tommib
Anmäl, det är det enda rimliga.
 
  • Gilla
  • Älska
Jönas och 10 till
  • Laddar…
A
icke svensktalande?
 
electroluxaren skrev:
icke svensktalande?
Väldigt svensktalande. Infödda t.o.m.
 
  • Gilla
helder och 6 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
En bild till och dessa har vi hittat fler av. Även där protokoll inlämnat med ok på alla punkter:
Ja det finns misstag, oförlåtliga misstag och otänkbara misstag. Du verkar ha hittat de otänkbara...

electroluxaren skrev:
icke svensktalande?
Symbolen för skyddsjord är ändå skapligt internationell.
 
  • Gilla
robinwingard och 2 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
Väldigt svensktalande. Infödda t.o.m.
Brölfest dagen innan?
 
  • Haha
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anmäl snarast till Elsäkerhetsverket, dels måste sådana elektriker/elfirmor stoppas innan någon dör.
Sen ska ju den nya elsäkerhetslagen vara så bra och vass att sånt här inte händer, och att ESV nu ska ha vassa verktyg för att stävja dylikt, och det tycker jag bör prövas.
 
  • Gilla
Jönas och 19 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
Jo det kanske blir så vad jag har hört på omvägar. Vi var inne på att firman ska göra en ny egenkontroll. Det rör sig om ett bostadsområde på mer än 1000 lägenheter så det är ganska mycket prestige inblandat.

En bild till och dessa har vi hittat fler av. Även där protokoll inlämnat med ok på alla punkter:
Den var snygg. Är det en omskolad jordbrukare? (”Jamen all jord jag jobbat med har varit brun eller svart, det vet ju minsta barn vilken färg jord har...”)
 
  • Haha
  • Gilla
Exostor och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anmäl snarast till Elsäkerhetsverket, dels måste sådana elektriker/elfirmor stoppas innan någon dör.
Sen ska ju den nya elsäkerhetslagen vara så bra och vass att sånt här inte händer, och att ESV nu ska ha vassa verktyg för att stävja dylikt, och det tycker jag bör prövas.
@Fredrik Sjödin
Hur kan detta ske när man anlitar ett elinstallationsföretag? Jobbig läsning så här innan helgen också!
Vad blir följderna?
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anmäl till ESV.
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!

Och meddela sen här vilket diarienummer ärendet får. :)
 
  • Gilla
sir_daniel och 14 till
  • Laddar…
tommib
För att nyansera och förklara för dem som inte omedelbart förstår problemet så handlar dessa två misstag om två av de absolut enklaste kontrollerna som går att göra. Har man inte ens gjort dessa så har man sannolikt inte kontrollerat ett skit. Detta ska helt enkelt inte kunna hända.

Jag tycker också som Mikael_L att det är viktigt att faktiskt prova den nya Elsäkerhetslagen och se om den har tänder eller inte. Min pessimistiska gissning är "inte".
 
  • Gilla
yxis och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anmäl till ESV.
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!
Anmäl till ESV!

Och meddela sen här vilket diarienummer ärendet får. :)
Jaja, lugn i stormen :).

Detta ärende får ha sin gång. Något kommer att hända i vilket fall som helst och jag lovar att redovisa händelseförloppet.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att nyansera och förklara för dem som inte omedelbart förstår problemet så handlar dessa två misstag om två av de absolut enklaste kontrollerna som går att göra. Har man inte ens gjort dessa så har man sannolikt inte kontrollerat ett skit. Detta ska helt enkelt inte kunna hända.

Jag tycker också som Mikael_L att det är viktigt att faktiskt prova den nya Elsäkerhetslagen och se om den har tänder eller inte. Min pessimistiska gissning är "inte".
Ja, jag har funderat på hur kontinuitetsmätningen har gått till då de faktiskt har redovisat en mängd olika värden beroende på mätställe. Antingen har de hittat på lite olika (och det är ju absurt) eller så har mätningen blivit gjord mot grön/gul när uttaget hängt löst i kablarna.

Uttaget som hade 400V har ju uppenbarligen inte blivit kontrollerat med spänningsprovaren utan endast okulärt. Det är rätt färg på rätt plats.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
@Fredrik Sjödin
Hur kan detta ske när man anlitar ett elinstallationsföretag? Jobbig läsning så här innan helgen också!
Vad blir följderna?
Följderna är svåra att sia om. Anmälan till ESV förstås. Vad jag har förstått är det ett hyfsat etablerat företag som utfört det där. Då blir jag förstås nyfiken på vilket företag det är. Inboxa gärna mig med namnet.

ESV kommer i första hand att förelägga om att bristerna åtgärdas. Tyvärr kommer det föreläggandet att läggas mot innehavaren som sen får regressa mot utföraren.

Men.. hade det varit före 1/7 2017 hade det stannat där. Nu kan ESV även ge sig på företaget som gjort installationerna och i värsta fall utfärda verksamhetsförbud.

Är företaget medlem i IN kommer de isf att bli uteslutna.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
C caanol skrev:
Antingen har de hittat på lite olika (och det är ju absurt) ...
Hmm, hur menar du? De som hittar på siffror och gjort det ett tag, de hittar naturligtvis på olika dito. Annars så märks det ju för enkelt.

Vet inte på rak arm om man kan se att de är påhittade mha de statistiska metoder som funkar i andra fall, men kanske... Behöver se lite riktiga siffror för att våga sia om det.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.