J Jocke Best skrev:
Varför är du ständigt så otrevlig i din ton? Gillar du inte att skriva i forumet?
Roade mig med att kolla genom dina inlägg och de flesta börjar med saker som fniss, snark, what? etc. Kan man få rekommendera novalucol?
Jag är aktiv på BH istället för att vädra min skit i fikahörnan på Beijer. När jag jobbar har jag inte tid att hänga på beijer, dessutom får konsumenten inte höra min åsikt om jag står där och ralijerar. Då är det bättre om jag är lite smådryg här på BH istället.

Hoppas det var något form av svar på din fråga.
 
  • Älska
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Det var inte meningen att ”flasha”. Det var meningen att göra en jämförelse till en annan bransch som också har ett stort beroende av sina kunder. Jag har dessutom lämnat det jobbet sedan 5 år så jag försöker definitivt inte flasha.

Min upplevelse är att man som hantverkare i dagsläget får mer jobb än man klarar av att hantera, vilket leder till att man inte behöver vårda sina kunder på samma sätt. Det kommer alltid fler kunder eftersom dom står i kö.
Jag upplever att det är väldigt stor skillnad mellan sättet som kunder hanteras mellan exempelvis IT-branschen och hantverkarebranschen. Skulle jag inte ha kommit på utsatt tid utan att ha hört av mig innan, varit dåligt förberedd och därmed behövt åka iväg under tiden för att lösa problemet eller helt enkelt inte varit väldigt lyhörd för kundens behov så hade jag åkt ut med huvudet före och då hade jag stått utan uppdrag under en tid.

Att du upplever det jag skrev som att jag försöker flasha tycker jag är lite märkligt.
Att du dessutom som svar på mitt inlägg skrivet att IT folk kommer med galna idéer får mig självklart att fundera på vad som är så galet.
Vilka idéer från IT folk har du läst här som varit så galna?
Många är uppenbarligen inte nöjda med sina hantverkare, om det beror på kunden eller hantverkaren vet jag inte, men kunden är en sällanköpare och hantverkaren lever på det så jag förväntar mig att hantverkaren är den som enklast kan justera det.
Detta är vad Beijers kampanj går ut på, men det blir snett när man indirekt kallar slutkunden för idiot.
Värst vad man tänja på detta. De kallar inte slutkund för idiot.
 
M MatCan skrev:
Du missar dock poängen. Titeln är irrelevant.
Kan du inte besvara min andra fråga istället? Vad är det för galna idéer du läst? Du kan väl backa upp ditt påstående? Vad är det som är så speciellt i en hantverkare/kundrelation som ingen annan bransch kan relatera till?
Det finns spaltmeter som är skrivet av olika typer av IT arbetare. Generellt finns ett förakt och en nedlåtande ton från dessa gentemot hantverkare. Det dras helknasiga jämförelser mellan yrkena och ofta finns meningen "i min bransch är det minsann bla bla bla.....". Därför skriver jag som jag gör.
 
U Utdelning skrev:
Värst vad man tänja på detta. De kallar inte slutkund för idiot.
Jag är uppenbarligen inte den enda som gör den tolkningen. Oavsett vad de avser så är det ett problem om folk tolkar det som jag gör.

Men för sakens skull. Vem är det som är idioten då? Om hantverkaren bygger åt en idiot så har jag svårt att se att slutkunden inte är idioten.

