Är det alltså en idrifttagen anläggning med fas på jord, illa. Kontinuitet ska göras på alla uttag och apparater. Man säger att 2-3 uttag är felkopplade och det är förståeligt. När en elektriker går och kopplar många uttag tänker han eller hon inte efter ett tag, hen ”bara gör” och ibland blir det fel. Felen ska däremot upptäckas vid provning som ska göras innan anläggningen tas ibruk. Felet är därför att man brustit i kontroll före idrifttagande. Tur att ingen blivit skadad?

IN har för övrigt ett utmärkt protokoll för detta. En av många mycket bra mallar/protokoll från IN.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Är det alltså en idrifttagen anläggning med fas på jord, illa. Kontinuitet ska göras på alla uttag och apparater. Man säger att 2-3 uttag är felkopplade och det är förståeligt. När en elektriker går och kopplar många uttag tänker han eller hon inte efter ett tag, hen ”bara gör” och ibland blir det fel. Felen ska däremot upptäckas vid provning som ska göras innan anläggningen tas ibruk. Felet är därför att man brustit i kontroll före idrifttagande. Tur att ingen blivit skadad?

IN har för övrigt ett utmärkt protokoll för detta. En av många mycket bra mallar/protokoll från IN.
Vänta nu... är det förståeligt att 2-3 uttag är kopplade med fas på jord när en elektriker kopplat det?

Känns helt orimligt. Hur många uttag kopplar man på en dag? 30? 60? Om vi räknar på 60 st så och man kopplar 3 (5%) av dessa fel så ska man nog fundera på sitt yrkesval...

Provningen måste väl vara till för att kontrollera sådant som kan vara svårare att upptäcka. Typ att en kabel ”hoppat ur” när man monterade apparaten, kortslutning pga kardelspret eller skavd kabel etc, inte att elektrikern inte gjort fundamentala fel.
Om det är så svårt att vara elektriker så förstår jag att man inte vill ha hempulare... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja, den huvudsakliga kontrollen ska göras vid installationen genom att själv ställa sig kontrollfrågan om allt är på rätt plats och väl anslutet. Det är fullständigt orimligt att en efterkontroll före idrifttagning ska kunna finna samtliga dessa fel och ännu mer orimligt att montören ska kunna förlita sig på det. Felkopplad skyddsjord kan man upptäcka i efterhand men inte många andra slags fel. Man får istället försöka bryta rutinen. 100 % rätt blir det aldrig, men så nära som möjligt så tidigt som möjligt är att föredra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
tommib
Det är relativt enkelt att komma åt denna typ av fel. Antingen använder man checklistor eller så korskontrollerar man varandra. Om vi tar exemplet eluttag (och brytare) som monteras på detta sätt så kan man vara två som monterar i varsit rum och sedan byta rum och skruva upp apparaterna (och då samtidigt kolla kollegans anslutningar.

Dyrare? Absolut. Det var väl säkerheten först?

Man kan som sagt också använda checklistor. Då måste man dock använda dem.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, den huvudsakliga kontrollen ska göras vid installationen genom att själv ställa sig kontrollfrågan om allt är på rätt plats och väl anslutet. Det är fullständigt orimligt att en efterkontroll före idrifttagning ska kunna finna samtliga dessa fel och ännu mer orimligt att montören ska kunna förlita sig på det. Felkopplad skyddsjord kan man upptäcka i efterhand men inte många andra slags fel. Man får istället försöka bryta rutinen. 100 % rätt blir det aldrig, men så nära som möjligt så tidigt som möjligt är att föredra.
Hade kontinuitetsmätning gjorts på detta uttag hade felet upptäckts. Hade spänningskontroll utförts på detta uttag hade det upptäckts. Jag ser inte det orimliga i att efterkontrollen skulle upptäcka felet i fråga.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det var precis vad jag skrev - det går att i efterhand upptäcka just detta fel med förväxlad skyddsjord.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Vänta nu... är det förståeligt att 2-3 uttag är kopplade med fas på jord när en elektriker kopplat det?

Känns helt orimligt. Hur många uttag kopplar man på en dag? 30? 60? Om vi räknar på 60 st så och man kopplar 3 (5%) av dessa fel så ska man nog fundera på sitt yrkesval...

