A
J JohanLun skrev:
Nu glider tråden över på politik, men visst är det lite tråkigt att läkare, civilingenjörer, jurister mfl. stressar till och från jobb, dagishämtning och sen står i trädgården och krattar löv på kvällar och helger medan andra människor har en utbildning eller bakgrund som gör att de inte får något jobb alls. Kratta löv skulle de flesta kunna göra, men det krävs en ganska hög lön för att ens med RUT betala en dräglig lön inkl skatter för någon helt utan utbildning för en person med lång utbildning. Nu tror jag många tycker det är trevligt att sköta sin egen trädgård, att måla och bygga hemma osv.

Det är tråkigt att arbete är så dyrt gör att vi kastar produkter som med lite arbete gått att reparera.

Om vi fortsätter att hålla fast vid höga lägstalöner, när omvärlden ändras och andelen människor som av olika anledningar inte kan få en högre utbildning ökar så kommer färre få försörja mer i ett tuffare internationellt klimat.

Risken är att önskan att minska klyftor kommer skapa ännu större klyftor, för tillslut kommer systemet inte fungera.
Jag kan knappt tro att jag just läste detta,är du på riktigt? högutbildade och bönder! skämmas borde du!
 
Tss skrev:
Jag kan knappt tro att jag just läste detta,är du på riktigt? högutbildade och bönder! skämmas borde du!
Jag tror (hoppas) du misstolkar vad jag syftar på. Att vara "bonde" är ett yrke som kräver utbildning. Jag har all respekt för lantbrukare, de är inte enligt mig lågutbildade. Jag kan väl slänga med rörmokare som en typisk högavlönad om inte akademiskt utbildad person, säkerligen med högre lön än många akademiker. Men det retar säkert någon annan. Det var inte det som var poängen. Du får nog utveckla vad du tycker jag ska skämmas för för det förstår jag inte.

I tråden står tidigare i princip att de jobb som inte är avancerade kommer försvinna.

Men det finns massor av jobb som inte ens högavlönade har råd att "köpa" trots att det kan utföras av någon utan utbildning. Kratta löv var ett sådant jobb som väldigt många skulle kunna klara av utan någon längre utbildning.

Om vi har någon som inte har utbildning för att ta ett avancerat jobb. Tillverkningsindustrin lägger ned. Många blir arbetslösa. Vem ska "betala" för dessa arbetslösa? Om inte ens läkaren har råd att hyra in någon som krattar hans löv, måste jobba till hen är 70 år gammal, behöver jobba heltid, stressa med att få livet att gå ihop.

Samtidigt har vi en växande grupp människor som hamnar utanför arbetsmarknaden.

Jag tror vi behöver överväga att 1) leva mycket mer resurssnålt 2) dela mer på de jobb som finns 3) acceptera att levnadsstandarden inte ökar utan kanske minskar 4) acceptera att det kommer finnas klyftor men bästa sättet att lösa det är att så många som möjligt jobbar för då ökar allas välstånd

Att en stor del av befolkningen inte har jobb och en annan del får en alltmer pressad arbets- och livssituation är inte sunt.

Tss, vad tycker du någon som inte har någon utbildning alls och inget jobb bör livnära sig på? Givet att personen inte kan eller vill lära sig ett yrke som är efterfrågat.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Ja, nu gled diskussionen över i off topic. Åter till ämnet, tack!

/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, nu gled diskussionen över i politik. Åter till ämnet, tack!

/Moderator
Jag vet faktiskt inte om jag skulle kalla det politik. Det är snarare nationalekonomi. Även om lösningarna eventuellt är politiska, eller att politiken iaf har att förhålla sig till denna verklighet.

Men visst, det är OT, så tillbaka till ämnet! Kan någon påminna mig? Vad var det vi pratade om nu igen?

;)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
visst är det lite tråkigt att läkare, civilingenjörer, jurister mfl. stressar till och från jobb, dagishämtning och sen står i trädgården och krattar löv på kvällar och helger medan andra människor har en utbildning eller bakgrund som gör att de inte får något jobb alls. Kratta löv skulle de flesta kunna göra, men det krävs en ganska hög lön för att ens med RUT betala en dräglig lön inkl skatter för någon helt utan utbildning för en person med lång utbildning.
Det finns idag många företag som utför RUT,det ser jag som positivt men du tycker tydligen att det är för dyrt att betala dom en DRÄGLIG lön trots att DU får bidrag till det,jag kan hålla med om att det inte är politik utan snarare en annan människosyn.
 
Det här handlar inte om teknik, men om vilket skräp det tillverkas idag, utan att ens vara billigt.
Mina soffor var det inte nått fel på, runt 20 år gamla, tror det då kostade 13-14.000 (2+3 sits) när vi köpte de på Starlands. Jag personligen kunde haft kvar de i 20 år till, man satt/låg utmärkt i de med ett riktigt skönt tyg som varken var varmt eller kallt.
Första soffa vi köpte på IKEA var en billig hörnsoffa för typ 3.995 spänn, den höll i 10 år och ersattes av ovan nämnda soffor.
Men grupptrycket blev för stort, Morsan, särbon, ungarna mfl gillade inte mina gröna soffor, varken färg eller modell var inne längre.
Jag köpte en soffa enligt gällande norm, grå divansoffa från Mio. Grundmodellen kostade 19.900:- men denna är utrustad med dyrare bättre tyg och stoppning så slutpriset blev 27.900:-
Ganska mycket pengar tycker jag, men jag kanske har fel, vet inte vad de 3.995:- motsvarar i dagens värde.
Soffan är idag drygt 2 år och är i sämre skick än när IKEA soffan åkte ut efter 10 år, pengarna för det bättre tyget och stoppningen kunde jag lika bra kastat i sjön.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag älskar kvinnor av alla sorter men tyvärr blir man väldigt påverkad att byta ut saker i onödan eftersom allting ska vara moderiktigt osv och där är det täcka könet ofta väldigt pådrivande. Jag har fortfarande kvar en i mitt tycke riktigt snygg och fortfarande i väldigt bra skick, IKEA-soffa från 1995 som kostade runt 6000kr då. Den hade aldrig fått vara kvar om jag inte bott ensam som jag gör nu. Varenda kvinnliga bekant blir inredningsarkitekt så fort de kommer innanför dörren. :love::crysmile:
 
