richardtenggren richardtenggren skrev:
Så de vill alltså undvika dem som betalar fullt pris? Är det så jag ska tolka din något annorlunda formulerade text?
Jag anlitar inte hantverkare, så jag har inte det bekymret.

Tycker mest att Beijer hugger sig själva i foten, genom att hoppa på de som föder dem. Det är ju ändå en privatperson som i slutändan betalar dem genom sina hantverkare...

Om jag någonsin använder mig av hantverkare så skall jag kravställa att de inte handlar på Beijer ;)
Kan då upplysa dig om att det knappast är gemene Privat-Svensson som föder företag som Beijer mer än väldigt långt ut i leden.
Av den anledningen så skiter de hellre i Svenssons som kommer in och ska handla en paket skruv eller två reglar någon enstaka gång eftersom de oftast upptar personalens tid mer än det genererar företaget i slutänden, trots att kunden betalar ett högre pris än företagaren som plockar vad han ska ha själv utan att uppta personalens tid som ju kostar dem pengar.

Det är mest större företag typ Peab som handlar enorma volymer och inte den typen av hantverkare som normalsvenssons anlitar och det beror även på att vi mindre hantverkare har totalt meningslösa rabatter hos t.ex Beijer Bygg så jag själv undviker i största mån att handla där.

Som exempel kan jag ge dig ett lysande färskt exempel då jag nyligen tvingades handla två trösklar till en kund hos just Beijer.

De kostade i butiken 239:-/st inkl. moms och på min faktura blev jag fakturerad 220,23/st...
MEN... hos Hornbach kostar en exakt likadan tröskel 139:-/st !!!!

Alltså handlar åtminstone jag själv mest på t.ex Hornbach för att vara juste mot slutkunden men ibland tvingas man till att köpa dyrare för det blir billigare i slutänden trots allt beroende på var man befinner sig.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Beijer vänder sig ju främst till hantverkare, så jag tror att kampanjen blir lyckad för dom. Jag skulle inte skippa Beijer p.g.a kampanjen, men deras priser mot privatkund utan avtal är på tok för höga.
Kolla mitt föregående inlägg så ser du att vi småskuttare inte heller har speciellt bra rabatter på Beijer vilket nog de flesta Svenssons inbillar sig.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
richardtenggren
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan då upplysa dig om att det knappast är gemene Privat-Svensson som föder företag som Beijer mer än väldigt långt ut i leden.
Av den anledningen så skiter de hellre i Svenssons som kommer in och ska handla en paket skruv eller två reglar någon enstaka gång eftersom de oftast upptar personalens tid mer än det genererar företaget i slutänden, trots att kunden betalar ett högre pris än företagaren som plockar vad han ska ha själv utan att uppta personalens tid som ju kostar dem pengar.

Det är mest större företag typ Peab som handlar enorma volymer och inte den typen av hantverkare som normalsvenssons anlitar och det beror även på att vi mindre hantverkare har totalt meningslösa rabatter hos t.ex Beijer Bygg så jag själv undviker i största mån att handla där.

Som exempel kan jag ge dig ett lysande färskt exempel då jag nyligen tvingades handla två trösklar till en kund hos just Beijer.

De kostade i butiken 239:-/st inkl. moms och på min faktura blev jag fakturerad 220,23/st...
MEN... hos Hornbach kostar en exakt likadan tröskel 139:-/st !!!!

Alltså handlar åtminstone jag själv mest på t.ex Hornbach för att vara juste mot slutkunden men ibland tvingas man till att köpa dyrare för det blir billigare i slutänden trots allt beroende på var man befinner sig.
Så du menar att större byggföretag handlar direkt via Beijer? Tagit för givet att dessa hade egna inköpsavdelningar och maximerar vinst genom att gå direkt till tillverkare/grossist.

Det är väl klart att Beijer böjer ner sig för storkunder, men det känns ändå ostrategiskt att kalla slutkund för idiot.

Cred till dig, tänk om fler resonerade så! Jag antar att du inte behöver leta så mycket jobb? Fått känslan av att du är uppskattad hantverkare.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Själv tyckte jag den var väldigt kul att lyssna på, det är faktiskt humor
Jag kunde även känna igen mej själv i en kundtyp och jag känner mej inte kränkt av det heller, snarare så ska jag försöka förbättra mej själv nästa gång jag har en hantverkare hemma hos mej.

