optimum
Beijers dödsryckningar.
Dags att de får köra konkurs på firman.
Deras dagar är över nu.

Kan det bli tydligare än detta?
En idiot till reklammakare som försökt hitta på något fräckt som deras ledning gått på i panik.

Man spottar aldrig på en kund.
(kund i andra ledet åt företag som bygger och renoverar)
 
  • Gilla
P.S. och 1 till
  • Laddar…
Hr nu satt min fot för sista gången i någon Beijerbutik. Så otroligt omdömeslöst att ge ut denna bok!
 
Jag har under de senaste 20 åren haft hantverkare av nästan alla slag hos mig, för större och mindre jobb. Jag har varit helt nöjd med alla jobb, utom ett som blev lite sämre. Det var målning av mitt falsade plåttak. Det måste målas om igen nu, efter sex år (jag tog, dumt nog, offerten med lägsta pris. Firman finns inte längre…). Men det är ett undantag, annars har alla jobb gjorts perfekt.

Jag har aldrig haft anledning att tro att hantverkarna tycker att jag är en idiot. Jag har aldrig tyckt att hantverkarna är idioter heller. Jag har aldrig haft anledning att ifrågasätta de fakturor jag fått. Jag har betalat och varit nöjd. Frid och fröjd.

Jag blir lite ledsen att man ger ut en bok som går ut på att privatkunder är jobbiga. Jag förstår att hantverkare kan råka på riktiga nitlotter till kunder. Men jag då? Jag som är glad varje gång jag får hjälp av en skicklig hantverkare. Jag kommer också att mötas med mer skepsis, på grund av att den här boken säger att hantverkare bör ha grundinställningen att privatkunder är idioter, innan annat har bevisats.

Jag vill passa på att tacka alla hantverkare som jobbar och sliter för att kunderna ska bli nöjda (inom rimliga gränser). Jag vill också säga att ni som är hantverkare här på forumet, ni bidrar jättemycket till kunskapen om de olika hantverken. Tack!

Jag vill också säga att ni som alltid fullständigt okritiskt försvarar hantverkarna i olika trådar här på BH, ni bidrar till att man får en högre tröskel innan man anlitar en hantverkare. Det kan bli så att man hellre, på gott eller ont, försöker själv. Jag skulle nog tycka det var bättre om man kunde ha ett ömsesidigt förtroende.

Ingen ska anses som idiot, innan det faktiskt har visat sig vara så…
 
  • Gilla
  • Älska
mgustav och 6 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag skrev redan i mitt första inlägg när jag startade tråden följande:

"Jag är oerhört medveten om att det finns "dåliga" kunder precis som det finns dåliga hantverkare. Min egen erfarenhet av att anlita hantverkare är blandad — det är ömsom vin och ömsom vatten kan man säga."

Att det finns trähattar på bägge sidor om barrikaderna är alltså redan uppe på bordet.

Jag är också medveten om att det alltid har pratats om såväl korkade kunder som leverantörer av olika tjänster; det är naturligt eftersom det ibland händer roliga/konstiga/jobbiga saker och det blir självklart samtalsämnen av det. Det kommer aldrig att upphöra och jag är inte ute efter att försöka sätta stopp för det — hantverkare får väl gärna prata om vissa kunder på samma sätt som kunderna ibland pratar om vissa hantverkare.

Det handlar alltså inte om att hantverkare i allmänhet är lovligt byte men att vi inte kan stå ut med att få höra att det finns usla kunder också.

Det jag opponerar mig emot är att ett rikstäckande företag väljer ut en stor del av sina kunder (dvs privatpersoner), bestämmer att de är idioter, gör en bok om det och använder den i sin marknadsföring för att få en bättre relation med sina proffskunder. Dvs "Bygga de som bygger".
Jag tycker det är provocerande och ett tecken på extremt dåligt omdöme att nedvärdera en förmodligen ganska intäktsgivande kundgrupp på det viset som Beijer Bygg gör här. I mina ögon är det också ointelligent att bita den hand som föder en om man värdera det man får; om Beijer Bygg tjänar för dåligt på privatkunderna är det väl enklare och justare att sluta sälja till privatpersoner.

