Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen så svårt att se skillnad på ett företag som bygger en reklamkampanj på att kalla slutkunden för idiot och ett konsumentforum där privatpersoner ber om hjälp när man hamnat i tvist med en leverantör?
Vilket företag bygger en kampanj på det sättet du beskriver?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
J
Tror det var Beijer. Nu är ju detta ett forum främst för hemmafixare så ni som inte ser problemet med kampanjens budskap får nog hacka i er ett många härinne tycker den stinker av gammal blöja. Alternativt tipsa Beijer om en uppföljare där man tar upp slutkunder som organiserat sig, och vad man kan göra åt det. Kanske sätta av en kille att försvara dom tills forumet tröttnar?
 
  • Gilla
  • Haha
llehs och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske sätta av en kille att försvara dom tills forumet tröttnar?
Problemet med är bara att när den här tråden somnat in (vilket den givetvis kommer göra) så kommer ändå bilden av Beijer som företaget som tycker att privatkunder är idioter finnas kvar länge. Om något år kommer inte en j*vel minnas någon bok eller några poddar...de kommer bara komma ihåg kampanjen som eldade på privatkundföraktet hos hantverkare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
P Paxman skrev:
...Beijer som företaget som tycker att privatkunder är idioter finnas kvar länge.
Oavsett hur osmaklig vissa tycker att kampanjen är, så är det väl ganska barnsligt att dra den fiktiva slutsatsen att "Beijer tycker privatkunder är idioter". Du och alla andra vet naturligtvis mycket väl att så inte är fallet. Ungefär som när BPs VD kallade vanliga människor för "dvärgar" ("small people" tror jag det var han sa) av misstag. Alla visste att han inte menade det så, utan att det var ett olyckligt ordval. Ändå tyckte många att det skulle ligga honom i fatet pga andra omständigheter.

Men den här händelsen är naturligtvis inte alls av samma magnitud som BP-skandalen. Några här verkar så genuint personligt träffade av detta. Som om ni blivit angivna som ett av de verklighetsbaserade exemplen i boken. Jag finner snart ingen annan förklaring eftersom det ältas så enormt mycket om hur begreppet "idiot" träffar som en pil i hjärtat.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
J
Jovisst, men sen är det ju iofs så att detta är ett ganska speciellt forum med en hel del engagerade människor som gillar att debattera. Tror ingen direkt av oss mässar på fikarasterna på jobbet om detta till kolleger som till slut undviker oss haha.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Ungefär som när BPs VD kallade vanliga människor för "dvärgar" ("small people" tror jag det var han sa) av misstag. Alla visste att han inte menade det så, utan att det var ett olyckligt ordval. Ändå tyckte många att det skulle ligga honom i fatet pga andra omständigheter.
EXAKT!! Mycket bra exempel! Om du nu frågar en "vanlig" människa vad de tycker om BP som företag är det nog rätt många som skulle komma ihåg den historien och därför har en mycket negativ bild av BP. "Var det inte det bolaget som tyckte illa om dvärgar?" (Sen att BP även orsakade ett extremt stor miljökatastrof minns ju givetvis folk också, men det har ingen bäring i den här trådens diskussion.)

Detta är precis min poäng med detta! Det spelar ingen som helst roll vad den ursprungliga intentionen är, det enda som betyder något är hur den uppfattas och hur folk minns den. Jag hävdar med en dåres envishet att Beijer med den här kampanjen kommer få epitetet "byggvaruhuset som tycker att privatkunder är idioter".

Jag har aldrig påstått att någon i Beijers ledning verkligen tycker det. Däremot kan jag tycka att det är de som är idioterna eftersom de gav den här kampanjen grönt ljus. Och vad jag, du "lärjungen", "twoody", "grävkalle" eller någon annan i den här tråden tycker är helt oväsentligt. Det är vad "vanliga människor" tycker som spelar roll, och jag har mycket svårt att tro att speciellt många vanliga privatkunder tycker att det är en kul kampanj. Hantverkarna älskar den säkert...men det är inte hantverkarna som står för Beijers inkomster. Utan kunder får varken Beijer eller hantverkare någon inkomst.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen så svårt att se skillnad på ett företag som bygger en reklamkampanj på att kalla slutkunden för idiot och ett konsumentforum där privatpersoner ber om hjälp när man hamnat i tvist med en leverantör?
De trådarna där lurade kunder ber om hjälp på ett forum brukar tyvärr urarta till ett drev där alla hantverkare framställs som skojare som bara försöker blåsa sina kunder
 
