R roffer skrev:
Jag har ett yale som har legat i en låda ett tag år utan batterier, efter montering i ett annat hus så låser den ej upp oavsett vilket håll jag vrider vredet, men om jag vrider pt vänster och håller ner handtaget så går dörren upp. Verisure uppfattar det som om jag låser med vredet ändå . Tips?
Försök börja med att göra en total återställning av låset. Ta ur ett batteri och ändra brytaren för Easy & Advanced från det ena läget till det andra, stoppa sedan in batteriet igen. Då ska låset säga "enter a new master code". Hoppas att det fungerar bättre efter det.
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
Har fått PROBLEM med mitt Yale Doorman. Det är svårt att låsa från insidan och likaså låsa upp (ibland nästan omöjligt inifrån). Något bättre från utsidan, eller om det bara är slumpen.

Har justerat slutblecket eftersom jag tyckte när jag pressade dörren inåt från utsidan att det blev lättare att låsa, men idag provade jag att
1) Öppna dörren
2) trycka in pidutten längst upp så att Doorman tror att dörren är stängd
3) låsa
4) fellåsning

upprepade några gånger och ibland låser det, ibland inte. Kanske det inte är slutblecket det var fel på?

Tips & ideér, erfarenheter uppskattas eftersom vi knappt inte längre kan låsa dörren...
Tack!
 
Svarar mig själv om det kan vara till hjälp för någon annan.

Jag har pratat med Yales kundtjänst, och det är tydligen ett känt fel i låskistans mekanik = utbyte och krångel med att ta bort och installera om...

Tur vi har ett 7-tillhållarlås under tiden.

"Beskrivelse:

Mulig defekt låskasse. Låshaken går ikke inn i låskassen når døren er opplåst og man trekker ned håndtaket.



Løsning:

Kunde bes henvende seg til forhandler for videre hjelp.
Vis også til denne mailen hos forhandler.




BGM



Hilsen

Yale Support Center"
 
Jag hade problem att den ibland inte låste och framförallt att den låste oss ute. Ungefär samma meddelande från support. Fick nytt lås, nu allt bra. :) Sparar man sin Verisure modul behöver man inte ändra några inställningar.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
En uppdatering, det gamla låset sa "klick" på slutet när man slagit kod eller vridit vred. Det nya låset har mer ett shlup-klick ljud. Troligen är det något i låskistan som tappar orken eller går för trögt som kopplar regeln till handtaget... Bra med goodwill och byte utan krångel. Trist att den bara har hållit i drygt 2 år. Min dörr sitter i en kallfarstu så allt är vintertid bara några plusgrader. Kan ju öka påfrestningen.
 
Min lås kista jag fick ny förra året, avger inte ett direkt klick som den gamla. Känns lite trött så där men den funkar ju ändå.
 
Installerade Yale Doorman med Verisure bundle häromveckan på våra ytterdörrar och det fungerar som det ska.
Nu ska svärmor och svärfar passa huset över helgen och hur gör vi då? Går det på något sätt att ha en gästkod eller måste även dom registrera användare med allt vad det innebär?

Ber om ursäkt om det står tidigare i tråden, skummade den innan jag köpte låsen men kan inte minnas att jag såg något om det.
 
Du kan skapa koder för gäster mm samt begränsa deras tillgänglighet på tid mm.
 
tttomten TomasJor skrev:
Du kan skapa koder för gäster mm samt begränsa deras tillgänglighet på tid mm.
Tack för svar! Får man fråga var? Har kikat både i appen och på mina sidor men hittar inte det.
 
Du skapar en användare (tex gäst) och under brickor/koder lägger du ev begränsningar. Tex dagar eller tider.
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Du skapar en användare (tex gäst) och under brickor/koder lägger du ev begränsningar. Tex dagar eller tider.
Okej, då lägger jag den också på min egen epost? Onekligen lite omständigt att det inte går att göra en gästkod under en befintlig användare. Tack för svar dock!

Edit: Såg nu att det endast behövs ett användarnamn, epost och telefon var inte tvingande. Ska se TV med en dumstrut på huvudet hela kvllen. Tack för hjälpen! :D
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Du kan registrera användare utan att ange e-post - så skapa en för Föräldrar och låt dem välja egen kod. Hur smidigt som helst. Precis som skrivit ovan kan du begränsa giltighetstid/er.
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
Tror det är dags för mig att köpa 2 Verisure moduler..
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Den vita modellen, blir den snabbt smutsig runt handtaget?
 
Halloj! Böt en helsvart mot en vit för ett tag sedan (Bauhaus Örebro) pga fel på låskistan. Den vita är snygg, inga avtryck eller smuts än så länge! Bytte till en helvit eftersom vi beställt en ny vit dörr. Den kommer den bli perfekt till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.