Mikael_L
Egentligen vill jag bara skrika rakt ut

STOPP !!!!
Ni har ju ingen aning om vad ni håller på med, sluta lattja, tills ni verkligen verkligen förstår.

Det går inte att leta efter bilder och hitta en som på något vis liknar det man har och tro att det blir rätt då.

Det finns alldeles för många sätt att koppla och särfall i olika situationer, för att det ska fungera, det innebär bara en stor risk för att vääääldigt många dyyyyra saker går sönder.
Man måste ha förståelse och koll.


Jag kan se ifall jag skulle kunna fixa ihop något med en pedagogisk ansats ikväll, men får se om jag har tid.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen vill jag bara skrika rakt ut

STOPP !!!!
Ni har ju ingen aning om vad ni håller på med, sluta lattja, tills ni verkligen verkligen förstår.

Det går inte att leta efter bilder och hitta en som på något vis liknar det man har och tro att det blir rätt då.

Det finns alldeles för många sätt att koppla och särfall i olika situationer, för att det ska fungera, det innebär bara en stor risk för att vääääldigt många dyyyyra saker går sönder.
Man måste ha förståelse och koll.


Jag kan se ifall jag skulle kunna fixa ihop något med en pedagogisk ansats ikväll, men får se om jag har tid.
Äntligen en som vet vad han gör
 
En fördel jämfört med andra liknande trådar är att TS iallafall försöker förstå varför det ska kopplas på ett visst sätt.
Det blir nog bra det här till slut.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
M MonicaochPatrik skrev:
Men va det inte så man INTE skulle göra för att man inte bara skulle tappa nollan i utehuset? Eller missförstod jag något? Eller det påståendet gäller inte längre för att om JFB löser ut i huset stänger faserna också till utehuset med en dvärgbrytare till alla faserna in dit?
Fallen är olika. Läs #47 noga. Titta sedan på min bild igen för hur husets JFB löser ut av normal belastningsström i uthuset. Ifrågasätter du det eller vad menar du?

En central kan ha flera olika slags N-plintar, "före" gruppcentralen, i gruppcentralen för dess grupper men utanför en JFB, efter en JFB. Alla inkopplingspunkter är korrekta beroende på var fasledarna kopplas in. Grundläggande är att ta ut faser och N på "samma nivå", t.ex före eller efter en JFB, inte faserna före och N efter eller tvärtom. Felet i din bild var att faserna togs ut efter JFBn medan N togs ut före. Detsamma gäller andra slags brytare. Och man får även tänka på ifall N-plinten som man sneglar på kan komma att få en ny funktion senare, t.ex om det inte finns en JFB men som installeras senare.

Man får titta på alla fall vad som händer när en brytare bryts, huvudbrytare eller JFB spelar ingen egentlig roll säkerhetsmässigt. Men man får samtidigt titta på vad som händer med JFBns funktion. Grundregeln är att
- bryta alla faser men inte N,
- eller bryta alla faser och N är också ok,
- men inte att bryta N men inte faserna.

Samtidigt måste man titta på JFBns funktion. Faser och N måste alltid passera igenom JFBn. (En JFB får bryta enbart faserna utan att bryta N men sådana har vi inte i Sverige.) Det viktiga är att alla fyra ledare passerar igenom JFBns strömkännande krets. Detta felade i din bild. Normal belastningsström gick vid sidan om.

I din bild i början av tråden (den ursprungliga inkopplingen som kom med huset) var det ett annat slags fel, nämligen det sista bryta N men inte faserna. Det är allvarligare då N blir flytande efter denna punkt vilket gör att apparater seriekopplas mellan 400 V där lite obalans gör att ena apparaten får ta den största smällen.

M MonicaochPatrik skrev:
Men bilden med en JFB är rätt va? Det känns som att man är inne på överkurs med fler än 1 JFB inkopplade.Med endast en JFB i huset är jag allt easy peasy
Japp, den första bilden där i #48 var helt rätt. Så fortsätt rita fler bilder du så säger jag till när de blir rätt :)

M MonicaochPatrik skrev:
Det va kanske såhär jag menade nu när jag tänker efter. Om förutsättningarna hade varit korrekta med en 5g6 ut till utehuset så att man kan dra direkt från inkommande ut dit så hade detta varit korrekt?
I princip är din bild i #51 helt korrekt (y) Du behöver bara öka arean till 10 mm² på ledningen till uthuset för PEN har ett krav på minst 10 mm² av mekaniska skäl. Sedan ska givetvis arean (på faser och nolla) vara tillräcklig för att kunna kopplas in på huvudbrytaren, dvs i praktiken direkt under mätarsäkringen. Du nämnde att ni hade 25 A där och då krävs minst 6 mm², kanske mer om avstånden är långa och förimpedansen hög.
 
