lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hmm, hur menar du? De som hittar på siffror och gjort det ett tag, de hittar naturligtvis på olika dito. Annars så märks det ju för enkelt.

Vet inte på rak arm om man kan se att de är påhittade mha de statistiska metoder som funkar i andra fall, men kanske... Behöver se lite riktiga siffror för att våga sia om det.
Jag tänker att de skitit i kontinuitetsmätningen helt och hållet och tagit godtagbara siffror ur luften. Det i så fall att de hoppat över mätningen som är det absurda när det i det stora hela inte tar så lång tid att utföra. Uppenbarligen så har uttaget inte varit monterat för kontinuitet fås ju inte med fas på jordblecket.
 
C caanol skrev:
Ja, jag har funderat på hur kontinuitetsmätningen har gått till då de faktiskt har redovisat en mängd olika värden beroende på mätställe. Antingen har de hittat på lite olika (och det är ju absurt) eller så har mätningen blivit gjord mot grön/gul när uttaget hängt löst i kablarna.

Uttaget som hade 400V har ju uppenbarligen inte blivit kontrollerat med spänningsprovaren utan endast okulärt. Det är rätt färg på rätt plats.
Vad är det du menar med kontinuitetsmätning? Det är nog ytterst ovanligt att det noteras några värden eller att det ens utförs så att några mätvärden finns. Tyvärr ett riktigt fynd på flera sätt du råkat ut för, i min erfarenhet inte heller så ovanligt utspritt frän fall till fall men här flera och allvarliga fel på samma gång det är inte vardagsmat. Att fas ligger på jord eller att den inte är ok ansluten osv är vanligare än man tror i större sammanhang, offentliga miljöer där användandet av ett specifikt uttag kanske aldrig sker i en del fall under anläggningens livstid.

Och att testa diverse protokoll från de här typerna jobb enligt tex Benfords lag enligt tidigare inlägg av LSA kan säkert vara en bra övning i praktisk matematik i arbetslivet. Kanske kan ge upphov till någon ny namngiven fördelning. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Konstaterade idag att jag själv gjort värsta elkopplingen.
Skulle byta värmekablar i en produkt som inte är vår egna, ringde tillverkaren och frågade "Det är bara ta vilken självreglerande kabel som helst med lämplig effekt"
Åker till Selga och beskriver mitt problem.
"Vist, jag tar hem kabel och ändsatser, det är bara att klippa i den längd du vill ha, du har det här i morgon bitti"
River upp förpackningen och kollar på bilderna, man ska skala, vika tillbaka skärmen, tvinna ledarna, fylla en gummituta till 40% med silikonlim och trycka på den. Kopplar in, slår på säkringen (separat säkring 10A och jordfelsbrytare bredvid produkten)
Mission complet, och åker där ifrån.
Dagen efter får jag ett samtal "Vi har kopplat ur kablarna, säkringen hade gått igen"
Wtf, det är ju nya kablar och säkringen/jordfelsbrytaren höll när vi slog på. Säkringen slog ifrån ibland med de gamla kablarna, trots att jag inte kunde mäta upp nått fel, det finns flera saker på säkringen, men den har aldrig slagit ifrån när värmekablarna varit urkopplade. Men då säger han som ringer" Det var inte säkringen i skåpet, utan huvudsäkringen i centralen på 16A, jag mätte kablarna, och det är 0 ohm"

Ni som kan el och värmekablar vet nog redan vad jag gjort för fel, ska åka dit på måndag och rätta till det. Instruktionen med bilderna ligger kvar där, och jag är säker på att det var en bild där man tvinnade ledarna ( vi tvinnar ledarna på våra egna kablar, ej självreglerande)

Jag letade upp instruktionerna på nätet, men det är inte samma som på den lapp jag fick med på Svenska i förpackningen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Man blir mörkrädd ibland. Alla de allvarliga fel jag fått rätta till i mitt eget hem är just sådant som elektriker gjort.
Det är ta mig f-n skamligt att man inte får göra jobbet själv när jag trots allt tvingas anses som ansvarig för en anläggning där en klåpare till elektriker inte ens fattar färgerna på en ledare.
Jag skulle inte tveka en sekund på att anmäla dessa elektriker som inte ens har kunskap om hur man monterar ett vanligt eluttag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad är det du menar med kontinuitetsmätning?
Kontroll av skyddsjordens kontinuitet. Ovanligt eller ej, mätvärden är noterade.

GK100 GK100 skrev:
Att fas ligger på jord eller att den inte är ok ansluten osv är vanligare än man tror i större sammanhang, offentliga miljöer där användandet av ett specifikt uttag kanske aldrig sker i en del fall under anläggningens livstid.
Nä det är säkert som du säger vanligt och det är väl helt ok att koppla fel ibland om man installerar el hela dagarna och det är väl bl.a. dem (felkopplingarna) som kontrollerna är till för att hitta? Och hade man gjort en mätning mot jordblecket på det felkopplade vägguttaget så hade felet upptäckts direkt. Om man istället mätt mot den lilla synliga delen koppar (i bilden) på skyddsjorden så är kontinuiteten säkert helt ok fast på fel ställe? Varför man skulle göra så vet jag inte. Är inte elektriker så jag kan inte svara på vad som är mest lämpligt eller ovanligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ofta mäter man bara jorden (kontinuiteten) i sista uttaget på "slingan" och där får man ett mätvärde, men man brukar även mäta alla uttag med en uttagsprovare och där ser man om uttaget är rätt kopplat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ofta mäter man bara jorden (kontinuiteten) i sista uttaget på "slingan" och där får man ett mätvärde, men man brukar även mäta alla uttag med en uttagsprovare och där ser man om uttaget är rätt kopplat.
Jag tror de flesta sumrar alla jordar i apparaterna mot jordskenan också. Med en summer lämplig för ändamålet såklart.
 
