T
Hej!

Är det någon som sått med biltema's gräsfrö och har input på dessa?
 
T Thomas' skrev:
Hej!

Är det någon som sått med biltema's gräsfrö och har input på dessa?
inga problem gror bra men tror du kan hitta #märkes# frö billigare ibland jag har blandat olika sorter för jag vill bara ha en tålig matta
 
T
W Woundedknee skrev:
inga problem gror bra men tror du kan hitta #märkes# frö billigare ibland jag har blandat olika sorter för jag vill bara ha en tålig matta

Ok, jag har letat runt, men hittar faktiskt inte något "märkesfrö" som är billigare, detta kostar 70kr/kg och räcker till 50-60 kvm.
 
T Thomas' skrev:
Ok, jag har letat runt, men hittar faktiskt inte något "märkesfrö" som är billigare, detta kostar 70kr/kg och räcker till 50-60 kvm.
som sagt mitt grodde bra men se till att vattna ordentligt första veckan och var generös med frön
 
T
W Woundedknee skrev:
som sagt mitt grodde bra men se till att vattna ordentligt första veckan och var generös med frön
Tack för info, det är min plan att göra på samma sätt.
 
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Fairlane
Jag har samma erfarenhet. Jag har stödsått på kala ytor. Det har fungerat bra.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T
Så en utvärdering!

Har nu sått cirka 400 kvm med Biltema gräsfrö. Det har tagit sig hur bra som helst. Tjockt och fint, växer jämt. Har inte vattnat en droppe vatten, naturen har tagit hand om detta.

Så första delen i mitten på september, tog 1 vecka så var det uppe, sådde sedan en del till 2 veckor senare, då hade det blivit kallare, så det tog nästan 2 veckor innan det kom upp.

Så sådde jag sista delen nu för 3 veckor sedan, bra mycket kallare ute, sådde vid garaget och trallen, där har jag sedan trampat runt en del efter att jag sått men gräset kommer upp i alla fall.

Har sått på både matjord och jordmassor, gräset växer lika bra på båda dessa.

Så jag kan verkligen rekommendera Biltemas gräsfrö, jag har betalat 70 kr/kg. Sår man tjockt som jag gjorde så räcker 1 kg till cirka 35-40 kvm.
 
  • Gilla
RilleRock och 5 till
  • Laddar…
Hej

Var i Sverige ligger den nya gräsmattan?
 
T
C camelspin skrev:
Hej

Var i Sverige ligger den nya gräsmattan?
Stockholm
 
T
Kan tillägga att jag körde med gallervält på första delen, men det kändes fruktansvärt onödigt. Om tomten inte är väldigt ojämn.

Jag gick med gardenas frövagn, sedan krattade jag bara upp jorden så fröna blandades med jorden, sedan behövdes ingenting mer göras.

Nu när jag har sått 400 kvm, och skall så ytterliggare 200 kvm så skulle jag rekommendera alla att så och inte köpa färdig gräsmatta på rulle, man sparar otroligt mycket pengar på det för min del minst 25.000 kr. Känns som att det dessutom är jobbigare att rulla ut matta, skära till den och sedan behöva vattna en hel del.
 
Jag sådde ca. 60 kvm gräsmatta för ca. tre veckor sedan (Ekerö, Stockholm) och använde "RÖLUNDA ELIT" från Hornbach som enligt säljaren (som verkade mycket kunnig) skulle klara kyla bäst och gro även om det blev kallare...
Underlag matjord/sand blandning med 3-5 cm toppdress ovanpå det...

Inte ett enda grässtrå har tittat upp ännu... :surprised:
 
T Thomas' skrev:
Så en utvärdering!

Har nu sått cirka 400 kvm med Biltema gräsfrö. Det har tagit sig hur bra som helst. Tjockt och fint, växer jämt. Har inte vattnat en droppe vatten, naturen har tagit hand om detta.

Så första delen i mitten på september, tog 1 vecka så var det uppe, sådde sedan en del till 2 veckor senare, då hade det blivit kallare, så det tog nästan 2 veckor innan det kom upp.

Så sådde jag sista delen nu för 3 veckor sedan, bra mycket kallare ute, sådde vid garaget och trallen, där har jag sedan trampat runt en del efter att jag sått men gräset kommer upp i alla fall.

Har sått på både matjord och jordmassor, gräset växer lika bra på båda dessa.

Så jag kan verkligen rekommendera Biltemas gräsfrö, jag har betalat 70 kr/kg. Sår man tjockt som jag gjorde så räcker 1 kg till cirka 35-40 kvm.
Återkom gärna nästa säsong och rapportera hur det klarat vintern. Jag har nämligen använt gräsfrön från den kända tysken på 4 bokstäver. Kanonbra, snabbetablerat, tätt och snygg grönfärg. Dessutom följde det med en liten påse med gödsel. Bara ett problem! Det överlevde inte jämtländsk vinter. Provade 2 säsonger med samma resultat. Kanske var det optimerat för Sydtyrolen.
 
F
anders07 anders07 skrev:
Jag sådde ca. 60 kvm gräsmatta för ca. tre veckor sedan (Ekerö, Stockholm) och använde "RÖLUNDA ELIT" från Hornbach som enligt säljaren (som verkade mycket kunnig) skulle klara kyla bäst och gro även om det blev kallare...
Underlag matjord/sand blandning med 3-5 cm toppdress ovanpå det...

Inte ett enda grässtrå har tittat upp ännu... :surprised:
Du kan inte jämföra ett premiumgräs med en dominerande del rödsvingel med Biltema som troligtvis har en stor del rajgräs. Du har igen den långa etableringstiden men du kommer inte att se nåt etablerat gräs i nån större omfattning i år.
 
T
L lob skrev:
Återkom gärna nästa säsong och rapportera hur det klarat vintern. Jag har nämligen använt gräsfrön från den kända tysken på 4 bokstäver. Kanonbra, snabbetablerat, tätt och snygg grönfärg. Dessutom följde det med en liten påse med gödsel. Bara ett problem! Det överlevde inte jämtländsk vinter. Provade 2 säsonger med samma resultat. Kanske var det optimerat för Sydtyrolen.

Självklart, kommer följa upp detta när våren kommer!
 
T
F fsn skrev:
Du kan inte jämföra ett premiumgräs med en dominerande del rödsvingel med Biltema som troligtvis har en stor del rajgräs. Du har igen den långa etableringstiden men du kommer inte att se nåt etablerat gräs i nån större omfattning i år.
Vad är felet med rajgräs? Jag frågar för jag förstår inte nackdelen, det jag har sett av vår gräsmatta är att den är väldigt tjock och ser väldigt välmående ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.