optimum optimum skrev:
Av flera av inläggen verkar det som det finns en del som tänker på hur och var de bygger. Smart.

Men vad anser ni om takavvattning (hängrännor och stuprör) Kommer vi snart se en nys standard som är betydligt kraftigare?
Jag kanske tänker fel. Men borde det inte vara smartare att lägga ner någon form av avrinning intill husfoten så att vattnet avledes via rännor antingen ut till dagvattenbrunnar eller till lämplig plats? Lite som att man har vattenränna framför garaget om det lutar mot byggnaden.
Jag tänker mig att om man har ex en stor trädgård som man vill vattna mycket under den torra sommaren så kan man ha vattenmagasin som fylls på under höst.

Då får man ju dubbel effekt på att ta hans om vattnet.
 
A
optimum optimum skrev:
Av flera av inläggen verkar det som det finns en del som tänker på hur och var de bygger. Smart.

Men vad anser ni om takavvattning (hängrännor och stuprör) Kommer vi snart se en nys standard som är betydligt kraftigare?
Nu raljerar jag lite med England:

I ett land där det regnar ungefär varje dag så använder man skiffertak och inga särskilda lösningar på extra hängrännor. Det verkar fungera för dessa öbor.

Nej jag tror inte vi kommer att behöva fundera på större hängrännor eller bredare stuprör. Om du upplever problem med din fastighet så är det kanske dags att kontakta en grävmaskin som gräver en stenkista till dig där du räknar ut hur mycket vatten du behöver få undan.

Edit:

Dom skyfall jag har varit med om här har väl legat på ca 86mm på någon timme. Hängrännor och stuprören uppförde sig bra. Golvbrunnen till källarnergången var det heller inga problem med (vilket jag var mest orolig för).

Så återigen nej tror inte problemet är stuprören. Som sagt vad den som är orolig för mycket vatten från hårdgjord mark, öka på med stenkista.
 
1066Hastings skrev:
Nu raljerar jag lite med England:

I ett land där det regnar ungefär varje dag så använder man skiffertak och inga särskilda lösningar på extra hängrännor. Det verkar fungera för dessa öbor.

Nej jag tror inte vi kommer att behöva fundera på större hängrännor eller bredare stuprör. Om du upplever problem med din fastighet så är det kanske dags att kontakta en grävmaskin som gräver en stenkista till dig där du räknar ut hur mycket vatten du behöver få undan.

Edit:

Dom skyfall jag har varit med om här har väl legat på ca 86mm på någon timme. Hängrännor och stuprören uppförde sig bra. Golvbrunnen till källarnergången var det heller inga problem med (vilket jag var mest orolig för).

Så återigen nej tror inte problemet är stuprören. Som sagt vad den som är orolig för mycket vatten från hårdgjord mark, öka på med stenkista.
England har inte den typ av geologi som vi har med bergrund i dagen!
Rännor och stuprör går att komplettera med plastfång som kan hjälpligt leda vatten till lämpligare ställen..
På marken kan hårdgjorda ytor brytas upp med hinder så att vatten kan avledas till lämpligare platser
Hus måste få stenkistor i proportion till hur mycket volym isolering under jord de har så att inte de skadas hydauliskt
 
optimum optimum skrev:
Som rubriken anger är att kommer vi förändra hur vi bygger hus och hur takavvattning kommer utformas då klimatforskare pekar på fler skyfall och kraftigare nederbörd. Även vilka platser vi inte bör bygga på då de riskerar att översvämmas vid kraftiga regn.

Från artikel i Aftonbladet idag.


"Svenska klimatforskare varnar för skyfall"
[länk]

"Svenska forskare har utvecklat en klimatmodell som simulerar bildning av enstaka ovädersmoln. En körning över Skandinavien visar att skyfallen kommer att bli betydligt kraftigare än traditionella modeller har förutspått.

Därför måste säkerhetsmarginalerna vid stadsplanering skärpas, menar forskarna."



Om vi jämför våra sätt att bygga hus och utforma hus så skiljer det en del om man jämför med platser där skyfall är betydligt kraftigare än i Sverige. Om man ser till vissa platser i Asien så är brunnar på gatorna enormt mycket större och dimensionerade för betydligt mer regnmängder än här i Sverige.

Som vi vet är svenska system för dagvatten ibland underdimensionerade och vi får hus med vattenskador då kraftiga skyfall inträffar.

Att diskutera är hur detta påverkar husens konstruktion och om dagens takavvattning borde kraftigt förändras. Små takrännor som kanske borde vara dubbel så stora. stuprör som behöver vara större.

Eller är det falska varningssignaler för något som inte kommer inträffa?

Notering: Denna tråd avser INTE att diskutera klimatförändringar orsakade av människor. Inte heller diskussioner om koldioxidhot eller motsvarande. Vi vet att klimatet alltid förändras och nu varnar forskare för mer skyfall.
optimum optimum skrev:
Som rubriken anger är att kommer vi förändra hur vi bygger hus och hur takavvattning kommer utformas då klimatforskare pekar på fler skyfall och kraftigare nederbörd. Även vilka platser vi inte bör bygga på då de riskerar att översvämmas vid kraftiga re

Från artikel i Aftonbladet idag.


