Trestjerner har en golvfärg som är vattenbaserad och var riktigt enkel att lägga ut, kan brytas i alla färger

Raceman: man bör väl lacka golv minst 2ggr, jag lackar alltid 3ggr
 
HSV1 skrev:
Tackar för snabba svar! Om vi formulerar frågan såhär ist. Är det vettigare att sikta in sig på någon annan färgtyp?
Svårt att säga något generellt om, allt är ju en fråga om tycke och smak, samt den känsla olika prudukter förmedlar.
Man vet emellertid att vattenbaserade färger inte gulnar, så om man tycker att detta är viktigast så går man på en sådan produkt.
 
nino skrev:
Raceman: man bör väl lacka golv minst 2ggr, jag lackar alltid 3ggr
Ja, det låter vettigt, men det viktigaste är att man går på tillverkarens rekommendationer, dessa kan variera lite beroende på produkt, (2-komponetslacker t.ex.).
 
Har plockat fram ett golv som vi ska linoljemåla. Det har flera stora hål bla ett som är 3cm brett och upp till en cm djupt (golvet skulle skyddas under bygge så snickarna tejpade skivor på golvet och när jag drog bort tejpen följde bitar av golvet med. Stark tejp. Grrr)
Hur lagar jag detta?
 
Ada skrev:
Har plockat fram ett golv som vi ska linoljemåla. Det har flera stora hål bla ett som är 3cm brett och upp till en cm djupt (golvet skulle skyddas under bygge så snickarna tejpade skivor på golvet och när jag drog bort tejpen följde bitar av golvet med. Stark tejp. Grrr)
Hur lagar jag detta?
Om jag förstått dig rätt är det en bit av träet som försvunnit, och det är som mest 3cm borta.

Då kan du sätta i en plugg, de finns att köpa färdiga träpluggar upp till i alla fall 45-50mm i diameter. Borra med en kvistborr och limma i en eller två pluggar för att fylla upp hålet så att pluggen sticker upp en liten bit över golvet, slipa jämnt.

Ett annat alternativ är att fräsa eller ta ur ett hål med stämjärn och såga till en träbit som passar som du limmar i och slipar ner.

Eller, eftersom golvet ska målas, så spacklar du igen skadan.
 
T thomasx skrev:
Om jag förstått dig rätt är det en bit av träet som försvunnit, och det är som mest 3cm borta.

Då kan du sätta i en plugg, de finns att köpa färdiga träpluggar upp till i alla fall 45-50mm i diameter. Borra med en kvistborr och limma i en eller två pluggar för att fylla upp hålet så att pluggen sticker upp en liten bit över golvet, slipa jämnt.

Ett annat alternativ är att fräsa eller ta ur ett hål med stämjärn och såga till en träbit som passar som du limmar i och slipar ner.

Eller, eftersom golvet ska målas, så spacklar du igen skadan.
Tjenare.

Väcker liv i ännu en gammal tråd här på forumet

Vi köpte nyligen ett hus, byggt 1926. Högsta prioritet är köket och vi har beställt vitvarorna som inte är från IKEA. Köket i övrigt är från IKEA (skåp, luckor, spisfläkt, ugn och häll).

Vi rev först bort den övre linoleummattan och tänkte att det var the one and only matta, men där under var nån form av skiva som mattan verkar vara limmad i, och under den upptäckte vi en ännu äldre blå linoleummatta som var spikad i ett trägolv.

Nu står vi vid ett vägskäl. Ska vi riva upp den mattan och slipa, betsa (?) och olja det golvet eller ska vi låta mattan ligga och lägga på ett DalaFloda-golv eller ett klickgolv? Hmm. Jag kände att det drog lite från trägolvet när vi vek upp linoleummattan, men det kanske går att täta? Antar att det är ett golv som lagts "för att inte synas".

Vad hade ni gjort? Skickar med några bilder jag tog nu på kvällen. Bilderna är tagna på ett ställe där den gamla kylen/frysen stod, så det är rätt skitigt just nu.
 
  • Delvis avlägsnad äldre blå linoleummatta som avslöjar ett underliggande trägolv med synliga spikhål och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bit av ett gammalt trägolv med spillror av en blå linoleummatta och smuts, delvis täckt av annat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv delvis täckt av en gammal blå linoleummatta, med synliga rester och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre trägolv med synliga kvistar och spikhål, delvis täckt av smuts och rester av limmat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal matt inklämd kan lukta illa så den skulle jag ta bort oavsett. Golvet under mattan kan vara fint eller tråkigt undergolv. I vår förra lägenhet så va de jättefina golv i alla rum utom köket där det nog hade varit matta från början. Också byggt 1920 tal
Skulle hellre behålla det äldre golvet än lägga klick. Har ni plats för ett nytt massiv golv på höjden
 
S
är i exakt samma situation också med köksrenovering , gamla hus kan ha väldigt
skiftande kvalitet på undergolvet tex, olika bräder(man tager vad man haver) eller
general-skarvar som inte är snyggt , så omöjligt att veta innan man tagit bort allt
som täcker gamla golvet
 
Brukar bli jättefint att slipa och behandla sådana golv. Jag gjorde det i vårat kök för 14 år sedan. Dock är de sällan tänkta att vara ytskikt så det är ofta väldigt mjukt träslag och därmed blir det väldigt lätt skador. För oss räcker det att köra en köksvagn från Ikea för att det skall bli hjulspår i trät, för att inte tala om märken efter klappstolar där det inte är så stora tassar.

Med facit i hand skulle jag inte gjort det men det var väldigt fint de första 3 åren (sen kom barnen....:rolleyes:)
 
Jag skulle definitivt ta bort allt, sedan får du helt enkelt se vad som gömmer sig under. Hos oss var det uteslutande undergolv av gran, varav vi valde att slipa om ett (med gott resultat)
 
Okej. Tack ska ni ha för svaren! Då ska jag riva bort skiten idag och se vilken helhet som gömmer sig därunder. Återkommer med en bild senare få se vad ni har att säga om det!
 
Om du känner att det är dragigt kan det behöva isoleras. Är det krypgrund eller källare på huset?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om du känner att det är dragigt kan det behöva isoleras. Är det krypgrund eller källare på huset?
Det är nog en kombo. Finns källare, men det är bara ett rum på kanske 2,5 x 2,5 meter.
 
M Mikeson skrev:
Vi köpte nyligen ett hus, byggt 1926.
Vi rev först bort den övre linoleummattan och tänkte att det var the one and only matta, men där under var nån form av skiva som mattan verkar vara limmad i, och under den upptäckte vi en ännu äldre blå linoleummatta som var spikad i ett trägolv.
Masonitskivan användes troligtvis för att skapa en jämnt yta och hindra linoleummattan från att sjunka ner i golvspringorna.

Om huset är från 1926 kanske isoleringen är mindre bra? Hus med torpargrund mår bara bra av att grunden ventileras med självdrag genom golvet.
 
Säkert sågspån som isolering som sjunkit undan under åren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.