pacman42 pacman42 skrev:
För att godkännas efter att reglerna ändrats i så fall. Det finns ju inte retroaktiva krav.
Just så. Men om man bygger en laddare idag så gäller reglerna om DC-läckström.

L L-E skrev:
Är fortfarande nyfiken på om Typ B är nödvändigt eller om der bara är ett ytterligare sätt att pungslå konsumenter.
Jag tror inte att det är för skojs skull som regeln tillkommit. Men jag kan inte förstå varför det skulle behövas vid enfas.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant länk där man i praktiken säger att jordfelsbrytare typ B måste sitta i centralen. Har man flera felkällor så blir summan av dessa ett problem ändå om de uppfyller reglerna var och en:
- [länk]
Intressant, tycks som man letar efter saker att nojja sig om när man lever i ett välfärdsamhälle.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Intressant, tycks som man letar efter saker att nojja sig om när man lever i ett välfärdsamhälle.
Om man nu ska oroa sig så borde man om man tror på/tar på allvar resonemanget i länken sätta DC övervakning i centralen för att mäta upp den sammanlagda DC-strömmen. Om DC överstiger nämnda 6 mA per fas går larmet och hela familjen samlas mitt i rummet medans elansvarig går runt och koppar ur apparater tills DC strömmen går under gränsvärdet och ansvarig kan blåsa faran över.

Tillägg: Skall byta mina Wago till skruvade klämmor samt använda Typ A även för laddboxen.
 
L L-E skrev:
priset är mer realistiskt än hager's variant. Fick oxå ett pris från Riga på en malmbergs för 80 euro. Om detta stämmer köper jag dylik. Är fortfarande nyfiken på om Typ B är nödvändigt eller om det bara är ett ytterligare sätt att pungslå konsumenter.
Det är mycket bättre att du ser till att din "laddutrustning" har detektering av DC det ni nämner tidigare här med 6 mA osv och sen sätter en helt normal JFB typ A som skydd för bara denna delen för EV. Ta även om möjligt ut det som en direkt avgrenad matning från tex måtarskåpet och inte via ordinarie gruppcentral(er). Så slipper du en JFB typ B som pga att man vill komma billigt undan även vanligtvis är av tvivelaktig funktion och kvalite åtminstone på sikt välj en vettig typ A istället och ordna med fördel installationen som ovan.

De inbyggda skydden är bra och ger även en funktionalitet likt vanliga JFB för AC-komponenter också. Inget fel med rem och hängslen dessutom aktivt övervakat av laddningselektroniken ett plus där med som inte B-typen ger.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är mycket bättre att du ser till att din "laddutrustning" har detektering av DC det ni nämner tidigare här med 6 mA osv och sen sätter en helt normal JFB typ A som skydd för bara denna delen för EV. Ta även om möjligt ut det som en direkt avgrenad matning från tex måtarskåpet och inte via ordinarie gruppcentral(er). Så slipper du en JFB typ B som pga att man vill komma billigt undan även vanligtvis är av tvivelaktig funktion och kvalite åtminstone på sikt välj en vettig typ A istället och ordna med fördel installationen som ovan.

De inbyggda skydden är bra och ger även en funktionalitet likt vanliga JFB för AC-komponenter också. Inget fel med rem och hängslen dessutom aktivt övervakat av laddningselektroniken ett plus där med som inte B-typen ger.
Kommer som du föreslår göra en avgrening från mätarskåpet enkom för laddboxen. Har du länkar till lämpliga DC detektorer? Man kan mäta DC läckström i huvudcentralen som varnar vid överström. Problemet är väl vad man ska göra åt det, känns som att laddningen måste fortgå då behovet av att ladda inte försvinner bara för att men har ett problem med DC-ström.
 
L L-E skrev:
Kommer som du föreslår göra en avgrening från mätarskåpet enkom för laddboxen. Har du länkar till lämpliga DC detektorer? Man kan mäta DC läckström i huvudcentralen som varnar vid överström. Problemet är väl vad man ska göra åt det, känns som att laddningen måste fortgå då behovet av att ladda inte försvinner bara för att men har ett problem med DC-ström.

http://www.stegen.com/en/ev-products/126-residual-current-sensor.html

https://www.bender.de/fileadmin/content/Products/d/e/RCMB121_D00267_D_XXEN.pdf
 
Detektorn i första länken kan jag inte se någon CE-märkning på.
 
Min bygge lär inte heller få ett CE märke.
Hittar inget pris på den ändra prylen, ngn som vet mer?
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
L L-E skrev:
Min bygge lär inte heller få ett CE märke.
Hittar inget pris på den ändra prylen, ngn som vet mer?
Vad är det för bygge du ska gör är det liknande det pacman gjort? Av de två komponenterna du länkade till har jag faktiskt haft den andra på bänktest dvs den som Vacuumschmelze tillverkar och du hade under Bender länken. Är nog inte lätt att skaffa till ett bra pris som privatperson kanske du kan få till ett varuprov vettigt via Beving här i SE om du snackar lite sött.