Provningen måste väl vara till för att kontrollera sådant som kan vara svårare att upptäcka. Typ att en kabel ”hoppat ur” när man monterade apparaten, kortslutning pga kardelspret eller skavd kabel etc, inte att elektrikern inte gjort fundamentala fel.
Om det är så svårt att vara elektriker så förstår jag att man inte vill ha hempulare... :)
2-3 uttag av 100 menade jag. Felkoppling innebär inte bara fas på jord men också att man vänder uttaget och lägger L och N på X. Du tycker det är jättemärkligt, ja det får du tycka men uttag blir felkopplade och det är orimligt att tro att alla uttag blir rättkopplade, det är en omöjlig ekvation. Eftersom riskerna är såpass stora så måste kontrollen utföras. Ser jag till mig själv så har jag aldrig kopplat fas på jord, däremot har jag vänt uttaget och anslutit L och N på X-skruvarna. Det blir ju inte farligt men det blir likväl fel. Jag är noggrann och har aldrig lämnat en apparat utan att funktions- och kontinuitetstesta den. Sen har jag i mkt liten utsträckning varit på stora byggen där man gör samma moment upprepade ggr, det ökar felfrekvensen. Kontroll före idrifttagande är A och O.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är relativt enkelt att komma åt denna typ av fel. Antingen använder man checklistor eller så korskontrollerar man varandra. Om vi tar exemplet eluttag (och brytare) som monteras på detta sätt så kan man vara två som monterar i varsit rum och sedan byta rum och skruva upp apparaterna (och då samtidigt kolla kollegans anslutningar.

Dyrare? Absolut. Det var väl säkerheten först?

Man kan som sagt också använda checklistor. Då måste man dock använda dem.
Nej det ska upptäckas vid kontinuitetstest. Sen bör man även mäta L-N, L-Jord, N-Jord. Efter att man spänningssatt anläggningen. Det du föreslår är orimligt.
 
tommib
Det var inte ett helt seriöst förslag. Det var delvis för att illustrera hur man skulle göra om det faktiskt var en högsäkerhetsbranch (jfr flyget, "arm and crosscheck").

Detta ska inte behövas i elbranschen, man ska kunna upptäcka det själv. Kanske med hjälp av en checklista.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var inte ett helt seriöst förslag. Det var delvis för att illustrera hur man skulle göra om det faktiskt var en högsäkerhetsbranch (jfr flyget, "arm and crosscheck").

Detta ska inte behövas i elbranschen, man ska kunna upptäcka det själv. Kanske med hjälp av en checklista.
En checklista gör varje uttag. Det menar du nog inte utan det är just egenkontrollen och de flesta tänker nog att de kontrollerar sitt arbete regelbundet. Jag tror inte detta är ett stort problem med felkopplade apparater.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
2-3 uttag av 100 menade jag. Felkoppling innebär inte bara fas på jord men också att man vänder uttaget och lägger L och N på X. Du tycker det är jättemärkligt, ja det får du tycka men uttag blir felkopplade och det är orimligt att tro att alla uttag blir rättkopplade, det är en omöjlig ekvation. Eftersom riskerna är såpass stora så måste kontrollen utföras. Ser jag till mig själv så har jag aldrig kopplat fas på jord, däremot har jag vänt uttaget och anslutit L och N på X-skruvarna. Det blir ju inte farligt men det blir likväl fel. Jag är noggrann och har aldrig lämnat en apparat utan att funktions- och kontinuitetstesta den. Sen har jag i mkt liten utsträckning varit på stora byggen där man gör samma moment upprepade ggr, det ökar felfrekvensen. Kontroll före idrifttagande är A och O.
Då är vi inte överens om vad som är en godtagbar nivå på felkopplingar. Jag hävdar bestämt att 2-3% felkoppling är alldeles för högt för ett så pass okomplicerat jobb. Varför är det en omöjlig ekvation att förvänta sig att en yrkesman gör det rätt? Jag förstår också att det ibland smyger sig in ett enstaka fel men inte såpass många. Framförallt inte där man kopplar det direkt livsfarligt som i det här fallet.
Jag blir faktiskt inte klok på det här. Det tjafsas i en massa trådar om att det är så farligt med el och att det bara är behöriga (eller anställd under ett ekp) som ska få koppla men vi ska inte kunna förvänta oss en högre korrekthet i det jobb som utförs? Om man är så jäkla slarvig med inkopplandet, Vad är det då som säger att man inte slarvar lika mycket med kontrollen?
En yrkesman som är så slarvig så att han är beroende av sitt kontrollprogram för att upptäcka fundamentala fel i sitt arbete har jag väldigt svårt att ha förtroende för.

