Magnus E K
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gråvit, påminner mycket om vanlig papp (har själv rivit i det utan att veta vad det var). Se t ex denna tråd: [länk]
Jag gick bort och tog en bild nu. Verkar inte vara någon papp vad jag kan se, Det vita/gråa verkar vara limmet (som för övrigt släpper bra från betongen).
Närbild på betongyta med rester av vitt och grått lim som släpper från underlaget, inget synligt pappmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt typ av heltäckningsmatta funkar utmärkt i en källare, golvet blit inte varmare men värmetransporten från fotsulan minskar.
 
Det vita är förtvålat lim. Limmet löses upp av fukten, luktar apskit och är mindre hälsosamt.
Ta bort det och lägg keramiska plattor på golvet.
 
A
GoC GoC skrev:
Betong ruttnar inte det är skillnaden.
Om man har fuktproblem i källaren så skulle lösningen då vara att plasta in väggar och golv enligt den teorin,vedertagna metoder är väl inte inne på den linjen direkt.
 
Magnus E K
Svårt att avgöra på bild, men nej, den ser inte ut som den jag rev i alla fall. :) Skulle nog gissa att den inte är från 1973 utan lagts in senare men även det är bara en gissning.
 
  • Gilla
tomfom7
  • Laddar…
Tss skrev:
Om man har fuktproblem i källaren så skulle lösningen då vara att plasta in väggar och golv enligt den teorin,vedertagna metoder är väl inte inne på den linjen direkt.
ja kallas "tanking" i vissa länder och är en alldeles utmärkt metod i vissa lägen
 
  • Gilla
Kristofer1982
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det vita är förtvålat lim. Limmet löses upp av fukten, luktar apskit och är mindre hälsosamt.
Ta bort det och lägg keramiska plattor på golvet.
Det löser upp sig när jag tar vatten på det. Är det det enklaste/bästa sättet att få bort det? Att skura betonggolvet efteråt?

Det blir heltäckningsmatta för min del.
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Det löser upp sig när jag tar vatten på det. Är det det enklaste/bästa sättet att få bort det? Att skura betonggolvet efteråt?

Det blir heltäckningsmatta för min del.
Skulle tro, utan att veta det, att tvätta med klorin blir bra.
 
A
L L-E skrev:
ja kallas "tanking" i vissa länder och är en alldeles utmärkt metod i vissa lägen
finns väl en anledning till att man inte sätter normalt tätskikt i duschen i en källare,jag har varit länge i branschen men aldrig sett en källare helrollad med tätskikt invändigt,man lever och lär.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Litet sidospår men jag ångrar inte direkt att jag passar på att bila upp för att byta avlopp i samma veva som jag tänkte försöka åtgärda den fuktiga betongplattan. Hittade en skada i köksavloppets andra kurva. Bubblade upp äckelvatten när jag körde ner spaden så jag fick snabbt kasta på sand igen för att dämpa lukten.
 
  • Skadad avloppskurva med läckage där äckelvatten bubblar upp, markerad med gul ring i uppbruten betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tss skrev:
finns väl en anledning till att man inte sätter normalt tätskikt i duschen i en källare,jag har varit länge i branschen men aldrig sett en källare helrollad med tätskikt invändigt,man lever och lär.
Kan man tänka sig att det finns en värld utanför Sverige som oxå vet ett och annat om hur saker kan göras? Vidare har jag inte nämnt vilken metod så varför du nämner rollade tätskikt är mig oklart.
 
Update: jag har vid sidan av heltidsarbete, Bowling på elitnivå och en 3-åring nu lyckats bila fram och bytt hela avloppssystemet.

Nu när jag har en grop som löper kors och tvärs genom hela huset: finns det något jag kan använda den till för att samla eventuell fukt, kanske mot en pumpgrop, för att sedan kunna pumpa ut det? Det är ren sand under hela betongplattan.

Min tanke är att lägga ventilerat golv när allt är igenfyllt och betongplattan är intakt igen (det kanske räcker med det?)
Nyinstallerade avloppsrör i en grävd grop inuti ett hus, synlig betong och sand runt rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat avloppsrör i grävd grop i betonggolv med synlig sand och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
En fundering från min sida. Om man/du lägger ett ventilerat golv typ nivell eller liknade borde man då inte kunna avstå att gjuta igen med betong utan bara fylla igen med singel. Finns ngr fördelar med detta.
 
Underlaget skulle vara hyfsat slätt för att få så bra luftflöde som möjligt men osäker hur stor skillnad det skulle göra om man fyllt igen utan att gjuta? Jag slog på stort och både grovgjöt den uppbilade springan + flytspacklade ett tunt tunt lager i hela källaren - för att få en fräsch och slät finnish som jag sedan lägger det ventilerade golvet på. (kör med tunnaste varianten "jape ventfloor" som ventileras med platonmatta. Ganska smal luftspalt med andra ord. Andra golv som reglas högre är nog mindre känsliga om ytorna är ojämna. Nygrovgjuten och flytspacklad källargolv för att skapa jämn yta inför läggning av ventilerat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.