Det största problemet är väl att inte gå bort sig när man tar del av alla mer eller mindre goda förslag. Det kräver nog att man VET hur saker och ting fungerar hela vägen från start till mål.
 
  • Gilla
mersault och 1 till
  • Laddar…
M MonicaochPatrik skrev:
Det va kanske såhär jag menade nu när jag tänker efter. Om förutsättningarna hade varit korrekta med en 5g6 ut till utehuset så att man kan dra direkt från inkommande ut dit så hade detta varit korrekt?
Glömde nämna att din bild i #51 kan förbättras. Som den är ritad i #51 har du en TN-C-ledning mellan huset och uthuset, tre faser och en PEN, ingen N (den ingår i PEN). Detta ställer dels krav på 10 mm² och dels mycket omsorgsfull installation av PEN-ledaren.

Du kan istället göra ledningen till en TN-S-ledning med separata ledare för N och PE i kabeln som bilden nedan visar. Då räcker det kanske med 6 mm².

Elektriskt schema för omvandling av TN-C till TN-S system med markerade N och PE-ledare och anslutningar i en husinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdelningen TN-C till TN-S görs på PEN-plinten i husets central, helt enkelt genom att koppla både N och PE-ledarna i kabeln till samma PEN-plint (men inte under samma skruv, det ska vara separata klämmor).

Jag ritade en liknande bild i början av tråden...
 
Och mitt råd i #43 kvarstår:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med tanke på detta grava inkopplingsfel och den klena arean vill jag dock inte ge några fler råd alls annat än att låta kontrollera hela anläggningen.
 
När jag fick det fristående garaget ikopplat så användes 5G6 kabel och kopplades på följande vis:
3 faserna togs från inkommande ledningar från mätaren, innan HB för huset, efter huvudsäkringarna..
PE och N kopplades båda till PEN("jord") skenan i huset, Husets Noll-skena(från husets JFB) blandades alltså inte in alls.
I garaget kopplades PE till jord-skenan, N kopplades till JFB'ns N-ingång, och JFB'ns N-utgång kopplades till garagets N-skena. Faserna kopplades till garagets HB.
Det gör att husets central och garagets central är fristående från varandra, och ett ev. fel i garaget inte påverkar huset och vice versa(så länge inte någon huvudsäkring smäller, så klart).

Med andra ord så ansluts kabeln som "PEN" i huset, och splittras sen till PE+N innan det kopplas in i garaget.
Rent tekniskt så är det väl ingen skillnad mot att koppla PEN i huset och koppla både PE och N på jord-skenan i garaget, och sen dra N från jordskenan till JFB... Men den typen av koppling är tydligen inte tillåten(med 5g6 kabel), utan det måste splittras i kabeln, trots att det är exakt samma ström i inkommande PE och N kabel.
Finns säkerligen en anledning till det, men jag kan inte se den...


... Men med ynka 2.5mm2 matarkabel så bör man nog inte koppla så... utan då får man nog nöja sig med ett avsäkrat 1-fas uttag.
 
  • Gilla
kiboc
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
När jag fick det fristående garaget ikopplat så användes 5G6 kabel och kopplades på följande vis:
3 faserna togs från inkommande ledningar från mätaren, innan HB för huset, efter huvudsäkringarna..
PE och N kopplades båda till PEN("jord") skenan i huset, Husets Noll-skena(från husets JFB) blandades alltså inte in alls.
I garaget kopplades PE till jord-skenan, N kopplades till JFB'ns N-ingång, och JFB'ns N-utgång kopplades till garagets N-skena. Faserna kopplades till garagets HB.
Det gör att husets central och garagets central är fristående från varandra, och ett ev. fel i garaget inte påverkar huset och vice versa(så länge inte någon huvudsäkring smäller, så klart).

Med andra ord så ansluts kabeln som "PEN" i huset, och splittras sen till PE+N innan det kopplas in i garaget.
Rent tekniskt så är det väl ingen skillnad mot att koppla PEN i huset och koppla både PE och N på jord-skenan i garaget, och sen dra N från jordskenan till JFB... Men den typen av koppling är tydligen inte tillåten(med 5g6 kabel), utan det måste splittras i kabeln, trots att det är exakt samma ström i inkommande PE och N kabel.
Finns säkerligen en anledning till det, men jag kan inte se den...


