Hej.
Det börjar bli dags att skaffa spikpicka (och ev. dyckert)

Tänkte beställa från USA (förmodligen Toolsplus). Jag vill köpa ett märke som är vanligt i Sverige och har därför zoomat in på Senco eller Dewalt.

Någon som har erfarenhet av DW51823 eller Senco 601? Båda tar D-spikskallar, men vilken sort? Är de kompatibla med andra spiksorter?

ToolsPlus har en Senco 702FRH för 240 dollar. Jag förmodar att det är den som heter 702XP i Sverige. Om detta är korrekt så verkar priset vara otroligt bra (kostar väl minst 5 papp +moms i Sverige?). DW:n kostar 290 dollar på ToolsPlus.

Har de samma nippel-dimensioner i USA? Kan man beställa slang och kopplingar och få ihop dem med en svensk Senco-kompressor?

Vilken dyckertpicka ska jag titta på. Ska spika lister och panel (bastu). Det vore trevligt om jag även kunde använda den till småsaker i snickarverksta'n framöver.

Väggskivor:
Kan jag använda spikpickan till att spika OSB-skivor med för att sedan skruva gips ovanpå? Eller bör man även skruva OSB?

Tack.
/Micke

 
D-spikarna finns väl antingen i raka band eller vinklade och de pistoler jag provat har funkat med samma spik oavsett om det varit Senco eller Paslode eller annat.

Nipplarna verkar vara samma i USA som här, jag köpte nipplar från Classe som passade på min USA-importerade DeWalt. Du kan koppla pistolen till vilken kompressor som helst.

Dyckertpistolen som jag köpte från www.toolsplus.com är en Dewalt 51238K och den funkar kanonbra, har inte klickat en enda gång. (Jag har en från Classe också och det är rena skräpet, klickar och har sig samt gör fula märken i panelen.)

Angående OSB så vet jag inte men jag spikar klammer med Classe-pickan när jag sätter upp spånskivor och det duger den gott till!
 
Har just pratat med Coastal Tool. Det står nämligen "Tool not available for export" som kommentar under Senco 601:an.

En väldigt tillmötesgående man som heter Tod berättade att den amerikanska varianten inte var CE-märkt. Han sa att det förmodligen var exakt samma verktyg, men att det blir böter om man använder icke CE-märkta pickor på nå't jobb.

Han har nog inga problem att skicka över en picka om jag är beredd att stå risken att köra icke CE-märkt.

Är det någon som har koll på vad CE-märkning innebär på luftverktyg? Det kan ju knappast ha med elsäkerhet att göra. Jag förmodar att jag inte ska räkna med att kunna sälja den vidare, men för drygt en tredjedel av svenska priset kan jag tänka mig att ha kvar maskinen för alltid (hade annars tänkt sälja när jag har byggt klart).

Någon som vet om Dewalten är CE-märkt. Tod trodde att det kunde vara likadant med den, men han hade inte 51823:an.

/Micke
 
Vilken spikpistol är lämplig för att spika fasadpanel med?

 
Senco Framepro 601 hoppas jag, för den ska jag spika fasadpanel med. Om man är noga med att spikskallarna ska vara runda behöver man t.ex Senco Framepro 602.

601:an tar bara så'na spikskallar som är lite avfasade. Å andra sidan får det plats fler spikar i 601:an och magasinet är inte lika mycket i vägen pga aggresivare vinkel.

/Micke
 
Tack sgryd!
Ser att tools-plus har Senco 702 FRH till samma pris.
Vet du nåt om dena spickpistol?
 
fick själv mina 2 från tools plus i måndags...

en D51845 och en D51238K (sista är för att ersätta nån julapryl som gör fula märken + att den var så satans billig när frakten kostar ;D )

inte haft tid att leka med dem än, men ser fram emot det
 
Det är en fröjd att leka med DW51238K kan jag säga!:)
 
Frxy:
700-serien är Sencos top-of-the-line. Skillnaden mot 600-serien är att fler interna delar är utbytbara för längre livslängd, samt 3 års garanti (1 år på 600 tror jag).

Men de nya 700-maskinerna heter inte FRH om jag minns rätt. Misstänker att det är en äldre modell, vilket kan förklara att det är samma pris som den nya 602:an.

MEN.. Sencos USA-verktyg är inte CE-märkta. Enligt uppgift från CoastalTools i USA får de egentligen inte ens skicka dessa pickor till Europa, men det går nog ändå. Möjligen blir andrahandsvärdet lägre på en icke CE-märkt pistol efter som de inte får användas på byggen.

Enligt uppgift från en kille på Svenska Senco är det precis samma maskiner i USA och Sverige, men CE-märkning har visst någon licens/test-kostnad.

Jag köpte en Framepro 601:a hos Sernbrandt i Huddinge. Skulle ju ändå ha en kompressor (220 volt såklart) så jag tyckte att det var bäst att köpa från samma ställe så att man får bra service.

Edit:
Oj då.. läste just början på denna tråd och upptäckte att det var min egen :p Det betyder att jag har upprepat endel i detta inlägg trots att det är samma tråd.. Hoppas nya inlägget gav något nytt.

/Micke
 
Ni som har handlat från USA (Toolplus), vad har ni fått ge för frakten och hur har betalningen funkat?

Jag tänkte beställa en D51845 spikpicka och en senco finishpro 18 till dyckertskjutandet. Kan man köpa spik till dessa på vanliga ställen eller är det någon dum specialbandning som krävs?

//Jonten
 
Jag betalade med VISA och frakten kostade $51.80.

USPS Global Express Mail (4-6 days with tracking) $51.80 + handling charge and item.
 
Hej

Jag beställde en DeWalt D51844 från Tools-plus 2008-01-28 och den kom fram 2008-02-09

Subtotal: $129.00
Shipping: $64.80
Total: $193.80

Sen tillkom moms och tull med ungefär 450kr
Det var en refurbished spikpistol vilket jag tror betyder att den har gått tillbaka till DeWalt i ngt garantiärende och sedan säljs efter att det har åtgärdats... Min såg i princip helt ny ut förutom 2-3 små märken!

Pistolen i övrigt är bra att ha att göra med... Tidigare hyrde jag en Senco, med 34 graders lutning, från Cramo! Den största skilnaden är att Sencon hade en omställningsknapp så man kunde byta från automateld till ett skott åt gången... med DeWalts spikpistol så måste man byta hela avtryckaren för det... lite omständigt men vet man vilken man vill ha så kanske man inte bryr sig?
 
Ni som köpt från Toolplus, har någon köpt en "Reconditioned" spikpistol?
Dom är ju relativt bra i pris, men löns det eller är nya att rekomendera :confused:

Skulle behöva en stombössa samt en panelbössa (några förslag kanske :rolleyes:)

Jo och så en till fråga, är Porter Cable något att ha (är inte så inne på dessa ännu)?
 
Cricce skrev:
...Jo och så en till fråga, är Porter Cable något att ha (är inte så inne på dessa ännu)?
Porter cable har visst en hel del gemensamma verktygsproduktion med FLEX, de påbörjade nåt slags partnerskap under samma ägare i mitten på 90-talet och såldes vidare till Black&Decker för nåt år sen. Vad ägareförhållandena har för betydelse för vad det är för slag i maskinerna vet jag inte, och särskilt som det under B&D-paraplyet ryms både DeWaltflaggade Elu-maskiner och Black&Läcker så minskar ju inte förvirringen, men Porter Cable är nog inte att räkna till de sämre märkena baserat på kopplingen till FLEX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.