S Soltorp40 skrev:
Och idag fullständigt rimligt!

Mätaravläsningen sker elektroniskt, elverket kommer förbi en gång var 9:e år för att byta mätaren, och då har jag inget problem med att passa en tid.

Lite annat var det på 70-talet, när det kom en farbror med anteckningsblock för avläsning en gång om året, då var fasadskåpet på utsidan en bra utveckling eftersom hemmafrun var avvecklad under 60-talet.

Mellan dagens 9-årsutbyten sitter prylarna varmt och torrt, och jag slipper betala ett extra skåp på utsidan. Kanske inte en gigantisk kostnad (typ 10 000:- inkl. montage) kanske när man bygger ett helt hus, men alla kostnader adderas, och det klagas ständigt på att byggande är för dyrt i Sverige...

De som konstruerar bilar (i Sverige, läs: Volvo) jagar ören och gram på varje enskild del i hela bilen, varje år. Varje dörrhandtag kollas varje år för möjlig omkonstruktion för att minska vikt och kostnad. Inom bygg jobbar man bara med att lägga till, mer prylar, mer lösningar av hypotetiska problem etc.
Att bygga i Sverige med en entreprenör kostar en slant men jag vet inte om det är dyrare idag än vad det var på 70 talet omräknat i dagens penningvärde.

Volvos jagande på gram minskar knappast inköpspriset för den som önskar köpa en bil direkt när den rullar av bandet snarare ökar.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Förbrukningsmätaren intill centralen inne i huset ?
Inget ovanligt ända fram till mitten av 70-talet.
I hus från sent 60-tal är det standard skulle jag säga.

Se där ja, man lär sig mycket här :)
Huset är byggt -76 har jag för mig.
 
P Putte 9497 skrev:
Att bygga i Sverige med en entreprenör kostar en slant men jag vet inte om det är dyrare idag än vad det var på 70 talet omräknat i dagens penningvärde.

Volvos jagande på gram minskar knappast inköpspriset för den som önskar köpa en bil direkt när den rullar av bandet snarare ökar.
Man konkurrerar på en extremt konkurrensutsatt marknad med liten vinstmarginal. Det är därför små tillverkare slås ut eller går ihop med andra.
Insparad vikt/inköpskostnad gör att förbrukningen sjunker och att mer pengar kan läggas på saker som stärker bilens attraktionskraft på marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.