Bor i ett ganska nybyggt hus.
Vi bar låglutande tak (typ platt tak) och således ingen vid man kan öppna eller gå upp på.
Igår kväll hörde vi att ngt var där uppe och rörde sig.
Inatt hördes det ännu mer och jag kunde knappt sova.
Låter som att en liten mus (kanske?) rör sig där uppe.
Kan han göra ngn skada där uppe? Är rädd att han kan gnaga sönder kablar till takspottarna tex?
Och framförallt, hur får jag bort honom?
Har planerat att köpa musfällor idag och ställa ut, men kommer ju inte åt vinden så får ställa utomhus och hoppas att han springer in och ut.
Andra tips?
Verkar dessa vara bra från biltema?
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/musfallor-2-st-2000021263
Vi bar låglutande tak (typ platt tak) och således ingen vid man kan öppna eller gå upp på.
Igår kväll hörde vi att ngt var där uppe och rörde sig.
Inatt hördes det ännu mer och jag kunde knappt sova.
Låter som att en liten mus (kanske?) rör sig där uppe.
Kan han göra ngn skada där uppe? Är rädd att han kan gnaga sönder kablar till takspottarna tex?
Och framförallt, hur får jag bort honom?
Har planerat att köpa musfällor idag och ställa ut, men kommer ju inte åt vinden så får ställa utomhus och hoppas att han springer in och ut.
Andra tips?
Verkar dessa vara bra från biltema?
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/musfallor-2-st-2000021263
Japp har kontaktat dom. De kunde inte komma än på ett tag och dom förvarnade ändå om att de inte kunde görs så värst mkt eftersom att det inte kommer åt utrymmet inne i taket.K klimt skrev:
Så, vill försöka lösa detta själv snarast möjligt!
Verktygstokig
· Sörmland
· 301 inlägg
sitter det pottor över spottarna eller är det möjligt att rigga en fälla där?
Ja det sitter sådana där pottor ovan spottarna.Martin Berggren skrev:
Hidealite spotguard gles heter dom.
Finns dock en annan grej i taket som inte har potta runt sig, en förstärkare till wifi-signalen.
Men osäker på hur stort hålet är upp om jag tar bort den, tror att det är ganska litet.
Sen är nackdelen att det är svårt att få den att fästa sen igen. Har jobbat timtals med det redan.
Har satt en fälla utomhus men ingen träff hittills.
Satte en bit ost i den men läste sedan att ost kanske inte var det bästa. Kanske får fixa annat bete.
Även funderat på sånt där högfrekvent ljud.
Men frågan är om det når upp till musen om man kör det i rummet under taket så att säga.
Kanske kan det vara en idé att göra en inspektionslucka om du nu inte har det? Det kan ju vara bra oavsett.
Hittade en app på telefonen som kan spela högfrekventa ljud.
Skulle jag bara hitta någon trådlös bluetooth högtalare som är superliten (typ ngn cm) så kunde jag säkert pilla upp den på taket.
Det borde skrämma bort honom om jag kör det hela natten.
Förhoppningsvis hade han då stuckit ut, och hamnat i en gillrade fälla utanför.
Men behöver då superliten högtalare. Sladdburen funkar också bara sladden är minst 2,5 meter lång.
Skulle jag bara hitta någon trådlös bluetooth högtalare som är superliten (typ ngn cm) så kunde jag säkert pilla upp den på taket.
Det borde skrämma bort honom om jag kör det hela natten.
Förhoppningsvis hade han då stuckit ut, och hamnat i en gillrade fälla utanför.
Men behöver då superliten högtalare. Sladdburen funkar också bara sladden är minst 2,5 meter lång.
Kom också på att hålet för spottarna bör ju funka för att lägga upp en liten högtalare.
Hur enkelt plockar man ner en sådan?
Är det bara att snäppa bort det?
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/level-multi-_-56723
Hur enkelt plockar man ner en sådan?
Är det bara att snäppa bort det?
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/level-multi-_-56723
Tveksamt om din högtalare kommer att funka, har själv sån där musskrämma med högfrekvent ljud som man sätter i ett eluttag, i skåpet under diskhon. Dom verkar bry sig sisådär, fångar ofta möss därinne precis vid skrämman.
Och glöm inte att högtalare som är avsedda för att producera ljud i form av musik, till oss människor, sällan återger högre frekvenser bra. Det finns ingen anledning att bry sig över 20kHz, och många enklare prylar börjar tappa nivån på återgivningen redan runt 15kHz.
Även om jag håller med om att katt borde införskaffas pga mysighetsfaktorn, så kan jag informera om att mina katter ibland sitter och stirrar upp i taket under vinterhalvåret då vi kan höra möss tassa omkring ostört där. Missarna har lika svårt att komma in i det utrymmet som jag, tyvärr.Mikael_L skrev:
Samma erfarenhet här tyvärr, när jag flyttade in hade förra ägarna satt upp sådana där "skrämmor" överallt, och innan jag tog hem katten så lät jag dem vara kvar men hittade musskit lite här och var oavsett. Det slutade iaf när katterna fick flytta in och göra sitt, nu är mössen åtminstone begränsade till taket..V Ville_Vessla skrev:
Vi hörde också en mus (?) tidigare i veckan. Har inte hört något på ett par dagar nu, men hade Anticimex här i dag – "gratis" eftersom det ingår i hemförsäkringen.
De satte två fällor utmed fasaden. Han sa att mössen kommer in för värmens skull, men de tar sig ut för att äta – därför kan man lika gärna sätta fällorna ute. I nyare hus behöver man heller inte vara så orolig för att de ska gnaga på elledningar – tidigare kunde de göra det där ledningar löpte fritt exempelvis då det var glipor mellan elrör vid svängar etc. I dag dras elen normalt i flexrör = inga glipor och mössen är normalt inte intresserade av att gnaga på rören.
De satte två fällor utmed fasaden. Han sa att mössen kommer in för värmens skull, men de tar sig ut för att äta – därför kan man lika gärna sätta fällorna ute. I nyare hus behöver man heller inte vara så orolig för att de ska gnaga på elledningar – tidigare kunde de göra det där ledningar löpte fritt exempelvis då det var glipor mellan elrör vid svängar etc. I dag dras elen normalt i flexrör = inga glipor och mössen är normalt inte intresserade av att gnaga på rören.