Ett annat alternativ om du bygger själva logiken för kontroll av laddning, lastbegränsning osv och hoppar över delen med DC övervakning kan vara att skaffa de mer prisvärda JFB typ EV istället. Är avsedda för att sättas per laddutrustning och slipper så du kludd med andra fällor om man vill vara någorlunda regelrätt. Skiljer inte så mycket i pris mot de billigare typ B som importeras men då kan man välja något som fyller mer än att det sitter formellt rätt B men utan någon reda på om den är vettig och gör nytta på sikt.

Egentligen är det ju ett riktigt mumbo-jumbo runt de här frågorna och kanske tyvärr mycket upptrissat av andra skäl än de rent konkret tekniska. Men man bör försöka ha någon tanke på fallen ändå och att inte lägga laddare vidare under andra centraler dvs ut direkt från mätarplatsen är det huvudsakliga för att inte råka ut för blockeringar pga mättning. Samma då om man vill vara mer på banan en JFB typ EV eftersom en typ A ändå ska till även vid kommersiellt ok övervakade boxar.
 
Finns det någon orsak till att inte köpa den billiga JFB typ B som jag länkade till och använda den för hela (eller delar av) centralen?

Min central skall byggas om och delas upp i två (inne + ute/värme/vatten är tanken för att separera riskdelar från riskfritt). Det borde ju gå alldeles utmärkt att ha en typ B i den där jag kopplar in matningen till laddboxen, eller hur? Varför pratar man om separata JFB överhuvudtaget?
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det för bygge du ska gör är det liknande det pacman gjort? Av de två komponenterna du länkade till har jag faktiskt haft den andra på bänktest dvs den som Vacuumschmelze tillverkar och du hade under Bender länken. Är nog inte lätt att skaffa till ett bra pris som privatperson kanske du kan få till ett varuprov vettigt via Beving här i SE om du snackar lite sött.

Ett annat alternativ om du bygger själva logiken för kontroll av laddning, lastbegränsning osv och hoppar över delen med DC övervakning kan vara att skaffa de mer prisvärda JFB typ EV istället. Är avsedda för att sättas per laddutrustning och slipper så du kludd med andra fällor om man vill vara någorlunda regelrätt. Skiljer inte så mycket i pris mot de billigare typ B som importeras men då kan man välja något som fyller mer än att det sitter formellt rätt B men utan någon reda på om den är vettig och gör nytta på sikt.

Egentligen är det ju ett riktigt mumbo-jumbo runt de här frågorna och kanske tyvärr mycket upptrissat av andra skäl än de rent konkret tekniska. Men man bör försöka ha någon tanke på fallen ändå och att inte lägga laddare vidare under andra centraler dvs ut direkt från mätarplatsen är det huvudsakliga för att inte råka ut för blockeringar pga mättning. Samma då om man vill vara mer på banan en JFB typ EV eftersom en typ A ändå ska till även vid kommersiellt ok övervakade boxar.
bygger enligt smartEVSE dvs med microcontroller https://www.smartevse.nl/
men tänkte lägga till Wi-Fi styrning och/eller zigbee samt DC övervakning. Ett litet projekt lämpligt att genomföras tillsammans med barnen.



Drar elen direkt och inte via ngn central.
Titade på en youtube video gällande detta med dc-strömmar och mättade jfb tyckte mig se att DC strömmen var rejält tilltagen för att demonstrera hur den påverkar jfb typ a.

Alltså dc övervakning med loggning tillsammans med en märkes jfb typ a och tänker mig ansluta 3 fas.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Min central skall byggas om och delas upp i två (inne + ute/värme/vatten är tanken för att separera riskdelar från riskfritt). Det borde ju gå alldeles utmärkt att ha en typ B i den där jag kopplar in matningen till laddboxen, eller hur? Varför pratar man om separata JFB överhuvudtaget?
För något år sedan fick jag en lite krypström i någon apparat i huset. Någon gång i veckan löste jordfelsbrytaren ut och hela huset blev svart. Som tur var hade elektrikern lagt kyl, frys och värmepump separat så det blev ingen riktig katastrof. Tänk på hur frustrerande det är att inte veta var felkällan är och misstänka allt i hela huset inklusive uttagen utomhus. Det tog en väldigt lång tid innan vi kom på att det var diskmaskinen. Numera är jag en varm förespråkare av personskyddsautomater som är säkring och jordfelsbrytare i en och samma enhet vilket gör att det dels är enkelt att hitta felet samt att man slipper bli strömlös i hela huset.

Mina föräldrar hade ett uttag utomhus som någon sorts insekt tagit sig in i och lagt ägg i en kletig sörja som kortslöt fas och jord. Det var ganska enkelt hittat tack vare en separat jordfelsbrytare till ett litet antal uttag utomhus så jag behövde bara skruva isär några innan problemet hittades.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L L-E skrev:
DC-övervakning

[länk]
Intressant. Min spole för 20kr från Kina fungerar precis likadant. Läge att installera den i laddboxen alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.