//Ronnie
Du har inte lyssnat på podden eller hur?
Lyssna på den så hör du hur det låter mot slitet.
Där ges goda råd till hantverkarn hur denne ska behandla de olika typer av kunder som listas.
Detta för att relationen kund-hantverkare ska fungera..
Inte lätt för hantverkaren som förutom att göra sitt jobb bra dessutom ibland störs i sitt arbete av kunden.
Och ibland tom blir lurad av kunden.
Tyvärr så finns det fifflare och lurendrejare bland hantverkarna också.
Detta är inget som jag försvarar.
Tyvärr så förstår inte många kunder hur mycket problem och stress deras agerande ställer till med för hantverkaren.
Vet inte vad du jobbar med och det är inte av betydelse.
Men tänk dig in i hantverkarens situation när denne hamnar hos en kund av den typ som tas upp i boken.
Det blir en situation som måste lösas på ett smidigt och det är inte alla gånger så lätt.
Tänk om du i ditt arbete hade råkat ut för någon av dessa personligheter, hur hade du reagerat.
Lyssna på podden innan du uttrycker fler åsikter om ett innehåll du inte känner till.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Efter totalt hundraåttiofyra inlägg i den här tråden som jag startade för knappt två dygn sedan känner jag att jag sagt mitt och lämnar den för gott.

Jag har försökt förklara min hållning och argumentera med och mot olika inlägg. Många inlägg från meningsmotståndare har handlat om lättkränkthet, befrielse från humor, politisk korrekthet mm — vilket naturligtvis innebär att diskussionen snedvrids och handlar då inte om det den borde handla om.

Istället har jag fått försvara och förklara mig gentemot människor, med uppenbart grava svårigheter när det gäller läsförståelse, som tydligen tycker att det mesta kan vara underhållning, att var och en ska sköta sitt och klara sig själv eller en välutvecklad likgiltighet för hur andra människor har det och hanteras. En och annan har argumenterat på ett juste sätt och att vi tycker olika har jag inga problem med, det hör demokratier till. Andra har väl inte tillfört särskilt mycket kvalitet till tråden...

Nu har jag fått nog och struntar i det här, det har varit intressant på olika sätt och det har glatt mig att märka att jag delar värderingar och tankar med så många andra. Det känns bra.

Hej då, vi syns i andra trådar.
//Ronnie
 
  • Gilla
mgustav och 18 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så är det ju. Jag jobbar med IT-support, och visst finns det kunder av alla de slag, men jag vet ju redan från början att en servitör eller kock i allmänhet inte är bra på IT. Man måste vara oerhört lyhörd där, ibland får man förklara i detalj skillnaden mellan en USB-sladd och en nätverkssladd, jag har till och med blivit uppringd när kunden stått på Kjell & Co eller liknande och fått säga "Nätverkssladd, fråga kunden hur lång den ska vara" ett antal gången för att de är så rädda att det ska bli fel.

Men inte sjutton ger vi ut en bok om att våra kunder är idioter? Det är de ju inte, men de är inte IT-tekniker heller och ska inte behöva vara det!
Kansle ni inte gett ut en bok om det men på 80-talet när internet började bli gemene mans/kvinnas egendom så lades det ut "roliga" berättelser från personer som jobbade med IT support om hur korkade kunder kunde vara.
 
Redigerat:
P Pysslarn skrev:
Efter totalt hundraåttiofyra inlägg i den här tråden som jag startade för knappt två dygn sedan känner jag att jag sagt mitt och lämnar den för gott.

Jag har försökt förklara min hållning och argumentera med och mot olika inlägg. Många inlägg från meningsmotståndare har handlat om lättkränkthet, befrielse från humor, politisk korrekthet mm — vilket naturligtvis innebär att diskussionen snedvrids och handlar då inte om det den borde handla om.