Nej här tror jag vi har svårt att komma överens :)
 
  • Gilla
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
2-3 uttag av 100 menade jag. Felkoppling innebär inte bara fas på jord men också att man vänder uttaget och lägger L och N på X.
Det jag kan komma ihåg att jag själv gjort under de senaste åren så har jag minst en gång råkat lägga på X-plintarna istället för L och N, jag minns bara ett tillfälle, men kan möjligen ha glömt om det hänt mig någon fler gång. Men jag brukar bli så jäv** lack på mig själv över sådana missar att jag inte brukar glömma det i första taget. :)
Sen har jag kopplat in en röd som jag (dumt nog) bara antog var skyddsjord, men det mätte inte korrekt vid kontroll efter, så jag lämnade det (det var vid 4-tiden och jag skulle med dottern på ridning sen) för att undersöka någon dag senare när jag skulle återvända.
Ytterligare ett dumt beslut, ty det skulle visa sig att denna röda var en tändtråd ifrån en strömbrytare i ett badrum (men otroligt ologiskt att den sen gick vidare till den dosan jag kom in i, men det är ingen bra ursäkt!), Och det jag kopplade in var en rökgasfläkt, som satt på en plåtinklädd skorsten, så det är faktiskt möjligt att precis hela husets plåtttak var strömförande varje gång lyset var på i badrummet *burr*

Detta är nog det värsta jag har gjort, tur att jag utförde en installationskontroll, och tur att jag inte ignorerade lite märkliga mätvärden (det var några volt PE - N) och bestämde mig för att kolla upp det. Och tur att det inte satt en vanlig glödtrådsglödlampa i badrummet, utan en lågenergi, annars hade jag kanske inte märkt felet, det hade åtminstone mätt 0V mellan PE och N.
Ser ni vad illa det kan vara, vad många "tur" som måste inträffa för att det hela skulle få ett bra slut, istället för något väldigt väldigt jobbigt en tid senare.

Och vad är lärdomarna då?
Jo
* Satsa aldrig stenhårt på att någon ledare har någon speciell funktion bara för dess färg, och särskilt farligt är det att tänka röd = skyddsjord.
* Så kontrollera tillförlitligt att det är rätt funktion, innan den används.
* Mät och kolla alltid relevanta saker efter, och när det gäller kontinuitet, ohmmät gärna, då hittar man något fler fel än med bara "sumring" och spänningsmätning.
* Verkar något vara fel, låt det ej vara inkopplat i väntan på undersökning, koppla genast ifrån den delen.
 
  • Gilla
-PC- och 6 till
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
En checklista gör varje uttag. Det menar du nog inte utan det är just egenkontrollen och de flesta tänker nog att de kontrollerar sitt arbete regelbundet. Jag tror inte detta är ett stort problem med felkopplade apparater.
Jo, jag menar en checklista för varje uttag. Är det så högt som 2-3% felkopplingar i en så idiotenkel apparat som uttag så är det chockerande. Då måste man vidta åtgärder. En av dessa åtgärder kan vara att ta bort ackordsarbete omedelbart, det är troligen den enskilda faktor som driver mest fel.

Som MatCan var inne på så är det också ytterst anmärkningsvärt att man accepterar en så hög felfrekvens men ändå hävdar att el är så farligt att det absolut inte får kopplas av privatpersoner.
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
Baserad på min lilla erfarenhet (provning av många tusen uttag) vill jag påstå att det är ovanligt att man kopplat fas på jord. Under dom år som jag arbetade som ledande montör hos ett stort elinstallationsföretag, och då företrädesvis med nyproduktion av bostäder, gjorde jag alltid en funktionskontroll när lägenheterna var färdigkompletterade med bla kontroll av uttag.
Jag vill påstå att det handlar om betydligt mindre än en promille som var felande och då inte enbart felkopplade jordtrådar. Eftersom man NORMALT kollar allt så har dom fel som uppstått rättats innan man lämnade lägenheten vidare.
Jag kan ju även nämna att det i samtliga fall handlade om ackordsarbete, att man skulle gena för att man jobbar på ackord är ju en helt befängd tanke som bara den som inte vet hur det hela fungerar kan få. Jobbar man på ackord INGÅR felsökning och "reparation" i ackordet så det man minst av allt vill ha är felande installationer då det kostar mångfalt mer än om man gör rätt på en gång.
Att det i alla fall blir fel ibland tror jag beror på att trots allt är en elektriker bara en vanlig människa som kan göra fel. Men dom fel som begås ska fångas upp genom dom kontroller man ska göra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
För det första gäller det att inse sitt ansvar vid montaget. Man får aldrig förlita sig på att någon annan kontrollerar och hittar de fel man själv gör. De montörer som springer på byggen ser kanske inte alltid sina misstag och får stå till svars för dem? Men det ska ju också sägas att utan dessa duktiga hantverkare blir ingenting gjort.

Att kontrollera sitt uttag innebär att hämta andan och tänka - sitter L, N och PE på rätt plats och sitter de fast? Det tar max fyra sekunder. Detsamma gäller t.ex dosor, finns det fem rör/kablar in ska det finnas fem PE-ledare i dosan som ska kopplas ihop så räkna till fem osv. Små enkla och snabba kontroller. Får man in detta i ryggmärgen så pratar vi troligen promille istället för procent. De fel som trots allt slinker igenom pga någon störning eller att klockan slår fyra på fredag em kan man då med bättre samvete låta passera till den stora kontrollen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.