lärjungen lärjungen skrev:
Oavsett hur osmaklig vissa tycker att kampanjen är, så är det väl ganska barnsligt att dra den fiktiva slutsatsen att "Beijer tycker privatkunder är idioter". Du och alla andra vet naturligtvis mycket väl att så inte är fallet. Ungefär som när BPs VD kallade vanliga människor för "dvärgar" ("small people" tror jag det var han sa) av misstag. Alla visste att han inte menade det så, utan att det var ett olyckligt ordval. Ändå tyckte många att det skulle ligga honom i fatet pga andra omständigheter.
Hur menar du nu? Carl-Henric Svanberg försökte säga "vi bryr oss om den lilla människan" men var inte så bra på engelska som han trodde att han var och råkade säga "vi bryr oss om de kortväxta människorna". Då utsattes han för hån på grund av att hans tal blev fånigt. Men du menar då att Beijer helt enkelt är dåliga på svenska, så att de säger "idioter" när de egentligen menar nånting annat?

Jag vet inte om jag håller med riktigt. I det övriga materialet hittar jag ingenting som tyder på bristande språkkunskap eller att det är översatt från något annat språk. Så att just detta enda ord skulle vara felöversatt har jag svårt att hitta indikationer på.
 
  • Gilla
  • Haha
llehs och 4 till
  • Laddar…
lärjungen
A andersmc skrev:
Hur menar du nu? Carl-Henric Svanberg försökte säga "vi bryr oss om den lilla människan" men var inte så bra på engelska som han trodde att han var och råkade säga "vi bryr oss om de kortväxta människorna". Då utsattes han för hån på grund av att hans tal blev fånigt. Men du menar då att Beijer helt enkelt är dåliga på svenska, så att de säger "idioter" när de egentligen menar nånting annat?

Jag vet inte om jag håller med riktigt. I det övriga materialet hittar jag ingenting som tyder på bristande språkkunskap eller att det är översatt från något annat språk. Så att just detta enda ord skulle vara felöversatt har jag svårt att hitta indikationer på.
Kom igen. Du förstår nog att det jag menade var att ingen här på riktigt tror att Beijer tycker privatpersoner per definition är idioter. På samma sätt som ingen verkligen trodde att Svanberg menade att folk är småvuxna. Vilket tramsande.
 
U Uffe A skrev:
Och varför skulle det vara förbehållet kunder att snacka skit om hantverkare på diverse forum (tex Byggahus) där alla hantverkare dras över en kam.
Det är inte på något sätt förbehållet kunder att snacka skit om hantverkare...var har du fått det ifrån? Det finns många grupper på Facebook där hantverkare spyr galla över privatkunder. Har själv varit med i en sån grupp som skulle vara öppen för "alla". Det var på riktigt obehagligt att läsa kundföraktet från de hantverkare som skrev där. Modereringen gick i samma tema, så jag blev inte långvarig i den gruppen kan jag säga.
 
lärjungen
P Paxman skrev:
EXAKT!! Mycket bra exempel! Om du nu frågar en "vanlig" människa vad de tycker om BP som företag är det nog rätt många som skulle komma ihåg den historien och därför har en mycket negativ bild av BP. "Var det inte det bolaget som tyckte illa om dvärgar?" (Sen att BP även orsakade ett extremt stor miljökatastrof minns ju givetvis folk också, men det har ingen bäring i den här trådens diskussion.)

Detta är precis min poäng med detta! Det spelar ingen som helst roll vad den ursprungliga intentionen är, det enda som betyder något är hur den uppfattas och hur folk minns den. Jag hävdar med en dåres envishet att Beijer med den här kampanjen kommer få epitetet "byggvaruhuset som tycker att privatkunder är idioter".