Jag har jobbat som elektriker för många år sen och vill gärna hjälpa till då det dras el i huset av elektriker.
Det blir ju billigare om jag kan kapa 1 timme eller så på räkningen, oftast har jag varit till hjälp men kan nog också förstå att elektrikern (eller hantverkare i allmänhet) vill göra saker själv då det går smidigast för dom.
Så jag tillhör kundtypen "assistenten", ska försöka förbättra mej själv också.

Finns det nån mer som känner igen sej själv och dessutom törs skriva det ?
Så jäkla bra beskrivet !!! (y)(y)(y)

Det är ju precis så här man ska ta det om man inte har skygglappar på. :D:love:

När det gäller just elektriker så tror jag de ibland kan bli glada för ett handtag när det t.ex ska dras genom nya kablar i gamla rör och liknande men i övrigt är det precis som du skriver att man vill göra jobbet själv för man har ett visst sätt att jobba på och det tar oftast längre tid om man har någon runt benen som vill hjälpa till. ;)
Dessutom kan det faktiskt innebära en fara att ha någon runt benen när man jobbar med en del moment.

För många år sedan när jag var anställd och skulle göra ett luckbyte hos en kund så luktade jag kaffedoft från vardagsrummet där det tillfälliga köket fanns och tänkte i mitt stilla sinne att det kunde varit gott med en kopp.
Men istället för att få frågan om man ville ha en kopp så kom paret ut i köket och parkerade sig vid bordet med vars en kopp kaffe och ett fat kakor... Hhmmm...

En historia som platsat i boken men jag kallade ju inte kunderna idioter bara för detta... dock var de mindre begåvade. :p:crysmile:

Behöver nog inte berätta att de vänligt men väldigt bestämt och snabbt blev avvisade från min arbetsplats. ;):crysmile:

Sådana kunder är ju inte de man gör det där lilla extra för kan jag ju också berätta. ;)
 
  • Gilla
tank77 och 7 till
  • Laddar…
Jag tror inte Beijer är intresserade av privatkunder. Man kan tolka den lokala butikens öppettider sen ett par år som det.
Stänger kl 17 på vardagar och helt stängt på helger. Ingen med normala arbetstider kan besvära dem.
Det var förresten ganska roligt när Beijers personal hade tröjor som det stod "fråga en som vet" och de verkligen inte visste mer än kunden. De kanske menade att man skulle åka någon annanstans?

Man kanske kan jämföra med Flinks reklam för ett antal år sedan. Ungefär: "hos oss behöver du inte möta tanter som frågar om bågfilen finns i blåbärssmak". Reklamen blev väl fälld som diskriminerande.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Så du menar att större byggföretag handlar direkt via Beijer? Tagit för givet att dessa hade egna inköpsavdelningar och maximerar vinst genom att gå direkt till tillverkare/grossist.

Det är väl klart att Beijer böjer ner sig för storkunder, men det känns ändå ostrategiskt att kalla slutkund för idiot.

Cred till dig, tänk om fler resonerade så! Jag antar att du inte behöver leta så mycket jobb? Fått känslan av att du är uppskattad hantverkare.
Ja jag vet att t.ex Peab handlar mycket hos Beijer då min granne jobbat på Peab i måååånga år och en granne längre ner längs gatan jobbar på Beijer.

Jag har nämligen för längesedan också varit på Beijer om inte man kunde få samlingsfaktura en eller två ggr i månaden t.ex då jag oftast bara handlar lite akuta småsaker då och då vilket gör att det kommer fakturor på små skitsummor vilka kostar mig en massa i hantering.
Fick då till svar att det var inte möjligt för då kommer dessa stora som typ Peab också att vilja ha det och det skulle kosta Beijer för mycket att ligga ute med pengar då de handlar för så stora belopp.

Självfallet är idiot ett felaktigt ordval vilket jag verkligen kan hålla med om och jag skulle aldrig kalla en kund för idiot hur dryga jag än kan tycka vissa kan vara. ;)

Ska tilläggas att jag ytterst sällan stött på någon sådan person genom åren för oftast känner man av kemin redan när man är ute och tittar på ett jobb och känns det inte rätt direkt så tar jag inte heller på mig jobbet.

