Självklart har inte alla elektriker en behörighet och behöver inte heller det eftersom de går under ett egenkontrollprogram på sitt arbete.
Att de sen drar el åt sig själv eller sin granne är ju helt naturligt
Att även en kontorsnisse som är en sk, hemmapulare kan fixa enklare behörighetskrävande jobb i sitt eget hem har jag också full förståelse för om man har Bra på fötterna på att säga
MEN att komma med förslaget att en icke elektriker ska kunna fixa sig nåt ”körkort”för att göra behörighetskrävande jobb är ju ett helt vansinnigt förslag som inte den dummaste av de dumma skulle komma med.....
Där lyser okunskapen för elyrket igenom
Såna personer bör man se upp med
 
Förklara gärna varför det är så dumt och vad det är i elektrikeryrket gällande en elinstallation i en bostad som är så fruktansvärt svårt att lära sig så att personer som uppenbarligen lyckas väl inom övriga områden i livet inte kan lära sig.
Det verkar som att ni tror att elektriker besitter en förståelse för något magiskt...
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ytterligare en som desperat vill skydda sitt skrå, och som tror att en auktoriserad elektriker per automatik gör ett mycket bättre jobb än en noggrann, påläst 'hemmapulare'.
Handlar inte om vem som vet och gör bäst jobb. Handlar om ellagen om vad man får och inte får göra. Leker du även polis i ditt närområde och patrullerar gator och torg med som exempel???
 
J jhnh skrev:
Självklart har inte alla elektriker en behörighet och behöver inte heller det eftersom de går under ett egenkontrollprogram på sitt arbete.
Att de sen drar el åt sig själv eller sin granne är ju helt naturligt
Att även en kontorsnisse som är en sk, hemmapulare kan fixa enklare behörighetskrävande jobb i sitt eget hem har jag också full förståelse för om man har Bra på fötterna på att säga
MEN att komma med förslaget att en icke elektriker ska kunna fixa sig nåt ”körkort”för att göra behörighetskrävande jobb är ju ett helt vansinnigt förslag som inte den dummaste av de dumma skulle komma med.....
Där lyser okunskapen för elyrket igenom
Såna personer bör man se upp med
Jag ska försöka att inte sänka mig till din nivå, utan bemöta oförskämdheterna med sakargument.

Behörighetskraven är idag så absurt strikta att de kan illustreras med följande händelse från när vi flyttade in i vårat hus. Då satt där en dimmer i vardagsrummet. Den ville vi byta till en vanlig strömbrytare.

Jag hade enligt lagen fått byta dimmern mot en annan dimmer (jo, jag kollade). Hade där suttit en vanlig strömbrytare hade jag fått byta den mot en annan strömbrytare.

Men att byta dimmern mot en strömbrytare gick icke för sig; det räknas som installation. Förklara gärna för mig den oändligt stora skillnaden mellan dessa ingrepp som motiverat att ett är olagligt och att de andra två inte är det? Eller varför man ska gå som lärling i elfirma på heltid i flera år för att få utföra detta jobb i sin egen bostad?

En annan egendomlig gråzon är kabelkanaler. Enligt vissa (jag får ju inte utbilda mig inom detta, så jag vet inte) räknas detta som fast installation som kräver elektrikerbehörighet, enligt andra inte. Är det rimligt att jag måste välja mellan att ropa på elektriker för dyra pengar — som kanske inte alls hinner ta såna småjobb — eller att ha vardagsrummet fullt av dammsamlande kabelhärvor?
 
P Putte 9497 skrev:
Leker du även polis i ditt närområde och patrullerar gator och torg med som exempel???
Ja det finns flera som gör det, polisen eftersöker sådana personer,
https://polisen.se/om-polisen/bli-volontar/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Handlar inte om vem som vet och gör bäst jobb. Handlar om ellagen om vad man får och inte får göra. Leker du även polis i ditt närområde och patrullerar gator och torg med som exempel???
Svea Rikes Lag är nu icke av Gud given, för evigt ristad i stentavlorna från Sinai berg. Lagarna stiftas av våra folkvalda och är därmed ytterst ett uttryck för det allmänna rättsmedvetandet. Om en lag blivit meningslös är det dags att ändra den, vilket är vad jag förespråkar.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Handlar inte om vem som vet och gör bäst jobb. Handlar om ellagen om vad man får och inte får göra. Leker du även polis i ditt närområde och patrullerar gator och torg med som exempel???
Du menar nattvandrar som typ Föräldrar På Stan? Japp, det gör jag
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Nä det köper jag inte...
Självklart byter du brytaren mot en dimmer eftersom du besitter kunskapen
Men ett körkort för hemmet.....
Var går gränsen då ? En liten villa i eget ägo?
Nä det funkar inte.
Det är ju så mycket mer än att bara koppla en brytare...
Brytaren kan alla normalbegåvade byta till en dimmer utan att ta in en elektriker
 
@ricebridge nu vet jag inte när ni flyttade till nya boendet, men numera får ”Svensson” byta dimmer mot strömbrytare å vice versa.
Detta ändrades i år eller om det var förra året.
 
