T tibbster skrev:
Kul att du fick tyst på din enhet med! Känner igen det där att den blir tyst, det är ruskigt skönt. Vad kostade det att byta med hjälp av tekniker om man får fråga?
Har inte fått fakturan ännu men det var en timmes jobb, då bytes en gammal ventil med. Hoppas på strax under två tusen för allt.
 
Kul att hitta den här tråden NU, :mad: tre veckor efter installation av ny F370, mest motiverat med att det blev tystare. Lite smidigare regler och schemaläggning, men samma funktionsprincip och troligen samma ekonomi...
 
S SweetTerrain skrev:
Kul att hitta den här tråden NU, :mad: tre veckor efter installation av ny F370, mest motiverat med att det blev tystare. Lite smidigare regler och schemaläggning, men samma funktionsprincip och troligen samma ekonomi...
Söker man på missljud Nibe, så hittar man denna sida. Det står inget om det på Nibe sida. Tycker Nibe borde lägga upp något om detta på sin sida. Ska man vara konspiratorisk så tjänar Nibe pengar på att sälja nytt...
 
Lånar denna tråd lite då vi just vaknat efter första natten i 10år gammalt Älvsbyhus vi just köpt. Det oroväckande är att konpressorn i värmepumpen har ett dovt men brummande som gjorde det omöjligt att sova i rummet ovanför med pumpen igång. Även dagtid så för vibrationerna till att även sidoplåten ibland börjar vibrera med ett tydligt och irriterande resonansljud.
Blev först glad över att hitta tipsen om att byta vibrationsdämparna kan lösa problemet. Men när jag tar tag i kompressorn för att känna på hur mycket dämparna/fästena rör sig så känner jag att kompressorn är för varm för att hålla kvar handen på! Är det tecken på dåliga lager som är på väg att skära??
Kan det hjälpa att fylla mer olja? https://www.electroshop.no/produkt/ac-produkter/produkter/enviro-safe-oil-charge

Trycket står på 1,2bar och inga felmeddelanden vad jag kan se.
Säljaren av huset har informerat om att cirkulationspumpen nyligen är bytt..
 
R
Stäng av allt och vänta tills allt kallnat , efter det så starta upp , börjar den bara att brumma så orkar den inte starta och är den nog körd . Fylla olja går inte , kompressorn ar hermetiskt tillsluten Har du manualen till den
Det finns en kondensator som ska vara till hjälp i starten , har den sagt upp sig så orkar inte kompres, starta , det är
komponent 26 men jag vet inte var den sitter , kanske vid kompressorn eller under kopplingslocket på .
Detta är bara ett försök att få till det , läs vad det står på den och köp en ny lika , kostar inte många kronor att prova med
Den ser ut så här ungefär
Låt inte VP stå i kompressordrift då brinner lindning upp , har du tur så har den klarat sig
 
  • Kondensator med kablar för värmepumpskompressor, komponent 26, möjlig felorsak.
Kompressorn är varm och ska vara det så att köldmediet (R290 propan) inte löser sig i smörjoljan och ger den sämre egenskaper. En elektrisk kompressorvärmare infördes omkring år 2003-2004. Tycker man ljudnivån är hög kan den minskas genom att montera ljuddämpningsmattor för bilar, t.ex. bitumen-plattor på plåtarna.
 
R
J Josth skrev:
Kompressorn är varm och ska vara det så att köldmediet (R290 propan) inte löser sig i smörjoljan
Det är nog riktigt men TS säger att det inte går att lägga handen på den , då står den säkert still och brummar orkar inte starta
Finns ett synglas komponent 64 , där brukar det bubbla till lite vid start , ev ett sätt att se om kompressorn snurrar
 
R rävlyan skrev:
Det är nog riktigt men TS säger att det inte går att lägga handen på den , då står den säkert still och brummar orkar inte starta
Finns ett synglas komponent 64 , där brukar det bubbla till lite vid start , ev ett sätt att se om kompressorn snurrar
Synglas finns ej på denna pump. (Komp.nr64 är borttaget från manuslen)
Årsmodell bör vara från runt 2008talet..
Säłjaren menar att pumpen väsnats så här sedan innan han flyttade för ca 5-6år sedan, och att kompressorn har normal tempetatur..
Jag har ej haft tid att låta den svalna av sig, men kompressorn måste gå då trycket har sjunkit ned till 0,7 och nu tillbaks upp til 1,2bar.
Imorgon skall jag kontakta servicemannen som varit här och höra vad han menar om provlenet och om byte av "fötter" på kompressorn. Jag tycker dom känns ganska så mjuka i gummit. Men de är ju inte av den rosa skumgummi-modellen som rekommenderas, och kanske problemet är att dom kollapsar så det blir metall mot metallkontakt.
Blir att låta den stå avstängd inatt så jag har chans att sova ut och orka slutföra flytten.. till "drømhuset"!!! :)
 
Redigerat:
R
Är nog rätt det med synglas , kom nog på senare modeller , kollade på ett flertal scheman och där fanns det
Om tassarna är för mjuka kan kompressorn studsa lite , då kan det skramla till vid start och stopp då motorn är stagad med fjädrar invändigt men ´vid drift så brukar det vara normalt ljud , du får se vad han säger
 
Imponerende nästan lika bra responstid från firman som av er hjælpsamma forumfolk! Och dessutom på en Søndag! :)

Svaret var att dom endast bytt vattenpumpen. Vilket ju betyder att nua dämpare kan hjälpa.
Men 650kr tuvker jag är i drygaste lager för några pluttar skumgummi. Det borde gå att hitta passande på Ebay eller annat stälke. Några förslag innan vi lägger oss? :)
 
R Robert-san01 skrev:
Jag köpte mina från Eldkraft

[länk]
Då var de på plats! Och tyst som i graven går kompressorn :)
Kopparrören är ju mjuka och med långa mjuka böjar så det gick mycket fint att flytta runt kompressorn och lossa alla skruvar med en medelstor skruvdragare förutom skruven ni ser på bilden hur jag enkelt lossade med handverktyg.
Vid montering skruvade jag fast de främsta fästena och låter det bakre stå løst.
Notera højdskilnaden på de nya jæmført med de gamla stela spruckna gummikuddarna..
Nyinstallerad kompressor med kopparrör och handverktyg i fokus inuti maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressor monterad på platta med nya gummikuddar, mjuka kopparrör syns, skruv lossas med handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kompressor med mjuka kopparrör, ny gummikudde jämfört med en gammal sprucken, skruvmejsel i hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla och nya gummikuddar för kompressor, en utsliten och den andra ny med rosa del, båda på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter4321 och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Har försökt byta dessa dämpare på min Fighter 310p. Det är ju tre dämpare i satsen, men hur komer jag åt den bakersta skruven? Och de som sitter på plats idag är fastsatta med en genomgående skruv, det finns bara ett fäste i bottenplattan och de nya har ju hål för två skruvar / dämpare. Någon som har tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.