Bjuris skrev:
Är inte så insatt i olika pannor så jag undrar vad finns det för belägg att köpa en inova för 45000:- jämfört med tex en orlan 60kw för 27000:-
Okej kvalite men om en panna håller i 20 eller 25 år känns som det kvittar när det skiljer 18000:-
Det är säkert mer saker som skiljer, men vad, som kan motivera och lägga dom pengarna extra?
Håller med..

En 5000 l acktank utan slingor/beredare kostar drygt 20000:- hos Borö så en orlan med nästan dubbelt så stor eldstad (185 el 310 liter) får man tanken o pannan för samma pris som bara en baxi 50 kW.. Enligt reklamen så ska orlan ha 91% verkningsgrad men även om det är tilltaget så är då inte priset det..
Om den är för liten så går det ju ta den på 80 kW o 465 liter eldstad.. ;)
 
Emil J skrev:
Vedpanna + tankar för 340 kvm......
Är på gång att bygga nytt utanför Kalmar. Hus, ca 240 kvm och garage/gastrum/pannrum på ca 100 kvm. Pratade med en hantverkare på känd firma i Kalmar om just ackumulatortankar och dess storlekar. Han tyckte att en tekniktank på 750 l och slavtank på 3000 l verkar rimligt. (Klassikern 10*x kvm uppvärmd yta...)Då har man lite marginal också. ;) Jag visste inte ens att det fanns så stora tankar till husbyggnad, har endast hört talas om tankar upp till 2000 l. Är det någon som idag har 3 kubikmeter ackumulatortank som kan hjälpa mig. Är mycket bättre än 2*1500 liter ??? Tips på bra pannor som är tillräckligt stora för att få en bra balans?!? Funderar på Calmarpannan V65 från Trebema. Någon som äger en sådan?? Bra eller inte. Bra verkningsgrad och hyfsat pris..... Alla tips om system och storlekar välkomnas. :)
Hur långt kommer det va mellan huset o pannrummet??

Om du kör med vvc med en aquawarm kulvert med tempen 60° så får du förluster på ca 1300 kWh/år = samma som effektas 750 l tank med 90 mm isolering..
Värmen shuntar du direkt från pannrummet då har du ca 500 kWh/år i förluster därifrån då man inte behöver värme hela året..
Totalt blir det ca 1800 kWh/år i förluster med en bra kulvert på 25 meter/ knappt 2m3 ved + att anläggningen blir simplare/billigare..

Håller med Matss om att det är bättre att sattsa på en ordentlig vedanläggning med tok isolerad acktank o skippa solfångare för det kommer inte vara många brasor du slipper elda/år om du har en tank på 5-6 m3
 
Andreas_Hansson skrev:
Verkningsgrad.Garanti.Reservdelar.Support.
Sen slipper du ju bygga om styrningen på en baxi.Den är byggd för att kunna ladda tankarna till 94 grader.
18000 bryr man sig inte mycket om när man tittar på en bil.Men ska det stå i pannrummet ska det var så billigt som möjligt..
Verkningsgraden är ju samma, kanske inte stämmer men jag har inte sett nått motbevis.
Garantin är 3år sämre på orlan men man får hoppas att den håller lite längre än så.
Reservdelar, är dom mycket dyrare på orlan?
Supporten vet jag inget om men den kanske är dålig, men då finns ju detta forum :)

"Bygga om pannan", sätta dit en pot. ser inte det som nåt jätte jobb.

Ska jag köpa ny bil så väljer jag en för 27000:- istället för 45000:-
om dom är likgiltiga.

Jag tycker inte detta är belägg nog för att lägga 18000:- extra, men det är ju min uppfattning.
 
mats757 skrev:
Har också 6m3 tank  70kw panna  10m2 solfångare.
200m2 hus med -80tals standard. 110m2 garage nybyggt.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en större solfångare.
Det verkar som om vi har motsvarande storlek på uppvärmd yta. Jag bygger 240+100 m2 nytt.... Du har alltså 6 m3 tank och 70 kW panna (fabrikat??) och ändå ångrar du att du "bara" har investerat i 10 m2 solfångare. Förklara! Måste du elda så ofta trots denna 6 m3 tank? :-?
 
2an skrev:
Håller med..

