Bra tråd kul med mycket bilder och bra med pris information.
Är också på g att bygga något liknande.
 
  • Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
En liten udda uppdatering! Bygget har tyvärr noterat sitt första dödsfall (en och annan insekt exkluderad).

Känsliga läsare varnas!

Som synes av förra posten hade vi satt upp panel som nu, ett dygn senare, plockades ner för att grundas. På den tiden har en liten fågel lyckas ta sig in bakom panelen, men tydligen inte lyckats komma ut igen och därmed dött på platsen... Galet!

En liten fågel som tyvärr har dött bakom nyuppsatt panel på en husfasad, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten död fågel inklämd bakom nysatt timmerpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför sätter man upp omålad panel, och sen monterar ner och målar den?
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Jag tänkte detsamma.
 
Ett enkelt sätt att måtta ut den och få till rätt vinklar och avstånd. Den sitter (satt) bara med en spik per bräda så det är inte direkt omständligt.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår.
 
Jag skall bygga ett liknande bygge.
Och håller på att samla information.

Har en frpga ang luftspalt i taket.
Hur löser man detta enklast vid nockbalk?
Vad finns det för alternativ?

Kan man häfta vindskyddspapp direkt på takbjälkarna sen sätta en läkt ovan på varje akbjälke sen råspont ovan på detta? Borde ju vara absolut enklast och billigast. Eller behöver man inte ha någon vindskyddsduk bara att köpa isolering med papp på ist?

Hur ska du göra luftspalt?
 
Våra takstolar vilar på nockbalken på så sätt att det skapas utrymme för luftspalt, se bild. Vi ska sätta tre rader med läkt mot råsponten i varje fack (en mot varje takstol och en rad i mitten) som vi sedan limmar 20 mm cellplast mot. Därefter takisoleringen.
Takstolar monterade mot en nockbalk med utrymme för luftspalt, i ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Aha. Då löser det ju sig självt. Men varför cellplast?
Vad finns det annars för alternativ?
Tre läkt bitar I varje fack sen häfta fast vindskyddsfolie?

Hur höga behöver läkten vara för luftspalten?
 
Jag gjorde så här. 25x36 läkt på sidor och mitten samt oljehärdad träfiberskiva. Skall dock räcka med vanlig träfiberskiva.

Fanns bara den oljehärdade på bygghandeln när jag hämtade och enligt säljaren så skulle det inte vara nåt problem, har i efterhand förstått att den kan vara för tät. Tiden får utvisa. Träkonstruktion med 25x36 läkt och metallbeslag, samt en oljehärdad träfiberskiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Om cellplast. Jag såg den lösningen i en annan byggtråd och fastnade för det. Det är styvt, lätt, isolerar, och är billigt. Nackdel: brandfarligt.

Även jag kör på 25 mm läkt så det blir lika med luftspalt.
 
A
ginnfilt ginnfilt skrev:
Tre veckor har gått och här är status idag. Norrgaveln har färdigställts och östra sidan saknar bara foder under fönsterblecken, sedan är även den klar. Vindskivor och vindskiveplåtar är på plats och takavvattningen är klar.

Från den här vinkeln kan man låtsas att utsidan är klar...
[bild]
(Takutsprånget ska kläs in, men det får bli senare...)

Men tyvärr har vi södersidan kvar! :)
[bild]
Blir fint det där (y)(y)
 
  • Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
Jag har ett par presenningar som regnskydd som skär av vinkeln för foto, så ursäkta den dåliga bilden.

Något av en milstolpe när sista ytterpanelbrädan nu är tillsågad (omålad till höger i bild). Det har varit ett panelpussel här på entrésidan med fönster, dörr och ståndskivan, som tillkom längs vägen. Vi kom på att vi förstås behöver någon form av entrétak så det blev budget från Biltema:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/entretak/entretak-2000036669

Ståndskivan hade väl inte behövts egentligen, men tanken på vattendroppar som kryper bakom entrétaket, i panelens fasning, blev för mycket att bära...

Åtgång ytterpanel: De 460 lpm (se tidigare inlägg) räckte ganska exakt, det blev två brädor över. Då har vi kunnat kapa bort dåliga bitar här och där på virket.
Panelspik: Köpte 2000 st. En näve kvar...

En fasad med mörk ytterpanel och en omålad panelbräda till höger, ovanför en husentré utan dörr och ett fönster ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
Status den 27 oktober. Klart utvändigt inför vintern. Ytterdörren på plats, samt smyg/salning och foder runt både dörr och fönster. Vi hann precis måla det sista innan temperaturen gick under de rekommenderade +5 graderna.

Nyinstallerad ytterdörr med omkringliggande fodring på svartmålad husvägg, färdigställt för vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Ingen uppdatering på fyra månader?! Står bygget still? Ja, bitvis har det gjort det men en hel del har också hänt. Här kommer lite uppdateringar!

Entrétaket från Biltema kom på plats innan vintern och det fyller sin funktion.
Entrétak från Biltema monterat på en svart träbyggnad under snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att ta tag i insidan!
Obyggt rum med träreglar och staplade isoleringspaket framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.