Jag förstår vad de försökte göra men det gick kanske inte så bra eftersom fler än jag uppfattar det ”fel”.
En reklamkampanj som ”tvingar” folk att lyssna på en podd eller läsa en bok för att förstå den är inte en lyckad kampanj.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Det finns spaltmeter som är skrivet av olika typer av IT arbetare. Generellt finns ett förakt och en nedlåtande ton från dessa gentemot hantverkare. Det dras helknasiga jämförelser mellan yrkena och ofta finns meningen "i min bransch är det minsann bla bla bla.....". Därför skriver jag som jag gör.
Ok... du skriver ”Huuuur många trådar här på BH är det som innehåller IT folk med helt galna ideer när det gäller hantverksbranschen?” men du kan inte länka in någon av de trådarna? Vem är det som har förakt för vem egentligen?
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Beijer_Bokomslag_191008_094721_0379_640px.jpg
Bilder på nätet - stannar på nätet!
Vad händer om några år när podden och boken fallit i glömska och enbart denna bild far runt och folk kommer bara ihåg att det är ju Beijer som tycker att hantverkarnas kunder är idioter?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
lärjungen
thomas33 thomas33 skrev:
Vad händer om några år när podden och boken fallit i glömska och enbart denna bild far runt och folk kommer bara ihåg att det är ju Beijer som tycker att hantverkarnas kunder är idioter?
Ingenting. Det är bara en handfull personer som försöker göra en grej av det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Då vet du inte mycket om internet!
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Jag är uppenbarligen inte den enda som gör den tolkningen. Oavsett vad de avser så är det ett problem om folk tolkar det som jag gör.

Men för sakens skull. Vem är det som är idioten då? Om hantverkaren bygger åt en idiot så har jag svårt att se att slutkunden inte är idioten.

Jag förstår vad de försökte göra men det gick kanske inte så bra eftersom fler än jag uppfattar det ”fel”.
En reklamkampanj som ”tvingar” folk att lyssna på en podd eller läsa en bok för att förstå den är inte
Fortfarande. Stereotyper. En liten skara folk som beter sig på ett sätt som stör personen som blivit anlitad att utföra en tjänst. Det är det dom kallar för idioter. Inte alla kunder. Sen att folk tolkar fel är ju alltid ett problem, och problemet ligger förmodligen i att folk anstränger sig för lite för att förstå innebörden.

Woody som till exempel har "vi får bygget att snurra" , tror du folk tolkar det som att det blir snurrigt på bygget om man köper via Woody?

Polisens reklam för knark är bajs var ju ändå inte att det faktiskt var bajs som folk knarkade.

Man måste tänka lite själv. Förmodligen vill Beijer sålla bland kunder och har därför gått ut med en kampanj så alla stereotyper slutar handla deras saker eftersom det ofta slutar i reklamation i slutändan(ironi)
 
  • Gilla
FatMikeSlim
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Vänta nu......menar du att du inte har någon erfarenhet av att jobba mot privatkunder?
Ja, det stämmer. Åtminstone inte som egenföretagande. Varför undrar du det?
 
U Utdelning skrev:
Fortfarande. Stereotyper. En liten skara folk som beter sig på ett sätt som stör personen som blivit anlitad att utföra en tjänst. Det är det dom kallar för idioter. Inte alla kunder. Sen att folk tolkar fel är ju alltid ett problem, och problemet ligger förmodligen i att folk anstränger sig för lite för att förstå innebörden.

Woody som till exempel har "vi får bygget att snurra" , tror du folk tolkar det som att det blir snurrigt på bygget om man köper via Woody?

Polisens reklam för knark är bajs var ju ändå inte att det faktiskt var bajs som folk knarkade.

Man måste tänka lite själv. Förmodligen vill Beijer sålla bland kunder och har därför gått ut med en kampanj så alla stereotyper slutar handla deras saker eftersom det ofta slutar i reklamation i slutändan(ironi)
Jag förstår vad man försöker göra. Jag tycker utförandet är taffligt.
Om det nu är så att man vill hjälpa hantverkaren kunde man lika gärna döpt kampanjen till ”Sluta bete dig som en idiot” men det hade antagligen inte funkat så bra mot deras primära målgrupp. Nu funkar det inte så bra mot slutkunden,
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Min personliga erfarenhet är att hantverkare sitter i en lite för bra sits och därför inte behöver bry sig om kunden i tillräckligt stor utsträckning. Det finns helt enkelt för mycket jobb.
Jag har tidigare jobbat som konsult inom IT-branschen och där var kundvård extremt viktigt.
Att offerera, hålla tidsramar, kommunicera etc var kritiskt.
Världen är verkligen helt undebar i vissa ögonblick...:D
När jag läste detta blev jag helt vild och upprymd...

