B byggarätt skrev:
Denna tråd slutade lyckligt.. men visar på ett problem i svenska elanläggningar.... lös eller fel på PEN ledare
Har inte läst allt i tråden bara delvis men jag har svårt att tro att det var regelrätt PEN-fel. Alldeles för stabila värden vid alla mätningar som gjordes, nu var de inte speciellt ordnade och fullständiga men ändå. Det som visas nu på bilderna från upplösningen har jag också svårt att tro någon vettig elektriker använt som PEN dvs biledaren i gamla matningskabeln till kökscentralen. Troligare är att den lagts som ren PE och med den borta stämmer symptomen bättre.

Om man ska vara lite kritisk ser som sagt även en del av det som visats från nyare delar inte heller tiptop ut.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
[

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problem med PEN brukar synas utan att man behöver mäta slingimpedansen. Det är inte det första jag skulle göra vid misstanke om problem med PEN då denna mätning då inte har något större värde som man inte enklare kan göra med spänningsprovaren.
Hur mäter man slingimpedansen med multimeter? Eller menar du att man kan få samma information med en annan mätning?
Slingimpedansmätning hade avslöjat det aktuella felet utan att man behövt röra vid några farliga delar. Man behöver inte ens titta på elcentralen.
Kan göras från ett jordat vägguttag.
Tittar på bilderna och förstår inte hur PEN(?) - ledaren (koncentriska ledaren i en EKKJ/jordkabel) är inkopplad i matande central, den verkar ligga på nollskenan efter jordfelsbrytaren - hmm??

QUOTE="Hemmakatten, post: 3440243, member: 20778"]En fråga från en okunnig. Hur farligt var detta fel? Hade det kunnat bli någon allvarlig skada?[/QUOTE]
Hursomhelst var det väldigt nära att diskmaskinen - och alla andra skyddsjordad delar - fått 230volt på höljet.
Då hade den här tråden inte haft nån inledare. Stor risk att hon fastnat pga muskelkramp. Med strömgenomgång genom övre delen av bålen hade både hjärta och andning blockeras och hon hade stått där vid diskbänken livet ut.
I bästa fall hade hon fallit mot golvet och släppt diskbänken men risken hade fortfarande varit stor att hjärtat skenat och hon hade drabbats av akut syrebrist i hjärnan
.
Jordfelsbrytare skyddar inte vid brott på PEN-ledaren.
Gamla 3x 2,5+2,5-kvadrats jordkablar ska inte användas till huvudledning (tyvärr bara föreskriftskrav vid nyinstallation). Som seriös elektriker byter man kabeln till 5-ledare och undanröjer därmed förutsättningen/risken för PEN-ledarbrott.
Normen för bostadshus säger dessutom att man ska använda minst 5x6 kvmm till huvudledning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag blev inte riktigt på det klara ifall det var jordledaravbrott eller PEN-ledaravbrott ... :thinking:
Det var ett jordledaravbrott, inte ett PEN-ledaravbrott som tur är.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var öht inte så snygga jobb där, och kanske inte heller helt enligt alla regler ... :thinking:
GK100 GK100 skrev:
Om man ska vara lite kritisk ser som sagt även en del av det som visats från nyare delar inte heller tiptop ut.
Till vårt försvar måste jag säga att vi alltid haft behöriga elektriker som utfört jobben. Men det är synd att vi inte alltid haft samma elektriker. Tror säkert vi haft 10 olika elektriker här under de 18 år vi bott här.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tack vare att de anlitade en behörig elektriker.
Inte för er i denna tråd som ville "hjälpa till" att de skulle felsöka själva.

Självmordskandidater som ni "hjälper"
De anlitade inte en behörig elektriker förutom indirekt iom att den personen är den
som ur elsynpunkt är ansvarig. Den personen ska dock ha full rätt att bestämma vem
som åker på jobb under dennes hatt.

Killen som kom kan iofs vara sin egen elarbetsansvarig.
Dagens term är iofs auktoriserad (tre klasser A, AL och B.)

Hmm, det är ändrat - den elektriker som kommer ut är skulle man kunna säga
auktoriserad av den verksamheten som hon/han tillhör (har man personlig A,AL eller B:auktorisering så kan man på fritiden arbeta med de sakerna.)
 
Redigerat:
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Vad fick ni för dokumentation efter arbetet?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte minnas att vi någonsin fått någon dokumentation på utfört arbete annat än det som eventuellt står på den kommande fakturan.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj.
Var hittar man denna uppgift, detta var okänt för mig.