Tack... jag försöker behandla kunder så som jag själv skulle vilja bli behandlad. (y)
...och nä... jag behöver inte leta jobb utan har snarare problemet att jag är bokad för långt fram ibland.
De som då fått tag i mig på rek. står ju oftast ut och väntar men övriga tappar man tyvärr då gemene man inte förstår att man måste planera jobb som ska utföras och det farliga i att anlita den hantverkaren som kan nästa vecka...
Det finns ju tyvärr oftast en anledning till att vissa kan "ställa upp" på kort varsel. ;):surprised:
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kolla mitt föregående inlägg så ser du att vi småskuttare inte heller har speciellt bra rabatter på Beijer vilket nog de flesta Svenssons inbillar sig.
Nej, så kan det vara. Beijer är inte för privatpersoner eller "småskuttar". Lattjo att läsa att "kränkthetsmaffian" minsann inte ska handla på Beijer i fortsättningen, precis som om de någonsin gjort det... Kampanjen funkar i målgrupp, och det blev även en s.k lång svans av det hela, vilket inte minst denna tråd skvallrar om. Har lyssnat på alla avsnitt i podden nu och måste säga; hatten av, Beijer lyckades sticka ut i bruset och bli bästis med sin egentliga kund.
 
  • Gilla
Cpt_NoPants och 7 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Om du lyssnat på podden eller läst boken framgår det att titeln är en spinoff på den populära boken "Omgiven av idioter" av Thomas Eriksson. För övrigt borde titeln på Thomas bok göra varenda människa upprörd eftersom den påstår att varenda kotte är en potentiell idiot :surprised:
Tror att det finns ett missförstånd här, att använda nedlåtande språk som företag i syfte att attrahera en kundgrupp som har samma ”korridorsnack” är både osmakligt och oseriöst speciellt när man gör det offentligt. De kunde delat med sig boken och sina podcasts internt med sina företagskunder om det är nu så man vill kommunicera med kunder oavsett.

Att skriva en bok som Thomas har gjort där han försöker tolka DISC och ge exempel på olika människotyper och situationer i en litterär miljö gör mig i all fall inte upprörd.

Jag har försökt att vara saklig i mina inlägg och endast poängterad att ordvalet som sådan i en reklamkampanj är tragisk. Att man dessutom stödjer sig på en annans författare framgångar som en ursäkt för sitt egna misslyckande i att kunna kommunicera ut till sina kunder om att man inte längre vill ha något att göra med privatpersoner är ju tragiskt.

Som jag nämnde tidigare känner jag i alla fall inget annat seriöst företag här i världen som har tagit till sådana metoder tidigare.

Ett enkelt pressrelease ”Beijer slutar sälja till privatpersoner” hade räckt gott och väl om det nu så är fallet. Om inte så måste de nog jobba lite mer med sitt approach ut till konsument.

Och nej konsumenter kommer aldrig vara några proffsbyggare och det kan man inte heller förvänta sig det därav att företag som säljer material och hantverkare finns där ute. Och tillsammans skall man på ett respektfullt, kommunikativt och transparent sätt vinna en kunds förtroende och uppdraget i slutändan.

Om man vill ha en relation till någon man kanske aldrig har träffat är nog inte öppningsrepliken ”Tja din idiot”, tror inte det går så bra eller vad tror ni?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Lyssnade på podden fram och tillbaks till jobbet idag och blev faktiskt lite besviken på att dem inte tog i lite mer, hade stora förväntningar på det här! Karaktärerna som beskrivs är ju jobbiga men det hade kunnat kräma på lite till! :)

Berättelserna från verkligheten var väl okej men även här förväntade jag mig att höra kronjuvelhistorier om riktigt plågsamma 'karaktärer', egentligen vardagsmat.

Har skummat igenom tråden och jag säger bara wow.

Sen ska vi nog ha med oss också att beijer inte på något sätt är ett stort företag som många verkar tro i tråden, men tillräckligt för att förstå att som jag läste i ett tidigare svar både inse och välja vilken kundkrets man vill ha för störst lönsamhet. Och det är ju därför man driver företag, för att tjäna pengar.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
P Paxman skrev:
Det där får du gärna förklara logiken bakom, för jag förstår inte alls hur du resonerar. Menar du att de flesta privatkunder (folk) som ser denna kampanj tänker att "Nu ska jag börja handla på Beijer som anser att jag är en idiot och gör narr av mig i sin reklamkampanj istället för att gå till de andra byggvaruhusen som ger en bild av att de uppskattar mig som kund"?

