P Putte 9497 skrev:
Istället för att röra till det kan vi hålla oss till saken eller lägga ner.
Vilken sak skall vi hålla oss till? Ellagen? Körkort? Jordfelsbrytare och hur dessa skyddar ojordade uttag? Om konduktörer får köra tåg? Eller skall vi hellre hålla oss till TS fråga om utomhusbelysning? Jag håller på det sista.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Hade kontakt med en väldigt klok person här igår som uppmana mig att lämna tråden när övriga beter sig som en dagisklass som inte vill ta in varför de ska ha blöja.

Lämnar denna tråd nu och gör vad ni vill.
 
P Putte 9497 skrev:
Istället för att röra till det kan vi hålla oss till saken eller lägga ner. Tror att du förstår vad jag menar men vill spela dummare än vad jag tror att du är.
Det var DU som började prata om körkort.

Det finns flera personer som kör tex bil lagligt utan att ha något körkort.

Jag får tex köra lastbil lagligt utan att ha lastbilskörkort om jag kör på inhängnat område.
 
P Putte 9497 skrev:
Följ lagen så förstår även du
Nej jag gör faktiskt inte det. Att bara peka på lagen som att den vore helig fungerar inte för mig. Lagen är inte speciellt intelligent utformad och har lite med verkligheten att göra.
Om jag (eller en anställd utan egen behörighet) vet vad han gör så ser jag inget problem.
En normal elinstallation i en villa är inte speciellt komplicerad. Att utöka tex mitt garaget med ett till utanpåliggande uttag kräver ingen högre kunskap som man bara kan tillskansa sig genom ett antal års utbildning och praktik.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Inte om du stoppar i en apparat med skyddsjord
Ok. Så om du kopplar in en jordad appatat i ett jordat uttag så är det ofarligt att ta i fas och nolla samtidigt?

Kan du inte ge en tydlig förklaring till vilken skillnad det är för jordfelsbrytaren om ett uttag är jordat eller inte istället för att bara säga att det är så?
 
Jag tror inte han kan det. Argumentationen är ju att ”det är så” och ”det är lagen”.
Paragrafryttare eller avundsjuk på folk som klarar mer saker än han själv.
 
Har svårt att inte försvara mig från era påhopp. Jag har auktorisation och vill bara att ni håller er till vad man får göra och inte eftersom att ni saknar all relevant kunskap om el.
 
P Putte 9497 skrev:
Har svårt att inte försvara mig från era påhopp. Jag har auktorisation och vill bara att ni håller er till vad man får göra och inte eftersom att ni saknar all relevant kunskap om el.
Nej. Det är där du har fel. Att man inte har auktorisation betyder inte att man saknar all relevant kunskap.
Och om det är kunskapen som är problemet så är det ju orimligt att en person som jobbar med elinstallationer hela dagarna inte får installera hemma på fritiden...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
... eftersom att ni saknar all relevant kunskap om el.
Till relevant kunskap hör väl att veta hur en jordfelsbrytare fungerar?
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Jag tror i ärlighetens namn att du försöker försvara ditt skrå och det orimliga systemet som du tillhör och därför inte riktigt ser nyktert på frågeställningen.
 
useless useless skrev:
Till relevant kunskap hör väl att veta hur en jordfelsbrytare fungerar?
Det är ju det jag vet och inte du.
 
M MatCan skrev:
Nej. Det är där du har fel. Att man inte har auktorisation betyder inte att man saknar all relevant kunskap.
Och om det är kunskapen som är problemet så är det ju orimligt att en person som jobbar med elinstallationer hela dagarna inte får installera hemma på fritiden...
Men har alla hempulare den kunskapen, du får väll be din elarbetsgivare att stå för dina elarbeten på fritiden, varför gör du inte det?
 
useless useless skrev:
Tydligen vet inte elsäkerhetsverket heller. Du kanske skulle ta och utbilda dom?

[länk]
Kanske dax att du läser hela texten i din länk och inte bara första raden i svaret.
 
P Putte 9497 skrev:
Men har alla hempulare den kunskapen, du får väll be din elarbetsgivare att stå för dina elarbeten på fritiden, varför gör du inte det?
För att jag inte har någon elarbetsgivare. Jag jobbar inom ett helt annat område men det betyder inte att jag inte klarar andra saker. Jag kan sätta ett nytt eluttag, bygga en friggebod, baka surdegsbröd och jag har inte utbildning eller jobbar med någon av de sakerna.
Nej, alla har kanske inte den kunskapen men du gillar ju inte att folk försöker skaffa sig kunskapen heller eftersom du bara pekar på lagen.
Kör du aldrig för fort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.