En 5000 l acktank utan slingor/beredare kostar drygt 20000:- hos Borö så en orlan med nästan dubbelt så stor eldstad (185 el 310 liter) får man tanken o pannan för samma pris som bara en baxi 50 kW.. Enligt reklamen så ska orlan ha 91% verkningsgrad men även om det är tilltaget så är då inte priset det..
Om den är för liten så går det ju ta den på 80 kW o 465 liter eldstad.. ;)
Polska pannan Orlan!..........
Har läst några sidor i den fantastiskt populära linan "Ny vedpanna Orlan", orkar inte läsa allt, kan inte sitta hela helgen......
Denna linan skapades hösten 2005. Finns det någon som har äger denna panna som kan svara på om det är bra kvalite och om man verkligen får en bra panna för de pengarna. Orlan verkar ligga en bra bit under övriga fabrikat när det gäller priser.
 
Eko-Vimar som är tillverkare av Orlan vedpannor är också underleverantör av pannkroppar till ett välkänt svenskt märke CTC samt en välkänd tysk kvalitetspanna, Wiessman Vitolig. Själv är jag mycket nöjd min 25kW och 2 st JÄMÄ 1150L med 100PUR isolering. 102kvm bostad samt kulvert till 70kvm växthus 40kvm garage.
 
Det går inte att jämföra Solo Inova med Orlan och säga att det är samma sak. Orlan ska i så fall jämföras med föregångaren Solo Plus.

Orlan har tryckande fläkt, en omodern teknik som:
-ställer större krav på täthet i luckorna för att det inte ska röka in = mer service
-ger ojämnare gasflöde genom panna
-kräver drag i skorstenen

Inovan har sugande fläkt

Inovan har påkostad keramik, påkostad el, påkostad eldstad, bra isolering, bra service, alla reservdelar finns för omedelbar leverans. Som alltid får man vad man betalar för...

Det är som att jämföra en skoda med en Mercedes...
 
Matss skrev:
Inovan har påkostad keramik, påkostad el, påkostad eldstad, bra isolering, bra service, alla reservdelar finns för omedelbar leverans. Som alltid får man vad man betalar för...

Det är som att jämföra en skoda med en Mercedes...
Undra om det gäller bränsleförbrukningen mellan pannorna oxå.. ;)

Tvivlar på att innovan är dubbelt så bra bara för att man betalar dubbelt så mycket ::)
 
Mercedesen är väl inte dubbelt så bra heller ;)
 
Matss skrev:
Mercedesen är väl inte dubbelt så bra heller  ;)

De va just de jag menade med tanke på alla problem som Mercedes har med bl.a rost.
 
en merca rostar inte ;)

jag valde iaf "merca", dvs calmar v65 :)
 
Ok då kallar jag Inovan Rolls Royce då ;)
 
Visst är 99% av vedanläggningarna fel dimensionerade, men ett nytt hus är enormt mycket energisnålare (om man bygger rätt!). Kalmar tillhör ju heller knappast Sveriges kallaste orter, blåser kanske lite mer vid kusten men det ska väl ett nybygge inte ha några problem med.

Edit:läste lite fel angående storleken på bygget, men tycker ändå att systemen som föreslagit låter lite i överkant.

/danso
 
kan man ha för stor panna och tankvolym? dvs inom rimliga ramar....
större effektiv panna + stor volym= färre eldingstillfällen = större flexibilitet med eldandet. detta förutsätter givetvis att tankarna är ordentligt isolerade.
 
pellefant skrev:
kan man ha för stor panna och tankvolym? dvs inom rimliga ramar....
större effektiv panna + stor volym= färre eldingstillfällen = större flexibilitet med eldandet. detta förutsätter givetvis att tankarna är ordentligt isolerade.
Nej, igentligen inte.....stora tankar är inga problem, men det finns inte allt för många "stora kvalitetspannor" att ladda tankarna med på rimlig tid. Ska man tända upp och sedan fylla pannan 3ggr så får man ju ta ledigt från jobbet dom dagar man ska elda. Den stora innovan räcker en bit..men är enligt mig för dyr även om det är en rejäl och bra panna. Det saknas inte så många slantar till dom "riktiga" Rolls Roycen då, Kunzell, Visseman mfl. där är det helt andra kontruktioner och finneser avancerade styrningar.

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.