H
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är inte riktigt reglerat i föreskrifterna och jag håller med dig om att allt inom en flerfacksram bör tillhöra samma grupp. Men det är ingenting som man kan förutsätta så svaret på Huspappans inlägg är nej - det måste kontrolleras. Man ska aldrig koppla efter slutsatser om hur det bör vara ställt med installationen, inte ens om slutsatsen är sund. En vacker dag får man röven svedd.
I detta fall är sanningen sådan att det sitter bara en aktiv strömställare men förberett för två till. Så det ekar tomt och kommer med 100% att bli kopplat på samma grupp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Jag förstår inte det där med att tiderna krockar. Jag har väldigt många Smart Plugs från Verisure och där kan jag ställa vilken tid jag vill. Inga tider krockar. Har man väldigt mycket som körs på astrour så blir det ett bra spann mellan saker och ting tänds/släcks eftersom det blir ett intervall på fem minuter mellan dem.

Har bytt ut ALLT i huset till Plejd men blir lite irriterad på hur osmart de gjort appen. Finns så mycket mer som den skulle kunna gjort.
Istället för att tända exakt 21:00 skulle man kunna valt ett spann att en lampa tänds mellan 20:30-21:00.
Man skulle kunna ställt in en timer. När en viss lampa tänds så släcks den automatiskt efter 30 minuter.
Appen skulle kunna gjorts mer överskådlig. Har man 25 enheter i sitt hus så blir det en massa scrollande. Kollar man i Verisures app så har jag all belysning väldigt överskådlig på ett enkelt sätt.

Sen vill man ju kunna integrera med andra smarta saker. Min kameraövervakning känner tex av att när jag börjar närma mig hemmet så stängs notiser och övrigt av. Plejd skulle kunna haft att när jag närmar mig hemmet (om det är mörkt ute) så tänds belysning efter önskemål automatiskt. Lämnar jag huset så släcks belysning efter ett visst schema.
Att kunna prata med belysningen hade också varit fint. Hey Google, tänd kökslampan till 50%.

Låtsas att någon är hemma.
Man ställer in belysningen att man bortrest och så tänds/släcks en del taklampor lite då och då för att simulera att någon är hemma.

Det är inte överallt man kan/vill sätta en dosa. Varför har de inte en vanlig plug som man sätter i kontaktuttaget?

Produkten är bra. Appen känns bara lite väl basic för tillfället. Det där de sa för ett år sen att de snart kommer med smarta grejer känns långt borta. Appen är lika korkad idag som för ett år sen.
Jag har gjort detsamma och håller med. Väldigt långsam utveckling och förvånansvärt låg ambitionsnivå på nya produkter. Förväntade mig mer av något jag uppfattade som ett premium-koncept. Det finns ju flera tillverkare som erbjuder betydligt mer. Sitter just nu på flyget och ser detta i SAS-tidningen:

Annons för BlueDim smarta belysningskontroller i en tidning, med app och röststyrningsstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många fler features och anslutningar (t ex Google Home) samt ett helt program med egna ljuskällor. Jag tror jag lyssnade för mycket på min elektriker...
 
  • Gilla
korthoga och 1 till
  • Laddar…
Hej

har ett gäng Plejd i huset, varav 2st styr utebelysning, en sitter i elcentralen i huset samt en i fasadskåpet, nu byggt en komplementbostad på gården, och dragit alla 3st utelampor till dosa där en Plejd sitter, och är tillagt i samma scenario som de andra 2, men funkar skitdåligt! Tänder nångång, missar att släcka, klarar inte dessa att köras i standalone? Måste de ha kontakt med andra?

några förslag på lösning?
 
Dom behöver kontakt med varandra, Plejds puckar skapar ett meshnät med varandra där en är master.
 
Skitgrej..!!! Varför då?? Den måste väl gå och köra som Astrour för sig själv och kunna klockan??
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Skitgrej..!!! Varför då?? Den måste väl gå och köra som Astrour för sig själv och kunna klockan??
Det går men då får du göra två olika system.
 
Tell me, vill att all utebelysning skall tända/släcka samtidigt..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tell me, vill att all utebelysning skall tända/släcka samtidigt..
Eftersom systemet går på bluetooth så måste de kunna "se" varandra, är det för långa avstånd måste man sätta in fler puckar eller göra två olika system. Sätt samma tid på astro-uren så kommer de fungera samtidigt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Och hur skapar man ett nytt system?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Och hur skapar man ett nytt system?
Testa knappen ”Nytt system” förslagsvis.
Sen kan man testa att söka lite innan man frågar så ska du se att du finner svaret helt själv.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Och hur skapar man ett nytt system?
OT... Visst var det du som testade Shelly men tyckte det vår för krångliga, tror du skrev något om att du bytte till plejd för det bara fungerade direkt utan att man behövde veta något. Menar bara att allt som kan konfigureras kräver ett visst mått av kunskap eller kunskapssökande så snart det avviker det minsta från standard.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
And here we go again! :crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Jaha..?? Ja Shelly är inget att ha, känns som en billig android telefon.

Därför jag frågade, Besserwisser, eftersom när jag står i det nya huset så känner den av villans Plejdar.!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Därför jag frågade, Besserwisser, eftersom när jag står i det nya huset så känner den av villans Plejdar.!
Det enkla svaret är att Plejd har för dålig räckvidd för din lösning. I systemet så blir en av enheterna "controller" och om det inte är prickfri mottagning till den så kommer pucken att missa tändning/skärpning.

Det kan man ju kanske tycka är en skitlösning men i all produktutveckling måste man göra avvägningar mellan funktion och pris. Här har man hittat en lösning som fungerar för de flesta (förutom de som vill ha täckning mellan flera olika byggnader med teknik som är utvecklad för ett par meters räckvidd).

En tänkbar lösning för dig är att du sätter upp det andra huset som ett eget system, på samma sätt som om det vore grannens hus. Då kommer du få en egen controller där ute som styr den belysningen.

Och i jämförelsen mellan Android och iPhone så är det här lite som iPhone: Det finns ett sätt att använda det här systemet, take it or leave it.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Provade att ta bort och skapade ett nytt, om det nu vart så, den känner av villans plejdar, men vi får se..

Appskärm för hemautomation som visar kontroller för utebelysning, hall och trapp, plus husbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.