Och vad har PK med saken att göra?
Logiken är den att Beijer riktar sig i första hand till byggare och inte privatpersoner. Denna kampanj kommer sannolikt att stärka relationen till byggföretagen ännu mer.

PK var kopplat till fallet med Barilla som kom på tal. Barilla har säkerligen många konservativa målgrupper, så att förlora kunder i politiskt korrekta nationer är kanske smällar de kan ta.
 
lärjungen
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har naturligtvis en poäng. Min poäng var dock att ett smaklöst uttalande kan få långtgående konsekvenser och en slipad reklammakare hade hittat på något annat.
Som jag sa till Paxman så tror jag Beijer riktar sig till byggare snarare än privatpersoner.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Logiken är den att Beijer riktar sig i första hand till byggare och inte privatpersoner.
Det finns väl egentligen bara 2 kundgrupper, Staten(och med det räknar jag in kommuner osv..) samt privatpersoner. Alla andra är ju bara mellanhänder. Sen om ett företag inte vill ha slutkunden drällande är väl OK och denna kampanj är väl bra då om dom får färre slutkunder i burtiken.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Man biter inte den hand som föder en!

Kanske borde Beijers läst Jonas Hjalmar Bloms blogg först!
På samma sätt som det är underhållande att läsa horoskop är det underhållande att läsa Omgiven Av Idioter. Jag som romanförfattare tycker själv om att hitta på fiktiva historier och Thomas Erikson verkar göra detsamma. Så där har vi något gemensamt. Men, du som läser Omgiven Av Idioter bör vara medveten om hur författaren har missförstått vad vetenskap är, att han använder retoriska
thomas33 thomas33 skrev:
Man biter inte den hand som föder en!

Kanske borde Beijers läst Jonas Hjalmar Bloms blogg först!
På samma sätt som det är underhållande att läsa horoskop är det underhållande att läsa Omgiven Av Idioter. Jag som romanförfattare tycker själv om att hitta på fiktiva historier och Thomas Erikson verkar göra detsamma. Så där har vi något gemensamt. Men, du som läser Omgiven Av Idioter bör vara medveten om hur författaren har missförstått vad vetenskap är, att han använder retoriska trick, alternativt drar felaktiga logiska slutsatser, och att boken innehåller en hel del trams.
[länk]
Måste bara få kommentera detta även om det kanske blir lite OT: arbetar dagligen med att coacha medarbetare att leverera kundservice och använder samma metod som i boken (använder boken rakt av ibland). Har gjort det i 7-8 års tid och vill påstå att detta (DISA/DISC eller vilken metod man föredrar) är den i särklass tydligaste parametern som bidragit till vår enormt häftiga resa från låga tal till top i riket.

Klart man har rätt att såga boken och metoderna, dom kanske är ”fel” i teorin. Men det ger jag högaktningsfullt fan i då det i praktiken fungerar sjukt bra. Att samtliga medarbetare på min enhet tycker att de arbetsmöten vi har i detta område är det som gett mest i både förståelse för kunder, alltså människor, men även till varför det blir som det blir i sin relation till livskamrat och omgivning, tycker jag säger en del..

Förstår verkligen att t.ex. Beijer vill spinna på detta. Sen om många anser att man inte lyckades är en annan femma:)
 
Redigerat:
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Logiken är den att Beijer riktar sig i första hand till byggare och inte privatpersoner. Denna kampanj kommer sannolikt att stärka relationen till byggföretagen ännu mer.

PK var kopplat till fallet med Barilla som kom på tal. Barilla har säkerligen många konservativa målgrupper, så att förlora kunder i politiskt korrekta nationer är kanske smällar de kan ta.
Och vem är byggföretagens uppdragsgivare?

Då förstår jag vad du menade med PK. Problemet med uttalandet från Barilla är ju dock att det bryter mot diskrimineringslagen. Att bojkotta ett bolag som inte följer lagstiftningen är i mina ögon inte det som brukar kallas PK.
 
V Ville_Vessla skrev:
Det finns väl egentligen bara 2 kundgrupper, Staten(och med det räknar jag in kommuner osv..) samt privatpersoner. Alla andra är ju bara mellanhänder. Sen om ett företag inte vill ha slutkunden drällande är väl OK och denna kampanj är väl bra då om dom får färre slutkunder i burtiken.
Förstår hur du menar och håller med dig. Sedan tror jag att du menar att kampanjen är effektiv, inte bra. ;)

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.