... Men med ynka 2.5mm2 matarkabel så bör man nog inte koppla så... utan då får man nog nöja sig med ett avsäkrat 1-fas uttag.
Helt rätt! Kolla i #59
 
Ja så gör man.

L Lucif3r skrev:
Rent tekniskt så är det väl ingen skillnad mot att koppla PEN i huset och koppla både PE och N på jord-skenan i garaget, och sen dra N från jordskenan till JFB
Här pratar du om att parallellkoppla blå och grön/gul för att skapa en PEN-ledare som uppnår kravet på minst 10 mm². Detta är något som diskuterats livligt.
https://www.fluxio.se/forum/foreskr...2-st-6mm2-nolla-jord-for-att-fa-10mm-pen.html
https://www.fluxio.se/forum/6/31204-tn-c-fyrledarsystem-med-6-kvmm.html
Det finns ingen anledning till detta i TS fall, utan det kan bli aktuellt om man klantat sig och upptäckt att det går ut TN-C-ledningar från uthusets central, dvs man kan inte mata centralen med TN-S.
Formellt faller det på den blå ledaren, den ska vara grön och gul!

Sedan skiljer det sig rejält tekniskt och säkerhetsmässigt mellan TN-C och TN-S. TN-S är att föredra.
 
Nu verkar det dyka upp en del nya skribenter här som tror att jag ska ut och koppla och hålla på. Precis som jag skrivit vill jag veta, för att jag tycker det är intressant och roligt.

Jag har fått grepp på det här med en JFB. Det är ju ganska enkelt. Det är sen det verkar bli överkurs. Och uppenbarligen greppar jag inte konceptet än vilket jag gärna vill när vi ändå kört igång diskussionen nu.

Jag tycker att Bo.s förklarat saker och ting ganska bra. Men det är svårt att omsätta det praktiskt i skallen.

Men kan vi inte göra såhär istället. Vi börjar på ett blankt papper. Vi säger att det är ett helt nytt hus som byggs MEN låt stå att det är ett 4-ledarsystem ändå. Hur gör man, idag, om man ska avsäkra både Hus och garage med separata jFB?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Och finns det andra skäl, än praktiska, att ha två separat JFB?

Idealiskt vill man ju inte att huset ska slockna för att något är fel i garaget. Men det är väll inte "fel" i sig. Men som sagt, inte önskvärt tänker jag.
 
Om man gör en kabeldumensionering se man om arean är tillräcklig för att kabeln ansluts direkt på utgående plunt efter mätaren, dvs innan HB i första centralen
Men då måste man veta nätvärdena
En kabel med de dimensionerna kan kanske vara tillräcklig.
Men det är inget som kan tas för givet
 
L Lucif3r skrev:
När jag fick det fristående garaget ikopplat så användes 5G6 kabel och kopplades på följande vis:
3 faserna togs från inkommande ledningar från mätaren, innan HB för huset, efter huvudsäkringarna..
PE och N kopplades båda till PEN("jord") skenan i huset, Husets Noll-skena(från husets JFB) blandades alltså inte in alls.
I garaget kopplades PE till jord-skenan, N kopplades till JFB'ns N-ingång, och JFB'ns N-utgång kopplades till garagets N-skena. Faserna kopplades till garagets HB.
Det gör att husets central och garagets central är fristående från varandra, och ett ev. fel i garaget inte påverkar huset och vice versa(så länge inte någon huvudsäkring smäller, så klart).

Med andra ord så ansluts kabeln som "PEN" i huset, och splittras sen till PE+N innan det kopplas in i garaget.
Rent tekniskt så är det väl ingen skillnad mot att koppla PEN i huset och koppla både PE och N på jord-skenan i garaget, och sen dra N från jordskenan till JFB... Men den typen av koppling är tydligen inte tillåten(med 5g6 kabel), utan det måste splittras i kabeln, trots att det är exakt samma ström i inkommande PE och N kabel.
Finns säkerligen en anledning till det, men jag kan inte se den...


... Men med ynka 2.5mm2 matarkabel så bör man nog inte koppla så... utan då får man nog nöja sig med ett avsäkrat 1-fas uttag.
Men är det rätt?

Blir det inte fel att gå från uppdelning av fyrledare, till fyrledare med PEN igen och sen femledare igen.

Får ta och läsa igenom en gång till.
 
M MonicaochPatrik skrev:
Vi börjar på ett blankt papper. Vi säger att det är ett helt nytt hus som byggs MEN låt stå att det är ett 4-ledarsystem ändå. Hur gör man, idag, om man ska avsäkra både Hus och garage med separata jFB?
Som din bild i #51 (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.