  • Gilla
  • Ledsen
b8q och 3 till
  • Laddar…
Förr i tiden fanns en hel bransch med tapetserare som bytte tyg på möbler (vars stommar var tillverkade för att hålla). Tyget byttes antingen för att det var slitet eller för att ägaren ville förnya.

Det fanns även många andra branscher som såg till att gamla slitna grejer fick nytt liv; skomakare, skräddare, smeder osv. Förr lagades alltid saker, och väldigt lite slängdes. Det fanns en stolthet hos både yrkesmännen och ägarna att tillvarata saker, och ofta låta dem gå i arv. Idag är det slit och släng...ofta inte ens slit, utan använd en stund för att sedan slänga bara för att man vill ha nytt. Status ligger i att visa upp att man har råd att köpa nya flashiga grejer, samtidigt som man köper ekolivsmedel och skaffar elbil för miljöns skull.

Spel för gallerierna och dubbelmoral.
 
  • Gilla
  • Ledsen
b8q och 7 till
  • Laddar…
Det är billigare att köpa nytt än att laga. Då kommer vi tillbaka till politiken och RUT. Om RUT skulle kunna användas för att laga prylar i allmänhet så skulle mer bli lagat. Cyklar, elektronik, möbler...
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
A
Det finns väl fortfarande cykelreparatörer,möbeltapetserare mm tillgängliga för de som önskar?
 
Då får man låta RUT ta snarare 90% av arbetet och 75% av reservdelspriset för att det ska vara av intresse för gemene man. :cry:
 
Tss skrev:
Det finns väl fortfarande cykelreparatörer,möbeltapetserare mm tillgängliga för de som önskar?
Ja, och det fungerar bra så länge det inte är allt för arbetsintensiva saker man behöver hjälp med.
 
Problemet är att det är för billigt att köpa nytt, och för att det ska kunna vara så billigt måste kvalitén vara så låg. Det är inte värt att låta fixa en sliten IKEA-soffa hos en tapetserare som kanske tar 3000 kr för jobbet, när en ny soffa kostar 5000 kr.

Min poäng är att om soffan kostat 10.000 kr och varit riktigt bra kvalité så hade det varit lönt att få den fixad. Då hade det varit generellt större efterfrågan på tapetserare och man kanske hade kunnat få den fixad för 2000 kr.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag älskar kvinnor av alla sorter men tyvärr blir man väldigt påverkad att byta ut saker i onödan eftersom allting ska vara moderiktigt osv och där är det täcka könet ofta väldigt pådrivande. Jag har fortfarande kvar en i mitt tycke riktigt snygg och fortfarande i väldigt bra skick, IKEA-soffa från 1995 som kostade runt 6000kr då. Den hade aldrig fått vara kvar om jag inte bott ensam som jag gör nu. Varenda kvinnliga bekant blir inredningsarkitekt så fort de kommer innanför dörren. :love::crysmile:
Jag bor ensam, men fick höra varje gång de kom hit "Har du de där gamla sofforna kvar ??"
Min nuvarande partner rös bara av tanken vad som kunde ha hänt i soffan med mina tidigare partners, fick slänga ut sängen av samma anledning, tjejer är lite känsligare på en punkten.
Dottern påpekade "Men pappa, mins du inte att katten kissade på den när dynan ??" Jo, men det var 15 år sen, och vi tvättade dynan efter det.
Och så morsan "Du kan väl inte ha de där gamla sofforna när hela huset är totalrenoverat, du måste ha nya möbler också"
Men vad gör man inte för sina käraste.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu glider tråden över på politik, men visst är det lite tråkigt att läkare, civilingenjörer, jurister mfl. stressar till och från jobb, dagishämtning och sen står i trädgården och krattar löv på kvällar och helger medan andra människor har en utbildning eller bakgrund som gör att de inte får något jobb alls. Kratta löv skulle de flesta kunna göra, men det krävs en ganska hög lön för att ens med RUT betala en dräglig lön inkl skatter för någon helt utan utbildning för en person med lång utbildning. Nu tror jag många tycker det är trevligt att sköta sin egen trädgård, att måla och bygga hemma osv.

Det är tråkigt att arbete är så dyrt gör att vi kastar produkter som med lite arbete gått att reparera.

Om vi fortsätter att hålla fast vid höga lägstalöner, när omvärlden ändras och andelen människor som av olika anledningar inte kan få en högre utbildning ökar så kommer färre få försörja mer i ett tuffare internationellt klimat.

Risken är att önskan att minska klyftor kommer skapa ännu större klyftor, för tillslut kommer systemet inte fungera.
Det ligger mycket i det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.