas om i Holland) Beställer flera olika saker i samma order så kommer det i samma paket, och det blir inte dyrare för att det är flera saker , se till att det är priority direct på hela ordern.

Duger även till klinker, där jag förstörde några vanliga kakelborrar först.


https://m.banggood.com/15pcs-6-50mm...Marble-Drill-Bits-p-1071489.html?rmmds=search
 
Redigerat:
  • Gilla
Choom
  • Laddar…
Det står ingenstans antar jag, men så är det i alla fall. Lidl har ett "Område Syd/Väst och där får man fler verktyg av någon anledning...:(
Det går att se det om man väljer stad, väljer du Jönköping är Mutterknackaren med, men väljer du tex Norrköping så är den inte med...


EDIT: Nu ser jag att det är den större maskinen som omnämdes här, och som kommer NÄSTA vecka, den verkar vara hela landet. Det var mutterdragaren av enklare modell, som var med för södra Sverige, men inte Mellersta(Norra, den här veckan!

Men principen är densamma - det skiljer mellan Syd/Mellan&Nord och det är lite färre grejor till oss som inte bor i Syd.


H hyggabus skrev:
Var står det att den inte skall finnas norr om Jönköping ?
[länk]
 
Redigerat:
Hur står sig mutterknackaren mot andra maskiner som också påstås ge 400 Nm? Jag har funderat på att köpa Ryobis variant, men det skiljer trots allt en tusing och om bägge maskinerna bara ger 250 Nm i verkligheten så kan jag gärna spara den där tusingen.
 
A
G gronfelt skrev:
Hur står sig mutterknackaren mot andra maskiner som också påstås ge 400 Nm? Jag har funderat på att köpa Ryobis variant, men det skiljer trots allt en tusing och om bägge maskinerna bara ger 250 Nm i verkligheten så kan jag gärna spara den där tusingen.
Jag har kört med ryobis muttermaskin flera år,funkar kanon (y)
 
Har också Ryobis mutterknack och är helnöjd med den. Inga problem att byta däck nuförtiden. Den drar loss muttrarna som ingenting:)
Hade tidigare en luftknack(Biltema) som inte orkade lossa muttrarna utan jag fick lossa manuellt först, trots en stor kompressor.
 
Låter som det är värt att lägga den där tusenlappen i skillnad då. :)
 
Finns ett prisvärt hjulskifteskit med Ryobis mutterdragare och luftpåfyllare
 
Mmm. men gissningsvis har inte så många en kraftfull kompressor stående...
Har själv en bra pneumatisk, och visst är den kraftigare och bättre, men för byte två ggr per år på en vanlig
personbil så är det inte nödvändigt och jag köpte faktiskt Lidl-maskinen förra gången dom hade den på G. Tycker
den fungerar bra för mina ändamål och det är bekvämare än den pneumatiska, man slipper dra igång kompressorn och
man slipper rulla ut slangen.

För att säga något defenitivt om Ryoibin kontra Lidls behöver man ju nästan ha tillgång till båda, vilket nog
är få som har dessvärre.
 
Jag har också en bra tryckluftsknack och en kompressor på 2,2 kW och 50 l, men ibland vill jag ha ett smidigare alternativ, jag har tex en hästkärra som står på annan plats.

Är det någon som vet om Lidls 18V-maskiner är kompatibla med varandra när det gäller batterier?
 
De verkar numera köra med en serie med maskiner som heter "18V Team". Batterierna kostar 200 resp 300 för 2,0 och 4,0 Ah.

Jag köpte den mindre mutterknacken för 600 och är mycket nöjd. Tittade på en naken Ryobi för 1000 (har laddare och batteri till trädgårdsapapraterna) men tyckte att de kändes ungefär lika bra. Hellre då en dedikerad laddare i garaget till knacken.
 
Martin_B
useless useless skrev:
Nej, jag skulle gissa på hälften. Den klarar precis av att lossa hjulbultarna dragna med fälgkors.
Undrar vad som krävs för att lossa normaldragna hjulbultar egentligen? Jag undrar om 200 nm räcker.

Min 180nm Bosch GDX kommer inte i närheten, den bara slår och slår och slår och slår, och jag skulle kunna hålla den så i 5 minuter utan att något hände, mer än att maskinen kanske skulle börja brinna :D
Och då är det bara 20 nm mellan 180 och 200.

Samtidigt läser man ibland att 250 nm maskiner lossar hjulbultar, men då är frågan hur hårt de är dragna.

Min Bosch HT på 650nm drar upp vad för hjulbultar jag än försöker dra upp. Jag gissar på att det krävs kanske mellan 300-400 nm för att dra upp alla sorters normalstora hjulbultar på vanliga bilar, oavsett hur hårt de är dragna (till slut går ju bulten av ju).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.