T Troberg skrev:
Jag har deporterat säkert 50 möss, och hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger (förutom en som smet ur fällan innan jag hann få ut den, och fastnade igen några timmar senare).

Det går mycket myter om möss (typ "De kan ta sig in genom ett 7 mm stort hål"). Det mesta är bullshit.
Jag håller med om att det är en myt angående 7 mm, har sett någon göra försök med runda hål och snarare kom fram till att det är 16,5 mm. Sen är ju sällan glipor runda. Att det skulle vara en myt att de kan hitta 2 km vill jag dock inte hålla med dig om, men har inte läst om några empiriska bevis på detta, utan det var en kvalificerad gissning av någon "expert". Så det håller ju kanske inte i en avhandling. (Sanningen är nog att det är väldigt induviduellt beroende på mus och terräng)
Men att de inte skulle kunna hitta tillbaka till sitt hem 100 m tror jag helt enkelt inte på. De flesta djur jag känner till orienterar sig i bra mycket större områden än så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och glöm inte att högtalare som är avsedda för att producera ljud i form av musik, till oss människor, sällan återger högre frekvenser bra. Det finns ingen anledning att bry sig över 20kHz, och många enklare prylar börjar tappa nivån på återgivningen redan runt 15kHz.
Helt rätt!
Jag har testat en del ultraljudsmanicker, de flesta ligger under 20kHz. De dyraste är effektiva men ganska stora.
En applösning kommer aldrig att fungera.
Peter
 
T Troberg skrev:
Jag har deporterat säkert 50 möss, och hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger
Jag har ett svagt minne av att jag kan ha frågat dig tidigare men kommer inte riktigt ihåg... Men hur vet du att du aldrig sett en mus komma tillbaka. De är ju rätt lika varandra...
 
T Troberg skrev:
Jag har deporterat säkert 50 möss, och hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger (förutom en som smet ur fällan innan jag hann få ut den, och fastnade igen några timmar senare).

Det går mycket myter om möss (typ "De kan ta sig in genom ett 7 mm stort hål"). Det mesta är bullshit.
För att se att man verkligen inte fångar samma mus två gånger är det bra att märka dem, typ genom att bryta nacken av de man släpper fria. :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jagar möss inomhus nu med. Tagit 2 hittills med jordnötssmör. Men fällorna som är i plast är ganska dåliga. Köpta på jula. Den 3e jag försöker fånga nu har varit och slickat i sig massa jordnötssmör utan att fällorna gått av.

Imorgon ska jag köpa en klassisk fälla och testa med.
 
Bästa fällorna jag haft är dom jag fick "gratis" av anticimex.

Både dom äldre som man fick beta själv, och dom nyare som har "inbyggt" bete.
 
P pennybridge skrev:
Jagar möss inomhus nu med. Tagit 2 hittills med jordnötssmör. Men fällorna som är i plast är ganska dåliga. Köpta på jula. Den 3e jag försöker fånga nu har varit och slickat i sig massa jordnötssmör utan att fällorna gått av.

Imorgon ska jag köpa en klassisk fälla och testa med.
Köp på Granngården, finns en modell i två-pack för ca 60kr, den är beige med en rund liten kopp för betet. Slår igen över nacken och döden är ögonblicklig. Bästa fällan jag haft någonsin, kan rekommenderas! Fångst i ladugården varje natt.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Köp på Granngården, finns en modell i två-pack för ca 60kr, den är beige med en rund liten kopp för betet. Slår igen över nacken och döden är ögonblicklig. Bästa fällan jag haft någonsin, kan rekommenderas! Fångst i ladugården varje natt.
Tack ska testa den. Igår blev jag hånad av musen jag har här inne. Kom in i köket och såg den sitta och äta betet på fällan. Den tittade på mig som ingenting och åt klart och försvann sen in under diskmaskinen!

Nu är det krig hemma!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Nu är det krig hemma!
Vårt krig är inte slut men slaget nedan vann vår förra katt i alla fall. :cool:
Fem fångade möss ligger på en mossbelagd sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
C
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
har sett någon göra försök med runda hål och snarare kom fram till att det är 16,5 mm
Varning för cellskräck:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att se att man verkligen inte fångar samma mus två gånger är det bra att märka dem, typ genom att bryta nacken av de man släpper fria.
Sen, jag ska släppa ut han, utan huvud, du vet!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Varning för cellskräck:
[media]
Sen, jag ska släppa ut han, utan huvud, du vet!
Bra film! Fyfan man har en del jobb med huset att göra i vår vad gäller täta
 
C civilingenjören skrev:
Varning för cellskräck:
[media]!
Haha, jag skrattade gott åt den där sorken :D
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Haha, jag skrattade gott åt den där sorken :D
Detta är en ganska bra video för att se vilka material som håller mössen ute:


Och gillade även detta... Vet inte om det finns att köpa i Sverige?

 
  • Wow
Pytt
  • Laddar…
Jag hade tidigare problem med möss ovanför innertaket. Inte kul att höra de tassa runt när man ska sova. För mig spelade det ingen roll hur många möss jag fångade, det kom in nya hela tiden. När jag tätade runt fasaden slutade problemen. Jag körde med en kombination av klassiska musfällor och Anticimex gift,
För mig var det lite glipor mellan de prefabricerade ytterväggs-elementen* som var boven i dramat, bara att peta upp lite klippt, taggig ståltråd så löste det sig.

* = Väggelement + lockpanel.
 
Biltemas plastfällor är bra, då behöver man inte röra djuret när det ska kastas ut. Jag gillrar med nötter, det är lite trevligare än kladdig nougat osv och är bra poppis. Dock är de inte lika intresserade när nötterna blivit lite äldre, så du får byta efter ett antal veckor om inga möss har fastnat i fällan.

Jag har också möss i mellanbjälklaget och jag letar fortfarande ingång, men de kommer upp i köket där jag har fällan och sedan kommer de sällan längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.