Kan du länka till någon källa angående detta?


Jag gick precis och "mätte mig själv" med multimetern och jag hade ca 2 Mohm i resistans från ena handen till andra, och då pressade jag hårt mot mätspetsarna. Efter jag hållt hårt ett tag och pressat och haft mig så hade det till sist börjat bli något lite svettigt mellan fingarna och jag kom ner till 1Mohm.

Bara för att med detta ville jag visa att du förenklade alltför mycket.
Kroppen har en inre resistans (impedans är kanske mer korrekt) som är inte helt konstant, men den ändras inte så väldigt mycket av olika faktorer, denna ligger på kanske 0,5 till 2 kohm.
Men den luriga grejen är hudresistansen, som påverkas enormt mycket av diverse olika saker, hur torr huden är, vilken spänning det är som försöker passera osv.

Den kan säkert komma nedåt den uppgiften du skrev, men med torr hud har man åtminstone i allra första delen av förloppet med strömgenomgång betydligt högre resistans, men nedbrytningen av hudresistansen när det väl börjat gå ström genom går trots allt ganska fort, delar av sekund.
Det finns lite mer att läsa här:
[länk]


Och dom flesta befann sig av någon underlig orsak ovanpå en järnvägsvagn eller höll på och stal kopparkabel. :)
Såg en dokumentär om ”supermänniskor” där det fanns en snubbe med en hudsjukdom som gjorde huden helt torr. Han upptäckte fördelen med detta när han som elektriker kom i direktkontakt med en högspänningskabel, inget hände och kollegorna glodde.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag kan inte minnas att vi någonsin fått någon dokumentation på utfört arbete annat än det som eventuellt står på den kommande fakturan.
I så fall har inte firman utfört arbetet enligt elsäkerhetsförordningen och anläggningen är olaglig.
Iallafall enligt Fredrik Sjödin. Ni borde anmäla firman till elsäkerhetsverket så att dom får ta tag i dessa oseriösa aktörer...
 
  • Älska
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Alldeles för stabila värden vid alla mätningar som gjordes, nu var de inte speciellt ordnade och fullständiga men ändå.
Jag är oxå fundersam på felet.
Man skriver att ett antal kardeler brunnit av, men en ren skyddsjord (PE) är ju obelastad förutom vid jordslutning. Det är något som inte stämmer.
En tanke:
Kan det vara så att spänningsskillnaden mellan sann jord och elverksjord drivit en ström som bränt av kardelerna.
- Eller är dom inte avbrända utan bara korrugerade/sönderärjade.
PE-ledare förutsätter 5 st ledare om det är 3 faser i centralen. Ganska ovanligt med EKKJ 4X2,5+2,5 som huvudledning i gamla anläggningarså det vore kul att gå veta om det var en sån eller 3x2,5+2,5?
Kan ni fråga elektrikern som felsökte?
 
Mikael_L
useless useless skrev:
I så fall har inte firman utfört arbetet enligt elsäkerhetsförordningen och anläggningen är olaglig.
Iallafall enligt Fredrik Sjödin. Ni borde anmäla firman till elsäkerhetsverket så att dom får ta tag i dessa oseriösa aktörer...
Och hänvisa till Fredrik Sjödin, före detta överinspektör hos elsäkerhetsverket, så de förstår att det är någon med gedigen kunskap som har visat på problemet! :)
 
useless useless skrev:
I så fall har inte firman utfört arbetet enligt elsäkerhetsförordningen och anläggningen är olaglig.
Iallafall enligt Fredrik Sjödin. Ni borde anmäla firman till elsäkerhetsverket så att dom får ta tag i dessa oseriösa aktörer...
Skojar ni med mig?
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Mikael_L
  • Wow
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Den här tråden fick mig att inse att jag har en flytande diskbänk. Och det förklarar väl varför jag aldrig för statiska stötar av den som alltid hände på vintern i gamla lägenheten.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Skojar ni med mig?
Nej. Läs den där tråden där Fredrik envist framhärdar att om ni inte har dokumentation som visar vad som är gjort vid varje ingrepp i anläggningen och att det är gjort av en auktoriserad firma så är anläggningen olaglig och kan i värsta fall bli förverkad.
Den dagen ni säljer huset måste köparen riva ut hela elanläggningen och börja om från början om inte ni kan lämna över exakt all dokumentation.
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-man-dra-roer-och-saetta-dosor.297914/page-29#post-3437233


Iallafall är det så elbranschen själva vill tolka lagen. Konsumentskydd kallar dom det...
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.