E elmont skrev:
Ofta mäter man bara jorden (kontinuiteten) i sista uttaget på "slingan" och där får man ett mätvärde, men man brukar även mäta alla uttag med en uttagsprovare och där ser man om uttaget är rätt kopplat.
Müssli Müssli skrev:
Jag tror de flesta sumrar alla jordar i apparaterna mot jordskenan också. Med en summer lämplig för ändamålet såklart.
Ja det verkar ju inte så jobbigt att man inte skulle hinna med det.;)
 
tommib
Bägge dessa felen hade ju upptäckts av att mula in en spänningsprovare i hålen. En enda mätning. Om man inte ens orkar göra det så har jag inte mycket tilltro till resten.

Buss på, ESV.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Så enda sättet att göra det både lagligt och rätt är att själv lära sig precis hur installationen ska utföras, därefter anlita elektriker och hela tiden gå bredvid när denne jobbar och påpeka när han håller på att göra något galet.
 
Redigerat:
Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Jag tror de flesta sumrar alla jordar i apparaterna mot jordskenan också. Med en summer lämplig för ändamålet såklart.
Jag brukar inte generellt göra det (vid de tillfällen jag själv kopplat alla uttagen), faktiskt.

I sista uttaget blir det bra att kolla slingimpedans, kontinuitet mot jord samt prova JFB. (JFB behöver inte kontrolleras just där, men när man ändå håller på där...)

Men visst ska man snabbkolla alla uttag vad gäller spänning fas-nolla och fas-jord, och då lär man ju upptäcka en sådan här fatal felkoppling. Detta gör jag med min fluke T150, och det protokollförs ej i normalfallet, men har jag ett egenkontrolldokument att fylla i måste man ju förstås kolla allt där.
Nu har fortfarande inte haft ett sånt jobb, typ nyinstallation av lägenhetshus, typ, där jag antar att det kan finnas egenkontroller för varje uttag , att fylla i.
 
tommib tommib skrev:
Bägge dessa felen hade ju upptäckts av att mula in en spänningsprovare i hålen. En enda mätning. Om man inte ens orkar göra det så har jag inte mycket tilltro till resten.

Buss på, ESV.
Ja, det ska bli spännande att följa fortsättningen. Vad händer med utföraren? Vad händer med installationsföretaget? Vad händer med den ansvarige för EKP ? Hur försvarar man från ESV och IN den nuvarande ordningen, när sådant här kan hända?
Ett sätt att komma undan den diskussionen är ju förstås att klassa det som sabotage .;)
 
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så enda sättet att göra det både lagligt och rätt är att själv lära sig precis hur installationen ska utföras, därefter anlita elektriker och hela tiden gå bredvid när denne jobbar och påpeka när han håller på att göra något galet.
Då tycker jag att det är bättre att du gör jobbet själv istället. Skulle du känna dig bekväm med att ha en kontrollant bredvid dig hela dagarna som kontrollerade ditt arbete?

Det bästa sättet att få bukt med dylika problem är att begära egenkontrollsdokumentation på arbetet (räkna med en timmes extra debiteringen för att sammanställa dokumenten) och att sluta anlita firmor som missköter sig. Det gäller redan i beställningsfasen, att inte nappa på en firma som kan komma dagen efter. Och att hålla sig borta från förmedlingstjänster på nätet, för det är nog dit de oseriösa vänder sig när jobben inte längre kommer in via den goda ryktesspridningen.
 
tommib
E Emil_K skrev:
Då tycker jag att det är bättre att du gör jobbet själv istället. Skulle du känna dig bekväm med att ha en kontrollant bredvid dig hela dagarna som kontrollerade ditt arbete?

Det bästa sättet att få bukt med dylika problem är att begära egenkontrollsdokumentation på arbetet (räkna med en timmes extra debiteringen för att sammanställa dokumenten) och att sluta anlita firmor som missköter sig. Det gäller redan i beställningsfasen, att inte nappa på en firma som kan komma dagen efter. Och att hålla sig borta från förmedlingstjänster på nätet, för det är nog dit de oseriösa vänder sig när jobben inte längre kommer in via den goda ryktesspridningen.
Nej. Det bästa sättet att komma till rätta med det där är personlig auktorisation och personligt ansvar. Då ska du se att det kommer kontrolleras.
 
  • Gilla
Bangan och 18 till
  • Laddar…
Alla utsatta delar i anläggningen ska kontrolleras så att de är jordade
Men mätvärden ska/behöver inte skrivas in
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.