"Svenska klimatforskare varnar för skyfall"
[länk]

"Svenska forskare har utvecklat en klimatmodell som simulerar bildning av enstaka ovädersmoln. En körning över Skandinavien visar att skyfallen kommer att bli betydligt kraftigare än traditionella modeller har förutspått.

Därför måste säkerhetsmarginalerna vid stadsplanering skärpas, menar forskarna."



Om vi jämför våra sätt att bygga hus och utforma hus så skiljer det en del om man jämför med platser där skyfall är betydligt kraftigare än i Sverige. Om man ser till vissa platser i Asien så är brunnar på gatorna enormt mycket större och dimensionerade för betydligt mer regnmängder än här i Sverige.

Som vi vet är svenska system för dagvatten ibland underdimensionerade och vi får hus med vattenskador då kraftiga skyfall inträffar.

Att diskutera är hur detta påverkar husens konstruktion och om dagens takavvattning borde kraftigt förändras. Små takrännor som kanske borde vara dubbel så stora. stuprör som behöver vara större.

Eller är det falska varningssignaler för något som inte kommer inträffa?

Notering: Denna tråd avser INTE att diskutera klimatförändringar orsakade av människor. Inte heller diskussioner om koldioxidhot eller motsvarande. Vi vet att klimatet alltid förändras och nu varnar forskare för mer skyfall.
Man varnade för ökad nederbörd och översvämningskatastrofer ända framtill sommaren 2018.
Torkan den sommaren gjorde att man gjorde en tvärvändning och menade att TORKAN var orsakad av klimatförändringar.
Isabella Löwin tillfogade att det inte varit så torrt sedan 1983! Vilket fick en tänkande medborgare att undra varför det var så torrt 1983 - klimatförändringar?

Nytt buzzword blev ”extremväder”.
Så när temperaturer och hav inte steg nämnvärt bytte man från global warming till climate change och när det inte höll bytte man till extreme weather.
Varför ska vi anpassa samhällsbygget efter överdrivna eller felaktiga datormodeller?
Använd pengarna klokt istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Mats_R och 5 till
  • Laddar…
I England regnar det visserligen ofta, men inte så många skyfall. I Sydostasien dock, där kan man se rejält dimensionerade hängrännor, brunnar mm för att ta hand om monsunregn och sånt, men även där blir det ju ofta översvämningar.
 
Var vi bygger kommer säkert att förändras. Som någon skrev i tråden har försökringsbolgen kanske bäst koll och kommer inte att försäkra all hus. Det allra största hotet torde vara stigande havsvattennivåer när isarna smäter. Risk finns (om än liten) 2 meter högre till år 2100. Under EOCEN en förhistorisk tid var det 9 C varmare och ingen is. Då medförde runt 80 meter högre havsvattennivåer!!!
 
  • Gilla
Thedarkonex
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Av flera av inläggen verkar det som det finns en del som tänker på hur och var de bygger. Smart.

Men vad anser ni om takavvattning (hängrännor och stuprör) Kommer vi snart se en nys standard som är betydligt kraftigare?
Det finns ingen anledning att dimensionera hängrännor efter extremväder. Att fasaden blir blöt nån gång om året spelar ju ingen roll.
Som tidigare skrivit så är det viktigare att ta hand om skyfallens vattenmängder på marken
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Var vi bygger kommer säkert att förändras. Som någon skrev i tråden har försökringsbolgen kanske bäst koll och kommer inte att försäkra all hus. Det allra största hotet torde vara stigande havsvattennivåer när isarna smäter. Risk finns (om än liten) 2 meter högre till år 2100. Under EOCEN en förhistorisk tid var det 9 C varmare och ingen is. Då medförde runt 80 meter högre havsvattennivåer!!!
Fast för nitton år sedan sa man att Östersjön skulle stiga med 2 meter till 2020. Det är väl bra att man hög i lite denna gången (2100). Förövrigt ligger Roms hamn en bit upp på land medan hamnen i Alexandria ligger ute i vattnet. Som sagt vad det går upp och det går ner.

Det enda vi kan göra är att anpassa oss till moderjord. Att tro att vi kan styra den är hybris. Förövrigt så är människan en naturlig varelse alltså är det vi gör naturligt. Det finns inga onaturliga grejer förutom det som kommer från rymden. Det vi borde koncentrera oss på är alla miljögifter och överbefolkningen. Det kommer bli trångt på kulan om vi ska fortsätta på inslagen linje.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I Karlstad har vi ju en älv som ställer till det ibland. Efter senaste översvämningen tänkte man till och byggde en vall längs älven vid sjukhuset, med cykelbana ovanpå. Genomtänkt och bra. På lägsta punkten finns en pumpstation.
Det kan väl inte vara så att ett gäng invandrade Holländare har haft ett finger med i spelet?
(Min far hade sina rötter i en Vallonsläkt, som mellanlandade som tobaksodlare i Arvikatrakten)
 
optimum
1066Hastings skrev:
Om du upplever problem med din fastighet så är det kanske dags att kontakta en grävmaskin som gräver en stenkista till dig där du räknar ut hur mycket vatten du behöver få undan.
Jag själv klara mig även om hängrännorna ibland svämmar över.
Då hamnar vattnet på marken nedanför och jag har fall ut från tomten så det rinner undan. Men så har inte alla det.