Istället har jag fått försvara och förklara mig gentemot människor, med uppenbart grava svårigheter när det gäller läsförståelse, som tydligen tycker att det mesta kan vara underhållning, att var och en ska sköta sitt och klara sig själv eller en välutvecklad likgiltighet för hur andra människor har det och hanteras. En och annan har argumenterat på ett juste sätt och att vi tycker olika har jag inga problem med, det hör demokratier till. Andra har väl inte tillfört särskilt mycket kvalitet till tråden...

Nu har jag fått nog och struntar i det här, det har varit intressant på olika sätt och det har glatt mig att märka att jag delar värderingar och tankar med så många andra. Det känns bra.

Hej då, vi syns i andra trådar.
//Ronnie
Nu tycker jag att det är du som kränker många av läsarma här i forumet genom att påstå att de har grava svårigheter med läsförståelse.
Jag känner mig inte påhoppad och kränkt men saknar sakliga argument från dig när du inte ens har läst boken eller lyssnat på podden.
 
  • Gilla
Cpt_NoPants och 6 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Kansle ni inte gett it en bok om det men på 80-talet när internet började bli gemene mans/kvinnas egendom så lades det ut "roliga" berättelser från personer som jobbade med IT support om hur korkade kunder kunde vara.
Det är fortfarande individer du pratar om Uffe, inte ett helt företag i storleksordningen 5 miljarder i omsättning och runt 1300 anställda som ställer sig bakom en sådan kampanj...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Kansle ni inte gett ut en bok om det men på 80-talet när internet började bli gemene mans/kvinnas egendom så lades det ut "roliga" berättelser från personer som jobbade med IT support om hur korkade kunder kunde vara.
Nu var ju Internet rätt ovanligt på 80-talet men jag anser ju att det är en viss skillnad när man befinner sig i någons hem, det kräver en respekt utöver det vanliga.
 
U Uffe A skrev:
Kansle ni inte gett ut en bok om det men på 80-talet när internet började bli gemene mans/kvinnas egendom så lades det ut "roliga" berättelser från personer som jobba
Påminn mig. Var det Microsoft som gav ut boken "Konsten att installera Officepaketet hemma hos riktiga idioter" eller var det Nokia som gav ut boken "Hur man säljer mobiltelefoner till trögfattade"?
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
(DISA/DISC eller vilken metod man föredrar) är den i särklass tydligaste parametern som bidragit till vår enormt häftiga resa från låga tal till top i riket./.../Klart man har rätt att såga boken och metoderna, dom kanske är ”fel” i teorin.
Fel i teorin och fel i teorin – det är humbug. Det finns helt enkelt inget statistiskt stöd för att det är sant. Och sånt testas inte med teori, utan med empiri.

Kul att det går bra för er, men det har inte med DISC-analys att göra.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Påminn mig. Var det Microsoft som gav ut boken "Konsten att installera Officepaketet hemma hos riktiga idioter" eller var det Nokia som gav ut boken "Hur man säljer mobiltelefoner till trögfattade"?
Är det inte lite som att jämföra äpplen och päron det där? Jag menar ynka 1500 anställda, 5~ miljarder omsättning med 3.7% vinst? Nja...Beijer är inte att jämföra med giganter
 
Kunder som kan anses vara idioter råkar alla yrkesverksamma, i alla branscher, ut för...men inget företag har varit idiotiskt nog att ge ut en liknande bok...förrän nu alltså. :crysmile:
 
  • Gilla
AndreasL80
  • Laddar…
lärjungen
Kanske är läge att påminna folk om att boken tar upp specifika nischade kundgrupper med lite udda karaktärsdrag. Det är de som är "idioterna". Inte alla kunder, och därmed inte heller (nödvändigtvis) vi här på forumet.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Är det inte lite som att jämföra äpplen och päron det där? Jag menar ynka 1500 anställda, 5~ miljarder omsättning med 3.7% vinst? Nja...Beijer är inte att jämföra med giganter

Menar du då att man är mindre seriös och då få bete sig lite hur man vill för att det är acceptabelt med en viss jargong inom branschen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.