Min personliga erfarenhet från IT-projekt är denna. Kostnaden blir den som it-konsulten anger (efter nogranna beräkningar) multiplicera med faktor pi (3,14) för att få verklig slutsumma. Uttrycket "leverans av programvara före årsskiftet" betyder oftast "räkna med att systemet fungerar kvartal tre nästa år". När det pratas om agilt arbetsätt så är det oftast liktydigt med en leverans och alla efterfrågad funktionalitet som saknas kommer i en av kunden påkostad uppgradering i ospecad framtid.

Du får ursäkta mig men jag var bara tvungen att skriva:crysmile:.

(Har utöver detta fler bra bra erfarenheter från it-projektet så det kan funka som du skrev också.) Precis som i byggbranschen finns bra och mindre bra utförande på marknaden.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ja, det stämmer. Åtminstone inte som egenföretagande. Varför undrar du det?
Jo, för dina insikter i hur man ska hantera en privatkund verkar vara väl utvecklade. Jag finner det lustigt eftersom du samtidigt säger att du inte har någon erfarenhet av detta.
 
F FatMikeSlim skrev:
Världen är verkligen helt undebar i vissa ögonblick...:D
När jag läste detta blev jag helt vild och upprymd...

Min personliga erfarenhet från IT-projekt är denna. Kostnaden blir den som it-konsulten anger (efter nogranna beräkningar) multiplicera med faktor pi (3,14) för att få verklig slutsumma. Uttrycket "leverans av programvara före årsskiftet" betyder oftast "räkna med att systemet fungerar kvartal tre nästa år". När det pratas om agilt arbetsätt så är det oftast liktydigt med en leverans och alla efterfrågad funktionalitet som saknas kommer i en av kunden påkostad uppgradering i ospecad framtid.

Du får ursäkta mig men jag var bara tvungen att skriva:crysmile:.

(Har utöver detta fler bra bra erfarenheter från it-projektet så det kan funka som du skrev också.) Precis som i byggbranschen finns bra och mindre bra utförande på marknaden.
Absolut. Så kan det vara det säger jag inte emot. :)
Det finns dock en väsentlig skillnad. Ett IT-projekt kan ta allt mellan ett par veckor till ett par tre år.
Variablerna är oftast väldigt okända och både beställare och leverantör är ute på ganska djupt vatten.
Att dra el i en villa, flytta några element eller stenläggare uppfarten är en väldigt mycket mindre affär och antalet okända variabler är färre (jag säger inte att de inte finns).

Din jämförelse är mer likt Hallandsåstunneln och det såg vi ju hur bra det gick :)
 
  • Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Jag förstår vad man försöker göra. Jag tycker utförandet är taffligt.
Om det nu är så att man vill hjälpa hantverkaren kunde man lika gärna döpt kampanjen till ”Sluta bete dig som en idiot” men det hade antagligen inte funkat så bra mot deras primära målgrupp. Nu funkar det inte så bra mot slutkunden,
Visst är det så att Beijer skyddar hantverkaren här. Eftersom många har bilden som du har av en hantverkare ( att det fuskas, inte så noga, kommer och går som man vill, debiterar hutlöst , gäller en liten skara "hantverkare") så vill de visa upp den lilla skaran kunder som är stereotyperna från hantverkarens sida.
Det är en ironisk grej. Om stereotyper.

För alla här inne på forumet som tagit illa vid sig så gå in på https://www.byggvarlden.se/har-du-byggt-at-en-idiot-155901/nyhet.html och läs. Det är ingen fara, Beijer hatar er inte, gå vidare med era liv.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.