J jhnh skrev:
Självklart har inte alla elektriker en behörighet och behöver inte heller det eftersom de går under ett egenkontrollprogram på sitt arbete.
Att de sen drar el åt sig själv eller sin granne är ju helt naturligt
Att även en kontorsnisse som är en sk, hemmapulare kan fixa enklare behörighetskrävande jobb i sitt eget hem har jag också full förståelse för om man har Bra på fötterna på att säga
MEN att komma med förslaget att en icke elektriker ska kunna fixa sig nåt ”körkort”för att göra behörighetskrävande jobb är ju ett helt vansinnigt förslag som inte den dummaste av de dumma skulle komma med.....
Där lyser okunskapen för elyrket igenom
Såna personer bör man se upp med
Egenkontrollprogramet gäller inte för att dra el åt sig själv eller sin granne men jag förstår vart du vill komma om du gör arbetet åt dig själv för då vet du vad du gör samtidigt som du följer reglerna i ellagen vad gäller elsäkerhet. Däremot ska en kontorsnisse inte leka hemmapulare.
 
M MatCan skrev:
Förklara gärna varför det är så dumt och vad det är i elektrikeryrket gällande en elinstallation i en bostad som är så fruktansvärt svårt att lära sig så att personer som uppenbarligen lyckas väl inom övriga områden i livet inte kan lära sig.
Det verkar som att ni tror att elektriker besitter en förståelse för något magiskt...
Följ lagen så förstår även du
 
Inte ens om kontorsnissen gör elritningarna som elektrikern arbetar efter?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag ska försöka att inte sänka mig till din nivå, utan bemöta oförskämdheterna med sakargument.

Behörighetskraven är idag så absurt strikta att de kan illustreras med följande händelse från när vi flyttade in i vårat hus. Då satt där en dimmer i vardagsrummet. Den ville vi byta till en vanlig strömbrytare.

Jag hade enligt lagen fått byta dimmern mot en annan dimmer (jo, jag kollade). Hade där suttit en vanlig strömbrytare hade jag fått byta den mot en annan strömbrytare.

Men att byta dimmern mot en strömbrytare gick icke för sig; det räknas som installation. Förklara gärna för mig den oändligt stora skillnaden mellan dessa ingrepp som motiverat att ett är olagligt och att de andra två inte är det? Eller varför man ska gå som lärling i elfirma på heltid i flera år för att få utföra detta jobb i sin egen bostad?

En annan egendomlig gråzon är kabelkanaler. Enligt vissa (jag får ju inte utbilda mig inom detta, så jag vet inte) räknas detta som fast installation som kräver elektrikerbehörighet, enligt andra inte. Är det rimligt att jag måste välja mellan att ropa på elektriker för dyra pengar — som kanske inte alls hinner ta såna småjobb — eller att ha vardagsrummet fullt av dammsamlande kabelhärvor?
Angående dimmer och strömbrytare i ditt fall är svårt att säga, men kan vara så att det saknas nolla för att byta en strömbrytare till en dimmer. Kan vara så men vet inte säkert eftersom att jag inte har alla uppgifter..
 
J jhnh skrev:
Inte ens om kontorsnissen gör elritningarna som elektrikern arbetar efter?
Eller om kontorsnissen är personen som designat och konstruerat prylen som elektrikern installerar?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Svea Rikes Lag är nu icke av Gud given, för evigt ristad i stentavlorna från Sinai berg. Lagarna stiftas av våra folkvalda och är därmed ytterst ett uttryck för det allmänna rättsmedvetandet. Om en lag blivit meningslös är det dags att ändra den, vilket är vad jag förespråkar.
Självklart tycker vi olika om alla lagar och regler som finns och de är som du påpekar inte ristade i sten. Men så länge de gäller är det varje medborgares skyldighet att följa dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.