Handlar oftast om gamla hallar då. Hallar med takstolar i trä har knappast uppförts under detta årtusende.
 
optimum
F Finndjävel skrev:
Handlar oftast om gamla hallar då. Hallar med takstolar i trä har knappast uppförts under detta årtusende.
Knappast med tryckimpregnerat från Byggmax.
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Handlar oftast om gamla hallar då. Hallar med takstolar i trä har knappast uppförts under detta årtusende.
Jodå de gör de allt. På min arbetsplats uppfördes hallen 2010, helt i trä. Väggar, limträ(ca 500x1200mm) samt takstolar med en spännvid på ca 18m. Inget ovanligt.
 
Mikael_L
F Finndjävel skrev:
Handlar oftast om gamla hallar då. Hallar med takstolar i trä har knappast uppförts under detta årtusende.
Det är kanske en befogad fråga, många hallar uppförs i trä, men det är som regel limträ då, många gånger vackert böjt specialtillverkat limträ.

Så mängden C24-virke i taket är kanske begränsat till olika tvärgående byggelement, så de har nog sällan sådan bärande roll att det resulterar i någon totalkollaps.
 
I Gimo ishall, alltså ett av exemplen i Mikael Ls tidigare inlägg, så var det faktiskt bristen på tvärgående stabiliteten som var orsak. Takstolarna (limträ) klarade inte att stå själva utan tillräckligt stöd från sidan. Nu minns jag inte på rak arm vad orsaken i sin tur var att reglarna mellan takstolarna brast. Hur som helst så var det ett mäktigt brak när det rasade. Jag stod alldeles i närheten.

Edit:
Fanns ju till och med en artikel i Ny teknik:
https://www.nyteknik.se/bygg/konstruktionsfel-misstanks-ha-orsakat-takras-6403453

Så, jo, i stora hallar så är virket i hela taket viktigt. Men ännu mera viktigt är att det sitter ihop...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man kom fram till att takåsarna troligtvis inte var dimensionerade för att klara vridningen i från sidokrafterna från takplåten. Jag tror inte att takstolarna var problemet men de brast som en konsekvens av det första haveriet, en kedjeeffekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.