funktionsmässigt helt ok , .
estetiskt kan man ha synpunkter på , vet ju inte vad som kommer synas när pannorna ligger på
 
Så ser nocken ut.
 
  • Nock på tak med röda takplåtar och nockplåt, vattenpärlor synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
det är inte ok
ser ut som nock brädan är av impregnerat virke är den det ?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
det är inte ok
ser ut som nock brädan är av impregnerat virke är den det ?
Ja
 
X xLnT skrev:
Ja
Kan inte använda tryckat virke mot plåt. Plåten kommer ätas upp av virket på 4-5 års sikt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Kan inte använda tryckat virke mot plåt. Plåten kommer ätas upp av virket på 4-5 års sikt.
Svenskt Trä rekommenderar NTR AB klassat trä till vindskivor/vattbräder, är det inte märkligt, då många lägger på vindskiveplåt?
 
X xLnT skrev:
Så ser nocken ut.
Ser för tråkigt ut. :rolleyes:
 
X xLnT skrev:
Svenskt Trä rekommenderar NTR AB klassat trä till vindskivor/vattbräder, är det inte märkligt, då många lägger på vindskiveplåt?
Vet inte vad svenskt trä säger , och har således ingen uppfattning

I min bransch är det vedertaget att inte använda tryckat virke ihop med plåt .
Har sett många tak där plåten tagit stryk alldeles för tidigt och garantin för plåten faller bort , och husägaren står där förvånad .
 
  • Gilla
Siljansplat
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vet inte vad svenskt trä säger , och har således ingen uppfattning

I min bransch är det vedertaget att inte använda tryckat virke ihop med plåt .
Har sett många tak där plåten tagit stryk alldeles för tidigt och garantin för plåten faller bort , och husägaren står där förvånad .
Ok, du kan läsa det här: https://www.byggbeskrivningar.se/allmant/bra-att-veta-om-impregnerat-tra/
Kolla NTR/AB
 
X xLnT skrev:
Du tycker man ska vara nöjd med arbetet?
Vi hade förväntat oss en installation med rakare linjer och veck, vi tycker det ser slarvigt utfört ut.
Är det inte risk för att vatten som kommer uppifrån med fart mor kanten slår upp över kanten till vänster?

Kul med en plåtslagares åsikt och perspektiv.
Farmarskruvarna har vi inga invändningar emot, så har vi lagt resten av ränndalen med också, det är enligt praxis.
Var har ni tänkt er rakare linjer? Tycker det ser bra ut på det stora hela, skulle möjligen vilja se en bild på en större yta..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Var har ni tänkt er rakare linjer? Tycker det ser bra ut på det stora hela, skulle möjligen vilja se en bild på en större yta..
Vad är det du vill se på en större yta? Det är bara detta på bilden de har gjort.
Svårt att visa på en bild hur man skulle vilja ha rakare linjer, men jag gjorde ett försök.
Vi tycker det ser väldigt buckligt ut, inte gjort med någon finess. Nocken tycker vi ser ut att vara felbedömd, att man missat hur man ska klippa, varför överlappar inte plåtarna varandra hela vägen?
Den nedre bilden visar avslut mot nockbräda som vi själva gjort, den finishen hade vi förväntat oss på deras arbete.
 
  • Röd takplåt med ojämn och felaktig överlappning vid nocken på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taknock i plåt med synliga skruvar och ojämn överlappning vid nockbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Den nedre knäcken kan jag hålla med om, den har dragit sig lite, men det ska väl vara vindskiveplåt åxå över? Plåten är ju inte hur formbar som helst även om plåtslagare är trollkarlar.. Den övre delen tycker jag ser bra ut, din linje är väldigt svår att följa om det ska falsas ihop.. Bucklig? Inget som syns på bilden, men av erfarenhet så är det inte lätt att falsa i luften eftersom det ligger på läkt, man måste ha något under för att det ska bli bra.. Ert uppvik mot nock är inte ok för en plåtslagare då ni klippt in i alla veck..
 
Jag hade gjort en nersänkt ränna..
 
  • Gilla
Krumsaxa och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den nedre knäcken kan jag hålla med om, den har dragit sig lite, men det ska väl vara vindskiveplåt åxå över? Plåten är ju inte hur formbar som helst även om plåtslagare är trollkarlar.. Den övre delen tycker jag ser bra ut, din linje är väldigt svår att följa om det ska falsas ihop.. Bucklig? Inget som syns på bilden, men av erfarenhet så är det inte lätt att falsa i luften eftersom det ligger på läkt, man måste ha något under för att det ska bli bra.. Ert uppvik mot nock är inte ok för en plåtslagare då ni klippt in i alla veck..
VI har inte klippt i alla veck, bara i sidorna, vilket kan kvitta där uppe.
Jag hade förväntat mig mer av en utbildad plåtslagare, men mina förväntningar kanske var för högt ställda.
 
Kan inte avgöra det.funktionella, men den där nockplåten, jag det ser riktigt tråkigt ut och det ser ut som om jag har gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.