Stenkista behöver jag inte då jag är ansluten till kommunalt nät och bra kapacitet ut från vårt avlopp för dagvatten.
Skulle det svämma över så trycker vatten ut från renshålen nedtill från stuprören och ut från tomten.
Jag simmar lugnt.

Men så ser det inte ut för alla hus,
Hängrännor finns normalt i två dimensioner 100 och 125 mm rännor.
Om klimatforskarna har rätt kanske 150-200 mm (eller 250-300) vore lämpligt för att svälja de skyfall de förutspår.
 
A
optimum optimum skrev:
Jag själv klara mig även om hängrännorna ibland svämmar över.
Då hamnar vattnet på marken nedanför och jag har fall ut från tomten så det rinner undan. Men så har inte alla det.

Stenkista behöver jag inte då jag är ansluten till kommunalt nät och bra kapacitet ut från vårt avlopp för dagvatten.
Skulle det svämma över så trycker vatten ut från renshålen nedtill från stuprören och ut från tomten.
Jag simmar lugnt.

Men så ser det inte ut för alla hus,
Hängrännor finns normalt i två dimensioner 100 och 125 mm rännor.
Om klimatforskarna har rätt kanske 150-200 mm (eller 250-300) vore lämpligt för att svälja de skyfall de förutspår.
Mitt tips om stenkista är för oss som inte har kommunalt dagvatten. Förövrigt så verkar det onödigt att börja slänga pengar på vad någon gissar om framtiden. Självklart så kan man fundera själv på vad som är rimligt och göra åtgärder därefter.

Personligen så avvaktar jag tills det uppstår ett skyfall av den digniteten som kräver större stuprör.

Har bott utomlands både i England och Asien och vet vad skyfall a´la Asien är för något.

Dock tror jag för dom som bor på västkusten kommer att behöva göra åtgärder i framtiden. Men det är vad jag tror, jag vet inte. Det jag vet är att "experter" ofta har fel! Då dom gissar precis som jag.
 
1066Hastings skrev:
Fast för nitton år sedan sa man att Östersjön skulle stiga med 2 meter till 2020.
Vilken källa påstod det?

Annars det väl inte jättesvårt att räkna ut vilken havsvattenhöjning det blir om all is smälter och då landar man på ca 100 meter. Mer knepigt att försäga hur snabbt kan gå.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Vilken källa påstod det?

Annars det väl inte jättesvårt att räkna ut vilken havsvattenhöjning det blir om all is smälter och då landar man på ca 100 meter. Mer knepigt att försäga hur snabbt kan gå.
Ja du min vän att leta upp en 20 år gammal källa. Du får helt enkelt lita på vad jag säger.

Du kan säkert googla alla förutsägelser som experter har uttalat genom åren.

Någon sa att internet var en fluga som skulle gå över.

Bill gates tror jag sa att minneskapacitet inte skulle övergå ett visst värde.

Så du vet folk gör många uttalanden.

Det är när folk berättar för dig om vad som kommer att hända i framtiden som du ska bli skeptisk. Mitt tips ingen vet vad framtiden har i sitt sköte.

Men var och en blir salig på sin tro. Jag tänker inte ta din ifrån dig men då vill jag slippa att du slänger din på mig.

Edit:

Att isarna både smälter och växer det vet vi. Smälter dom kan vi alltid ta oss högre upp. Det är när isarna växer du ska bli orolig.

Jordens naturliga tillstånd är istid. Värme perioderna mellan istiderna är ca 10 000 - 15 000 år. Jag tror det var 11 000 år sedan sist. Ungefär.

Varför jag fastnade för 2020 var för att kommunen jag bor i började planera för att flytta bebyggelse från vattnet. Vi som inte var lika lättskrämda skakade på huvudet. Men dom nyktrade till och inga hus flyttades.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan väl inte vara så att ett gäng invandrade Holländare har haft ett finger med i spelet?
(Min far hade sina rötter i en Vallonsläkt, som mellanlandade som tobaksodlare i Arvikatrakten)
Helt omöjligt är det ju inte, särskilt inte i Arvika, där de byggt en damm över kyrkviken :rofl:
 
1066Hastings skrev:
Ja du min vän att leta upp en 20 år gammal källa. Du får helt enkelt lita på vad jag säger.
Jag minns det där, andra sade 70 centimeter. Vattnet har dock höjts en del, det är otvetydigt även om det är betydligt mindre, och även om vi samtidigt drabbats av lokal torka.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.