Jag har aldrig påstått att någon i Beijers ledning verkligen tycker det. Däremot kan jag tycka att det är de som är idioterna eftersom de gav den här kampanjen grönt ljus. Och vad jag, du "lärjungen", "twoody", "grävkalle" eller någon annan i den här tråden tycker är helt oväsentligt. Det är vad "vanliga människor" tycker som spelar roll, och jag har mycket svårt att tro att speciellt många vanliga privatkunder tycker att det är en kul kampanj. Hantverkarna älskar den säkert...men det är inte hantverkarna som står för Beijers inkomster. Utan kunder får varken Beijer eller hantverkare någon inkomst.
Nä jag minns inte BP som företaget vars VD snubblade på orden. Jag (och jag tror de allra flesta) minns dem i första hand som företaget som lät brutala mängder olja läcka ut i havet. Det där andra var en liten bagatell.

Ska jag vara ärlig tror jag bara en bråkdel privatpersoner ens känner till boken. Och av dem är det en ännu mindre bråkdel som försöker göra en grej av det.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Nä jag minns inte BP som företaget vars VD snubblade på orden. Jag (och jag tror de allra flesta) minns dem i första hand som företaget som lät brutala mängder olja läcka ut i havet. Det där andra var en liten bagatell.

Ska jag vara ärlig tror jag bara en bråkdel privatpersoner ens känner till boken. Och av dem är det en ännu mindre bråkdel som försöker göra en grej av det.
Och ändå var det du som tog upp uttalandet som exempel. Men jag märker att du inte vill förstå vad jag försöker förmedla, och då är det ingen idé att diskutera vidare med dig. För att använda ett klassiskt citat från Stenis, med en liten modifikation: "Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ vill begrip".
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
lärjungen lärjungen skrev:
Kom igen. Du förstår nog att det jag menade var att ingen här på riktigt tror att Beijer tycker privatpersoner per definition är idioter. På samma sätt som ingen verkligen trodde att Svanberg menade att folk är småvuxna. Vilket tramsande.
Nästa gång får du hitta på en bättre liknelse då kanske? Svanberg skrev ju inte direkt en bok om sju små dvärgar men missförstods.
Det finns bevisligen några återkommande vita riddare som går i döden för hantverkarskrået, och det är ganska underhållande att läsa så fortsätt för all del.
Faktiskt mer underhållande än att läsa när någon ska förklara hur en jordfelsbrytare fungerar utan att veta ohms lag. Ursäkta liknelsen, den var riktigt dålig men det var meningen. Kanske nån förstår...
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Observera skillnaden mellan löneutveckling och lön
Problemet är att politiker och fack har satt sin prägel och förstört arbetsmarknaden.

Sedan finns det generationer som har idén att de ska tjäna pengar på att blogga, appar etc.
 
U Uffe A skrev:
Och varför skulle det vara förbehållet kunder att snacka skit om hantverkare på diverse forum (tex Byggahus) där alla hantverkare dras över en kam.
Ni som inte inser att det även finns kunder som är besvärliga och försöker blåsa hantverkaren, till er vill jag säga att ni ska öppna ögonen och se på saker i ett vidare perspektiv.
Obs!!!
Jag försvarar inte de hantverkare som försöker fiffla och blåser sina kunder..
Men inse att som det framgår tydligt av podden, det finns två sidor av myntet.
Jag har en liten enskild elfirma som jag bara kör när lust och vilja falller på.
De kunder jag har är de som jag har utfört arbete åt tidigare och de som tidigare kunder berättat om mig för.
Eftersom jag bara har den firman vid sidan om mitt ordinarie arbete som utbildare inom el, så jagar jag inga jobb som tur är.

Men även jag har råkat ut för kunder som jag aldrig mer kommer att utföra något arbete åt, även om de ringer och gråter, ber på sina bara knän att jag ska hjälpa dem med ett problem.

Lämnar aldrig offerter, gör jobb på löpande.
Köper jag in mtrl åt kund så blir det ett påslag på 10-15% på mitt inköpspris vilket deklareras innan arbetet påbörjas.
Vill kunden köpa in mtrl själv blir det samma timpeng, men vägrar att jobba med mtrl av usel kvalitet.
Finns inte mtrl i tillräcklig mängd för att fylla en hel dag debiteras ändå full tid för den dagen.

Jag säger bara en sak,:

Är väldigt glad att jag inte är beroeende av att köra min firma för att livnära mig.
Men när folk känner sig lurade när en jättefaktura dimper ner så talas det mycket om "fråga innan vad det kostar!". Om man aldrig gör offerter varför blir det då tumme-upp-likes från folk som tycker man alltid ska ta in en offert eller betala överpris?
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.